Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Šavásana – pozice mrtvoly

Savasana

Šava znamená mrtvola a v této pozici napodobujeme mrtvolu – stav, v němž „dech života“ ustal a tělo leží tiše a bez sebemenšího pohnutí.

Terapeutický účinek

Mysl moderního člověka je vystavena ustavičnému neklidu a napětí. Stresové situace působí negativně především na funkci nejjemnějších orgánů v těle – na srdce a nervovou soustavu. Šavásana pomáhá odstranit tyto negativní vlivy a tendence. Srdeční činnost je klidnější a cirkulace krve je snazší a pravidelná. Pozice snižuje vysoký krevní tlak.

Šavásana je doporučována nejen před započetím a po ukončení ásan a dechového cvičení, ale po každé obtížnější pozici. Šavásana se zdá velmi snadná, ale je to jedno z největších umění.

Pět minut naprostého uvolnění je důležitější než hodina spánku při mentálním a fyzickém napětí. „Mysl je pánem smyslů. Prána (dech života) je pánem mysli. Když je mysl ztišena a odtažena od objektů světa – je to mókša (osvobození). Když prána a mysl utichnou, člověk dosahuje nepopsatelného stavu blaha“ – Hathajógapradípika.

Šavásana je doporučována nejen před započetím a po ukončení ásan a dechového cvičení, ale po každé obtížnější pozici.

Stejnoměrné, klidné a jemné dýchání zjemňuje nervy a ztišuje mysl. Šavásanu by měli provádět před spánkem všichni, kdo nemohou usnout, a také ti, kteří usínají s určitým napětím v těle či mysli.

Technika pozice

Výchozí postavení je leh na zádech. Paže jsou poněkud od těla s dlaněmi obrácenými vzhůru, nohy mírně roznoženy.

Zavřeme jemně oči a uvolníme celé tělo. Odtahujeme pozornost od vnějšího světa, od všech zvuků a dění kolem. Zůstáváme bez pohnutí, avšak plně si vědomi toho, že uvolňujeme celé tělo, smyslové orgány i mysl. Dýcháme nejdříve hluboce a pravidelně, později se dech zpomaluje a stává jemnější. Dbáme, aby sebemenší pohyb nebo napětí nerušily klid těla a mysli. Soustředíme se na zjemňující se vdech a výdech a nepociťujeme již ani teplo, ani chlad vzduchu, který vydechujeme. Jestliže naše myšlenky těkají sem a tam, prodloužíme okamžik po každém výdechu a soustředíme svoji pozornost na hlubinu klidu, která se rozprostírá pod vlnami našich myšlenek a citů. Někdy se stane, že překročíme hranici mezi bděním a spánkem – ale postupně se činnost smyslů i mysli ztlumí a pocítíme naprosté uvolnění a osvěžení. Šavásana se zdá velmi snadná, ale je to jedno z největších umění.

Délka

V pozici setrváme podle potřeby 5 – 20 minut.

 

Další čtení o šavásaně.

 

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

18.02.2015 - 10:00

,

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám