Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Ásana, nejen pouhé cvičení, ale především duchovní cesta

asana

Jóga je v západním, nám známém pojetí jógy, primárně fyzickým cvičením a většinou její jedinou známou součástí. Není to překvapivé a odpovídá to zcela odlišné kulturní a duchovní tradici, ale jde o pojetí notně zkreslené. Cílem cvičení ásan v tradici jógy totiž ve skutečnosti není ani tak fyzické cvičení těla, jako splynutí těla, mysli a ducha do jediného celku a v konečném důsledku osvobozující poznání. Jóga je komplexní věda o těle, mysli a duši.

Nejspíš to z vlastní zkušenosti znáte také. Pokud se bavíte o józe s lidmi, kteří se jí nezabývají a znají ji jen podle jejího obrazu z veřejného prostoru, vnímají ji jen jako další druh sportu. V jejich očích jde vlastně jen o formu fyzického cvičení, která jim pomůže vytvarovat postavu, protáhnout zkrácené svaly a udržovat kondici. Co víc, někdy tento nešťastný mýtus podporují i některá studia a mnozí lektoři, když jógu jako pouhý sport svým žákům skutečně předkládají.

Je pravdou, že ásany všechny zmíněné zdravotní přínosy mají (a mnohé další). I přesto ale nic nemůže být dále od pravdy než takto zkreslený pohled na jógu. Budeme-li totiž vycházet z Jóga súter, které pojednávají o aštanga józe, je jóga především duchovní cestou k poznání nejen sebe sama, ke sjednocení těla, mysli a ducha do jediného celku a osvobození.

Ásany jsou „jen“ jedním z kroků a nástrojů na této duchovní cestě, k jejímuž cíli se dá dojít i řadou jiných cest. Jakkoliv mají v tomto procesu své nenahraditelné místo, nejsou v něm krokem prvním, a o to méně jsou krokem posledním či snad dokonce konečným cílem.

Je tomu úplně obráceně. Cvičení pozic je nástrojem vnitřního rozvoje, způsobem, jak sjednotit psychickou a fyzickou stránku osobnosti, metodou, jak obnovit narušené uvědomování vlastního těla a posunout jej na zcela novou úroveň.

Při cvičení jógy tak vůbec nejde o perfektní provedení pozic ve stylu nějaké esteticko-sportovní soutěže, jak by se snad mohl domnívat nepoučený pozorovatel jogínského cvičení. Perfektně zacvičené ásany jsou jistě příjemným bonusem, pokud se vám podaří k nim dospět. V tradičním pojetí jógy dle súter se jim ale žádná velká důležitost nedává. Důležité jsou naopak dva zcela jiné faktory, které sútry v sánskrtu nazývají „sthira“ a „sukha„.

První z nich, „sthira„, označuje žádoucí stav studenta jógy, který by měl být při plném vědomí, bdělý, zcela a stabilně ukotvený v přítomném okamžiku. „Sukha“ je pak označením relaxace, pohodlí, a absence bolesti či neklidu. Co nám tato dvě slova říkají o tom, jak správně cvičit pozice v józe? Odpověď je, že prakticky všechno.

Především nám říkají to, že není třeba vůbec nikam spěchat. Cvičení pozic by vám mělo být pohodlné, bez bolesti či velkého přemáhání, a spíše než jejich rychlé perfektní provedení je důležité, abyste při nich plně vnímali své tělo a uvědomovali si jak jeho nároky, tak především jeho limity. Právě vědomá, postupná, a klidně třeba i velmi velmi pozvolná práce s těmito tělesnými pocity je důvod, proč je cvičení ásan součástí duchovní cesty dle súter. Pozvolná uvědomovaná práce s vlastními tělesnými omezeními má totiž klíčovou úlohu při rozvíjení jednoty těla a vědomí, a tím při postupu na vyšší duchovní úroveň.

Že se tímto pozvolným způsobem časem dostaví i perfektní provedení ásan, to je více než pravděpodobné. I kdyby se to ale náhodou nestalo, vůbec nic se neděje. Perfektní estetický dojem ostatních z vašeho cvičení je totiž na žebříčku důvodů pro cvičení jogových pozic bezpochyby až na té nejposlednější příčce. Při fyzickým cvičení jógy je zkrátka důležité to, co se odehrává ve vaší hlavě.

Fyziologický význam cvičení ásan je v tom, že udržují tělo zdravé a mysl svěží, klidnou a vyrovnanou. Napomáhají k integraci osobnosti a tím k obrodě vnitřních jistot člověka. Cvičením ásan postupně pročišťujeme nervovou soustavu, povzbuzujeme činnost jednotlivých orgánů a žláz s vnitřní sekrecí.

Pataňdžali (Patanjali) ásanu popisuje jako pohodlnou, pevnou pozici, neříká ale, jak má vypadat, nebo jak se má provádět. Staré texty se zmiňují o 8 400 000 ásanách. Naznačují tím, že život tryská ustavičně na všechny strany a že všechny bytosti a tvary zaujímají v každém okamžiku nějakou pozici. Všechny bytosti tančí více či méně uvědoměle svůj tanec v čase. Ásana znamená uvědomění si této pozice. Z těchto 8 400 000 pozic je prý 84 výborných a z nich 32 nejdůležitějších pro psychofyzickou regeneraci člověka. Postupem času začaly být ásany jmenovány, popisovány a tříděny.

Pro nás je důležité uvědomění, že ásana je třetím stupněm cesty osmi-stupňové (aštanga) jógy, dnes zvané královská (rádža) jóga. A stejně jako by měl dům stát na pevných základech, mělo by cvičení ásan předcházet praktikování prvních dvou stupňů jógy, zvaných jama a nijama. Cvičení ásan nás pak připravuje na postupné zvládnutí dalších stupňů jógy.

Pokud jógu berete jako fitness cvičení, tak je to naprosto v pořádku. Jen je to, jako byste při četbě dobré knihy vynechávali každou druhou stránku.

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

26.11.2014 - 09:17

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu