Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Petr Babka – průvodce meditacemi

Mé seznámení s Petrem se uskutečnilo před lety, jemně, jak jen sama meditace umí být. Tiše, beze slov, jen v podobě energií. Později jsme se sblížili silou karmických vztahů. Karmické vztahy jsou přirozené, jako kdyby byly odvěké. Nemusíte se setkávat a mluvit a stejně o sobě víte. Jistě tento pocit dobře znáte…

Petr, ani nevím kolik mu je – možná 33-34 let (32……), jak sám říká je dítětem šťastného dětství. Plného vzdoru, bez respektu autorit a to včetně vlastních rodičů. Ti ho na oplátku poslali do Anglie a Kanady, kde odmaturoval.

Petr říká: „V období dospívání jsem pocítil pocit vnitřní těžkosti, vnitřního tlaku, který mě táhl k zemi. Nespokojenost se vším co dělám. A právě poprvé v Anglii jsem obdržel první meditační zážitek. Zážitek, který mi rozjasnil poznání kam se ubírám. Pocítil jsem potřebu najít si svou osobní praxi.”

Přicházely knihy P.Brantona, E. Tomáše a začátky meditací. Koncentrace na dech, první strachy a obavy, které s sebou začátky vždy přinášejí.

V roce 1997 odjel do kláštera do Švýcarska, kde se setkal s Ashinem Ottamou. S vyslanými myšlenkami, přicházejí nové cesty. Petr navázal s Ashinem Ottamou nejen přátelský, ale i pracovní kontakt. Pomáhá mu s tlumočením meditačních kurzů v Čechách. Začíná systematická práce, která přináší rozhodující setkání, tentokrát s malajským mnichem Sujivou (barmský mistr meditace). Toto přátelství je zásadní a po mnoha společných cestách po Evropě v roce 1999, poslal Sujiva Petra meditovat ke svému učiteli Sayadaw U Panditovi do kláštera v Barmě.

Vím, že jsi dostudoval Theologickou fakultu – Husitskou. Co ti dala?

Školu jsem si vybral sám. A vzpomínám na vynikající atmosféru, která zde panovala. Vynikající byli profesoři Říčan, Hruška. Všichni vyučující byli nesmírně benevolentní. A studující byli silné osobnosti. V roce 1997 jsem studium přerušil a odjel do Asie. Na škole jsem se zabýval religionistikou a psychosociálním studiem, psychologií náboženství a to vše je propojeno s prožitky v meditacích. A tak vše plynulo dohromady. Vše si navzájem vyhovovalo, jako kdybych ani nestudoval.

Proč buddhismus – meditace – vipassana?

Nejstarší buddhistická tradice Theraváda má nejucelenější texty a praxi tudíž i nejlepší platformu k realizace vlastní praxe. Tato praxe je živá 2500 let ve své základní podobě. Stará a nepřerušená, nejživější verze kterou Buddha sám předával a stále se dle ní medituje všude v Asii. Meditace pro mě byly vždy nejzajímavější. Chtěl jsem zjistit, co se za tou metodou skrývá a čeho lze dosáhnout – hlubšího vhledu. A výsledky se dostavily. Vzniká důvěra založená ne na víře, ale na zážitku-prožitku. Ta tradice mi dala prostor si svou duchovní cestu uskutečnit, svým způsobem. Svobodně. Našel jsem cestu jak si na vše mohu přijít sám. A proč vipassána – jelikož je to nejpřímější cesta jak nahlédnout do svých vnitřních zážitků, existence bez interpretací, konceptů, vidět to tak, jak to je.

Člověk sleduje procesy mysli a těla a zároveň se učí je přijímat tak, jak jsou. Nechává je volně procházet, noří se do nich a v momentě kdy nevytváří nic navíc, tak ten systém má přirozenou tendenci vyházet vše co je na víc a nechává jen přirozené nastavení. Jde to rychle a je to výzva. Na druhou stranu to je náročné, protože člověk má přirozenou potřebu konfrontovat veškeré své nastavení, iluze, bludy a dělá ostrý řez skrz. A je to způsob jak dojít k trvalému štěstí, zániku lpění ulpívání atd.

Mysl – velmi mocný nástroj

Mysl je předchůdce všech věcí. Záměry které vznikají dávají do chodu celý mechanismus lidské existence toho jedince i okolí. A tyto záměry vznikají automaticky v podvědomí. Proto není lehké pro běžného člověka, který nemá trénink v meditaci či jiné praxi, tady tuto automatickou práci mysli zachytit. Aby člověk mohl dostat mysl pod kontrolu tak ji musí poznat. A poznat ji může jedině skrze všímavou pozornost (sati) Je ta tzv. bdělá pozornost, což je stav mysli, kdy mysl je plně v přítomném okamžiku, je jemná, lehká, otevřená a zároveň ostrá. A skrze tento stav jedinec může vidět jak procesy vznikají a zanikají, co vytváří, odkud jdou. Jak vznikají představy, myšlenky, koncepty, na čem člověk ulpívá, odkud leze hněv, chtivost, zaslepenost.

Když se stav této všímavé pozornosti mysli koncentruje, tak dokáže vykořenit nečistoty, které v softwaru mysli působí utrpení. Takže pak člověk má mnohem více mysl pod kontrolou. A má tu základní svobodu zaměřit mysl do ušlechtilého směru.

A co stav mysli mettá?

Jedna ze čtyř Brahmavihár (čtyři božské stavy mysli) , stav mysli v laskavosti a dobrotivosti. Stav mysli, který je oproštěný od všeho a je v něm přítomen jen koncentrovaná esence té laskavosti a dobrotivosti což je stav nepodmíněné lásky a dobra, vůči všem bytostem včetně sebe.

Mettá – laskavost, dobrotivost, Karuna – soucit, Mudita – sdílená radost, Upekkhá – vyrovnanost.

Čisté ušlechtilé stavy, které vše koncentrují do božských sfér existence, které používají Brahmové a Dévové. V denním životě se střídá užití těchto čtyř stavů mysli právě při konkrétních situacích: setkání např.s utrpením, radostí druhých a nebo když je situace negativní tak přichází vyrovnanost – stabilní a klidná mysl.

Mettá má sílu léčit, používá se při léčbě, generuje ušlechtilou karmu a přitahuje zvířata pro svou zdravou života podpůrnou energii.

Štěstí – náhoda – magie

Vše záleží na karmě. Jsou určité věci, které jsou hodně dané karmou a pravděpodobnost že se uskuteční je hodně velká, ale i ta karma je složená z energií, a z částic které neustále vznikají a zanikají a to záleží na našich schopnostech síly koncentrace a moudrosti. Magie – možnost jak karmu ovlivňovat.

Kdo se může stát buddhistou?

Kdokoliv, kdo začne vědomě jít cestou k odstranění nečistot z vlastní mysli a odstranění utrpení z vlastního života. Vlastní praxí, která spěje k vyvanutí z koloběhu životů – samsáry.

Co ty a vegetariánství – v józe říkáme ahimsa.

Neubližovat – celková myšlenka Buddhy. Ani sobě, ani ostatním a cokoliv je v rozporu tak to nemá cenu konat.

Láska?

Základní výsledek úspěšné praxe je rozšířenější kapacita lásky – k sobě i k ostatním bytostem.

Tato láska má svobodný a nepodmíněný charakter. Miluji, ale nechci nic za to, dělej si co chceš, ať se ti dobře daří.

Druh lásky, která není založena na smyslovosti, na smyslové touze. Je to přirozený produkt sdílení sama sebe.

Ty a jóga?

Po dvanácti letech meditační praxe jsem se dostal do praxe jógy a byl jsem velmi překvapen jak podpůrný a zdravý charakter může mít jóga ve vztahu k meditaci a k normálnímu životu nemluvě. Zároveň je to duchovní praxe, částečně tělesné cvičení a i koníček co se může neustále vyvíjet a profilovat. Učit se nejenom nové asány, ale i dechové techniky a vnitřní nastavení, co se tam odehrává. A přijde mi přirozené, že by jógu měli dělat všichni lidé.

A pak je to dobrý krok k meditační praxi, která tím není tak těžká.

Přátelé – crew?

Petr se odmlčí a nechce o svém soukromí mluvit, ale já vím, že se v jeho okolí nachází super lidi-freekaři. Jógové víly-Laura, Lucka a Běla. Společně vytváří perfektní projekty na jedné usedlosti u Mariánských Lázní – Dibbavana. Tak snad se příště více rozpovídá, protože tahle partička bytostí nám všem má co předat a obohatit nás. Díky moc. O jejich akcích portál informuje.

Vize – budoucnost – společnost?

Potenciál je zde a všude v Evropě se vše vyvíjí k duchovnímu směru. A domnívám se, že dojde k duchovnímu obrození, které nebude tak masové, ale kvalitní. Česká republika zde sehraje svou roli jako „Středozem”, kde se budou různé duchovní směry křížit a setkávat a uchovávat v té nejkvalitnější podobě.

Díky metta Péťo – Andreajoga.

Komentáře (0)
Andrea Smekalova

28.08.2009 - 11:38

Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám