Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Nádech a výdech v předvánočním a vánočním shonu prospěje nejednomu z nás

Vánoční čas se blíží a každoroční kolotoč nastává znovu a znovu. Dovolme si tyto svátky “být” a “prožít”. Zaměřte svoji pozornost především na dech a zařaďte do praxe dechové techniky – pranajámu. Ulevíte nejen sami sobě, ale především se odprostíte od tenze a tlaku kolem vás a ve vašem těle.

Mnoho z nás, díky hektickým událostem proudících kolem nás, zadržuje dech. To způsobuje jak tenzi v našem okolí, tak zároveň vytváříme tlak v našem těle. Pokud se někomu tato tenze děje, a to nejen kolem vánočního času, je třeba zaměřit pozornost převážně na hluboký jógový dech a dopřání si více času o samotě.

Plný jógový dech

Plný jógový dech nám může pomoci nejen při praxi jogínských pozic, ale taky kdykoliv v průběhu dne, ať už jsme kdekoliv. Už jen samotný dech je právě pramenem, který dokáže rozproudit život a jeho energii samotnou již během pár soustředěných nádechů a výdechů. Plný jógový dech můžeme praktikovat naprosto kdekoliv, ať už se zastavíte v průběhu vánočního shonu v nákupním centru nebo při práci či při pečení vánočních laskomin.

Jak na to?

Můžeme zvolit hned několik variant. Ve stoje, v leže, v lotosovém květu či jakékoliv ásáně.

Ve stoje:

Zastavte se. Uvědomte si postavení těla a následně se vědomně protáhněte za temenem hlavy a zatlačte paty a celou plochu chodidel do země. Zaměřte pozornost na oblast břicha. Při nádechu se soustředíme na vyklenutí břišní stěny směrem vpřed a naopak při výdechu necháváme odplynout vše pasivně ven a pociťujeme jak se břišní stěna zplošťuje. Věnujte alespoň deset nádechů a výdechů oblasti břišní. Poté pozvolna přecházejte k hrudnímu dechu, kdy se s nádechem zdvíhají žebra a hrudník se rozpíná. Hrudní dech je více povrchovější a rychlejší než je tomu u břišního dechu.

Právě hrudní dech nás automaticky doprovází v momentech kdy upadáme do stresových situací, proto je vhodné v takovém momentu spojit dech hrudní s dechem břišním, který je pomalejší a hlubší. Jako poslední by neměl být opomenut takzvaně podkličkový dech, který můžeme pozorovat tak, že se zvedá horní část hrudníku s klíčními kostmi a s výdechem opět klesá.

Pokud si uvědomíte všechny tři oblasti, je na čase, aby nádech do břišní oblasti putoval přes hrudník až k podkličkám. U plného jógového dechu dochází k uvolnění a rychlejšímu soustředění se.

V leže na zádech:


Aby byla pozice v lehu na zádech ještě více pohodlnější, můžete si na podložku položit deku. Ulehněte tak, aby jste se vyhnuli přílišné mezeře mezi vašimi bedry. Pokud se vám nebude dařit prohlubeň vyrovnat, můžete srolovat deku tak, aby vytvořila váleček a ten položte vodorovně a ulehněte celou páteří na něj. Hlavu můžete podložit polštářkem či stejně srolovanou dekou. Tělo by mělo být uvolněné.

Zkuste taktéž zapojit své ruce, že položíte pravou na břišní oblast a levou na oblast hrudníku. Pozorujte nádech od břicha, přes hrudník až k podkličkové oblasti. Váš nádech a výdech se pohybují v rozmezí 4:4. Ponechte zavřené oči a při každém nádechu si uvědomujte jak se vaše břišní stěna a hrudník roztahují, zvětšují a naopak při výdechu jako by se chtěli stáhnout co nejvíce směrem k páteři a váš výdech směřuje pomyslně dolů směrem k vašim chodidlům. Dech se tak postupně bude prohlubovat a prodlužovat.

Někomu se může stát, že ho různá místa v těle začnou upozorňovat na nekomfort, ať už tíhou či bolestí, zkuste v tomto případě nádech ještě více prohloubit a jemně vpouštět výdech do těchto míst.

Komentáře (0)
Lucie Hitmárová
Lucie Hitmárová

S jógou jsem se seznámila, když mi bylo 17 let, v období kdy jsem si procházela osobními těžkostmi. Jóga je pro mě lékem těla, mysli a duše. V mých úplných začátcích jsem praktikovala velmi zlehka a nepravidelně, dnes jsem józe propadla natolik, že ji s velkou chutí a radostí praktikuji každý den. Den ode dne se učím novým věcem, jelikož jsem na začátku své jógové cesty.
Jóga mi přináší radost, klid, pozitivní náhled na život, přijetí sám sebe a svého pravého „Já“. Ráda bych se taktéž o tu neskutečnou radost podělila s druhými.

23.12.2019 - 12:37

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám