Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Char Dham – Pouť srdce

uvodni

Poutní cesta do Garwalské Himálaje na čtyři významná svatá místa staroindické védské tradice se nazývá Char Dham. Char (čar) znamená čtyři a Dham svaté poutní místo, které se svojí energií neliší od absolutní povahy Boha. Tato čtyři místa jsou známé jako Badrinath Kedarnath Gangotri a Yamunotri a pojí se se čtyřmi Božskými osobnostmi, respektive s Bohy Višnu a Šiva a Bohyněmi Ganga a Yamuna.

Bohyně Ganga a Yamuna na sebe vyšším aranžmánem Prozřetelna vzaly podoby řek a v těchto formách sestoupily na naší planetu jako média Božské milosti. Poutní místa Gangotri a Yamunotri jsou místa, kde v těchto podobách pramení, přesněji řečeno kde jsou prvně viditelné oku pozemšťana.

Kedarnath a Badrinath jsou místa, kde se svým Božským zábavám věnují Pán Šiva a Pán Višnu společně se svými energetickými protějšky – manželkami, Bohyněmi Parvatí a Lakšmí respektive.

Všechny čtyři místa se v podstatě nacházejí v jedné přímce na horském hřebenu zhruba 100 km dlouhém v nadmořských výškách okolo 3000 metrů.

IMG-20151120-WA0015

Každé místo současně vytváří rozlehlý přírodní park rozpínající se mnoho kilometrů do všech směrů, jenž je tvořen horskými skalnatými masívy, mezi nimiž se nachází mnoho překrásných údolí, zřídka osídlenými místním obyvatelstvem žijícím tradičním životem horských zemědělců. Tyto přírodní parky jsou prostoupeny bohatou flórou a faunou. Díky mnoha řekám, potokům a bystřinám je půda úrodná a vegetace velmi rozmanitá.

V polohách od 2000 do 4000 metrů nadmořské výšky nalezneme spousta léčivých bylin a zdravých plodů, které nerostou nikde jinde. Tím vzniká útočiště nejen pro lidi, ale pro mnohé životní druhy. Milovníci vysokohorské turistiky a treků, kteří mají navíc v oblibě pustou krajinu, klid a ticho velehor si tu přijdou bezesporu na své. Místní domorodí lidé žijí ve velké pokoře a úctě k Bohu, Vesmíru a horám a z jejich jednoduchého životního stylu prostoupeného kulturou, tradicí a spiritualitou jejich předků se může západní turista ve své „přirozené“ aroganci, marnivosti a plýtvání přiučit mnohému moudrému, zdravému a prospěšnému.

Tento rok to bylo přesně deset let, kdy mě příznivý proud mého života zavedl do těchto končin poprvé. Od roku 2005 jsem tato místa navštívil ještě několikrát a posledně právě tento podzim. Rád bych se nyní podělil se čtenáři YogaPointu o určité historické filosofické a ezoterické poznání těchto míst, které mi bylo umožněno během těchto deseti let načerpat.

Jelikož mé články budou více zaměřeny na duchovní a filozofickou tradici těchto míst, tak myslím, že budou nádherně doplňovat ty popisy a zážitky paní Moniky Hálkove, jenž podstoupila letošní poutní cestu k Yamuně se mnou a která své poznatky rovněž sdílí na těchto stránkách.

IMG-20151120-WA0016

Tato poutní cesta zvaná Char dham je pradávná a nikdo tedy nemůže s určitostí říci, kdy člověk poprvé započal své duchovní putování na tato velmi silná Bohem vyvolená energetická místa.

Z védského úhlu pohledu jsou Bohové a Bohyně těchto míst věčnými pravdami přesahující rámec vesmírného stvoření. Lidé, kteří od pradávna obývali indický subkontinent uctívaly tyto Bohy tisíce let před tím, než byla založena města jako je Řím, Londýn nebo New York. V rámci svého uctívání navštěvovali místa kde se Božské Inkarnace a Avatarové zjevovali a svými činnostmi předávali lidstvu důležité učení a poselství.

Proto můžeme s jistotou říci, že tato poutní cesta Chardham je podstupována lidmi již od nepaměti a je velice pravděpodobně jednou z nejstarších poutních cest v historii naší planety. Je zaznamenáno, že nejznámější a nejvlivnější duchovní mistr novodobé Indie, Adi Šankaracarya, který je považován za inkarnaci Šivy, navštívil tato místa v 8. století našeho letopočtu. Po něm tak učinili další významní indičtí duchovní mistři a učenci jako například Ramanujacarya (12. století) a Madhvacarya (13. století).

V několika po sobě publikovaných článcích se postupně pokusím našim čtenářům poodhalit historické, tradiční a spirituální významy těchto čtyřech míst a Bohů/Bohyň s nimi spojených. Dříve než tak učiním, napíši rovněž článek o městech Haridwar a Rishikesh jako neodmyslitelné bráně do Garwalské Himálaje a začátku poutní cesty Chardham.

/

Kromě himálajského Chardhamu existuje také indický kontinentální Chardham který zahrnuje právě Badrinath na severu Dwaraku na západě, Puri na východě a Rameswaram na jihu Indie.

Pro pravého poutníka není cílem pouhé fyzické dosažení těchto míst a spatření božstev v Chrámu či vykonání posvátné koupele na těchto místech. Pravý poutník si uvědomuje, že není důležité, aby on viděl svatá místa a vnímal jejich energii, ale spíše aby si svatá místa všimli jeho. Aby byl Dham – vědomé duchovní království Boha v celé svoji nádheře a absolutní celistvosti – spokojen s jeho postojem, motivací a touhou.

Když upřímné a pokorné srdce poutníka, naplněné božskými touhami po očištění a pravé lásce přitáhne pozornost Dhamu a získá tak Jeho milost, teprve tehdy můžeme říct, že naše poutní cesta – pouť srdce byla úspěšně naplněna. Požehnáním Dhamu váš život již nikdy nebude jako dříve, naopak milostí vyšších sil dojde k proměně a nastartování překrásné a nikdy nekončící osobní transformace prostoupené světlem, láskou, klidem a harmonií.

Váš duchovni růst jenž je smyslem lidského života se tak pod vlivem těchto příznivých božských sil, které byly aktivovány ve vašem srdci, stane neodvratitelnou a nanejvýš žádanou skutečností. Pouť srdce je cesta vnitřního naplnění. Vnitřní naplnění našeho srdce je podstatou a cílem našich životů. Všichni ve svém nitru, v našich srdcích dychtivě toužíme po pravé lásce, spokojenosti, štěstí a porozumění.

Proč si to nepřiznat?

Om Hari Om

Děkuji za pozornost a teším se brzy nashledanou.

Komentáře (1)
Pavel Kovář
Pavel Kovář

Rodák z Boskovic, se intenzivně zabývá duchovním životem od roku 1997. Když v roce 2000 vstoupil do mnišského řádu východní tradice bhakti, bylo zřejmé, že duchovní praxe a cvičení se stává jeho hlavní životní náplní. Během následujících devíti let, kdy se řídil striktními principy mnišského duchovního života, hojně cestoval jak po Evropě tak Indii.
Na svých poutních cestách se setkal s mnoha svatými lidmi a duchovními mistry, od kterých pozorně naslouchal jejich hlubokým moudrostem a realizacím. Často zůstával v ášramech, aby mohl meditovat a hluboko absorbovat takto přijmuté duchovní poznání a pokyny.
Sám však přiznává, že „být na cestě“, pozorovat a sdílet, je tou největší školou života, která se mu dostala.

20.11.2015 - 09:44

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

  1. Květa Sachlová napsal:

    Krásně napsaný článek,jak to umíš podat jen ty.Přeji další úspěšný pobyt v Indii.
    Namasté.Květa

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu