Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jógová pozice motýla aneb zase ty kyčle

joga_pozice_motyla

V józe jedna ze snadnější pozic na provedení, kterou v různých obměnách zapojujeme do cvičení už od dětských let, počínaje od gymnastiky, tělocviků, baletů až po protahování při různých jiných dalších sportech. A i zde platí známé: V jednoduchosti je krása. Baddha konásana v józe patří mezi takové evergreeny, které si takřka s jistotou zacvičíte na každé lekci.

Instrukce jak na správné provedení pozice motýla

Začnete tak, že se posadíte s nohama nataženýma před sebe a s rovnými zády, přitáhnete si kolena k sobě a paty k zadku a pak kolena položíte, pravé doprava, levé doleva. Rukama se uchopíte za chodidla pod palci a snažíte se rukama otevírat od sebe i chodidla. Důležité je mít celou dobu rovná záda, sedací kosti zapuštěné v podložce. Pohled směřuje dopředu, brada je lehce zasunutá a snažíme se protáhnout páteř nahoru za temenem. Dejte si pozor, aby se vám záda nezačala bortit. V ásaně vydržte od minuty až do 5 minut.

Motýl bývá zařazován do poslední třetiny hodiny, jedna se o čistě protahovací pozici, která napomáhá otevírat kyčle, je tedy lepší ji praktikovat v momentě, kdy už máte tělo zahřáté, abyste předešli případným zraněním nebo nataženým svalům. Pro mnohé může být opravdu příjemnou ásanou, směřující k závěrečné meditaci, pro jiné může být tvrdou zkouškou nervů nebo ega. Protažení kyčlí a třísel je totiž v této ásaně opravdu intenzivní. Podle flexibility tedy může i rychle dojít na třesoucí se svaly a nohy.

Pokud si tedy potřebujete ulevit, posaďte se na smotanou podložku, deku nebo bloček. Pro zlepšení ásany můžete nohy jemně tlačit k zemi, ale rozhodně ne velkou silou, nebo jimi nekmitejte. Hmity dlouhodobému protažení moc nepomáhají, spíš riskujete, že jednou kmitnete až moc prudce a ublížíte si. Pokud naopak chcete přidat, můžete jít do předklonu, jak rovného, kdy se stále vytahujete na temenem hlavy, tak i kulatého.

Tato klasické ásana má mnoho blahodárných účinků

Otevírání chodidel napomáhá tvorbě/udržování klenby v chodidle. Blahodárně stimuluje i orgány spodního břicha, tedy močový měchýř, prostatu a vaječníky. Tím podporuje plodnost a ženám pomůže ulevit od menstruačních bolestí, nebo je aspoň zmírnit, když ne přímo odstranit. Při pravidelném cvičení, a to až do pozdního stadia těhotenství, dokonce pomůže hladšímu průběhu porodu. Motýl taktéž napomáhá snížení tlaku (když je příliš vysoký) a lepší cirkulaci krve. Podle tradičních textů pak napomáhá od únavy, nemocí a depresí.

Snad vás benefity přesvědčily, pokud patříte k těm, kteří této ásaně příiš neholdují. Případná bolestivá místa prodýchejte a posílejte do nich energii a uvidíte, že časem bude nejen mnohem příjemnější, ale že se vám i zlepší rozsah. Pokud ale trpíte problémy s koleny nebo třísly a pozice pro vás byla zdravotně neúnosná, určitě ji nezahrnujte do praxe.

 

Komentáře (0)
Vendula Krejčířová

Jsem člověk, co má rád pohyb, život a svět a všechno se snaží užívat plnými doušky a mít z toho radost. A díky józe na to mám dostatek elánu a energie.

08.05.2017 - 08:31

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám