Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Šavásana – pozice mrtvoly

Savasana

Šava znamená mrtvola a v této pozici napodobujeme mrtvolu – stav, v němž „dech života“ ustal a tělo leží tiše a bez sebemenšího pohnutí.

Terapeutický účinek

Mysl moderního člověka je vystavena ustavičnému neklidu a napětí. Stresové situace působí negativně především na funkci nejjemnějších orgánů v těle – na srdce a nervovou soustavu. Šavásana pomáhá odstranit tyto negativní vlivy a tendence. Srdeční činnost je klidnější a cirkulace krve je snazší a pravidelná. Pozice snižuje vysoký krevní tlak.

Šavásana je doporučována nejen před započetím a po ukončení ásan a dechového cvičení, ale po každé obtížnější pozici. Šavásana se zdá velmi snadná, ale je to jedno z největších umění.

Pět minut naprostého uvolnění je důležitější než hodina spánku při mentálním a fyzickém napětí. „Mysl je pánem smyslů. Prána (dech života) je pánem mysli. Když je mysl ztišena a odtažena od objektů světa – je to mókša (osvobození). Když prána a mysl utichnou, člověk dosahuje nepopsatelného stavu blaha“ – Hathajógapradípika.

Šavásana je doporučována nejen před započetím a po ukončení ásan a dechového cvičení, ale po každé obtížnější pozici.

Stejnoměrné, klidné a jemné dýchání zjemňuje nervy a ztišuje mysl. Šavásanu by měli provádět před spánkem všichni, kdo nemohou usnout, a také ti, kteří usínají s určitým napětím v těle či mysli.

Technika pozice

Výchozí postavení je leh na zádech. Paže jsou poněkud od těla s dlaněmi obrácenými vzhůru, nohy mírně roznoženy.

Zavřeme jemně oči a uvolníme celé tělo. Odtahujeme pozornost od vnějšího světa, od všech zvuků a dění kolem. Zůstáváme bez pohnutí, avšak plně si vědomi toho, že uvolňujeme celé tělo, smyslové orgány i mysl. Dýcháme nejdříve hluboce a pravidelně, později se dech zpomaluje a stává jemnější. Dbáme, aby sebemenší pohyb nebo napětí nerušily klid těla a mysli. Soustředíme se na zjemňující se vdech a výdech a nepociťujeme již ani teplo, ani chlad vzduchu, který vydechujeme. Jestliže naše myšlenky těkají sem a tam, prodloužíme okamžik po každém výdechu a soustředíme svoji pozornost na hlubinu klidu, která se rozprostírá pod vlnami našich myšlenek a citů. Někdy se stane, že překročíme hranici mezi bděním a spánkem – ale postupně se činnost smyslů i mysli ztlumí a pocítíme naprosté uvolnění a osvěžení. Šavásana se zdá velmi snadná, ale je to jedno z největších umění.

Délka

V pozici setrváme podle potřeby 5 – 20 minut.

 

Další čtení o šavásaně.

 

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

18.02.2015 - 10:00

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu