TIN vanoce 2018
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jóga v kanceláři nebo kdekoli jinde

Jógu nemusíte cvičit jen ve studiu pod vedením lektora nebo doma na podložce. Můžete si ji dopřát kdekoli a kdykoli, stačí si jen uvědomit, co je to jóga a převést si ji do každodenního života. Jóga je o propojení našeho těla, mysli a emocí v jeden celek. Ásana je definovaná jako pozice nebo pohyb těla, který je koordinovaný s dechem a naším vědomím. Udělejme tedy ásanu z toho, jak sedíme, stojíme, vstáváme nebo pracujeme.

 

Většinu klasických jógových pozice můžete s ohledem na Vaše pracovní prostředí, oblečení a kolegy kolem provádět i v zaměstnání. Pro inspiraci Vám tady nabízíme několik pozic k vyzkoušení, které můžete provádět v podstatě kdekoli. U všech máte napsané doporučené množství opakovaní, ale přizpůsobte si ho Vašim časovým možnostem. Důležitější než počet je kvalita provedení – všechny provádějte pomalu, vědomě a plynule s dechem.

1. Uvolnění krční páteře:

Posaďte se vzpřímeně na židli, zavřete oči a chvíli sledujte Váš dech. Zpomalte ho a zklidněte, zkuste dýchat jen nosem. S výdechem pomalu otočte hlavu k pravému rameni, s nádechem se vraťte zpátky, s výdechem otočte hlavu pomalu k levému rameni, s nádechem zpátky. Opakujte 3x-5x, provádějte pohyb pomalu a vědomě! Hlava je zpátky na středu, s dalším výdechem přitáhněte bradu k hrudníku a s nádechem zvedněte bradu směrem ke stropu, s výdechem zase dolů k hrudníku. Opět opakujte pomalu bez prudkých pohybů. Opakujte 3x-5x.

2. Hora na židli:

Posaďte se vzpřímeně, neopírejte se o zadní opěrák. S nádechem pomalu vzpažíme a s výdechem pomalu připažíme. Hlídejte si ramena, abyste je nezvedali. Opakujte 5x.Pokud máte čas, můžete přidat i úklony do stran – s nádechem vzpažíme, chytneme levou rukou pravé zápěstí a s výdechem se ukloňte na levou stranu, s dalším nádechem se vraťte zpátky na střed, chytněte si pravou rukou levé zápěstí a s výdechem se ukloňte na opačnou stranu. Opakujte 3x, v úklonu se můžete i na 3 dechy zastavit a intenzivněji se protáhnout.
Tyto pozice můžete provádět samozřejmě provádět i ve stoje.

Pohyby paží a úklony Vám příjemně protáhnou celý trup, krk i paže, rozproudí krev a tím Vás zbaví letargie a dodají Vám potřebný elán.

3. Kočka vsedě:

Posaďte se vzpřímeně na židli, dlaně si položte na stehna. S výdechem zakulaťte záda a bradu přitáhněte k hrudníku, s nádechem otevřeme hrudník, pohled směřujte nahoru ke stropu, pozor na přílišné zaklánění, aby Vás nezačalo bolet za krkem. Opakujte 5x.
Pozice uvolní ramena a ztuhlou páteř, hlavně bedra a krk.

4. Pes s hlavou dolů o stůl (nebo o stěnu):

Dlaně položte na desku stolu na šířku ramen a odstupte od stolu tak daleko, abyste měli skoro propnuté paže (lokty nechte malinko pokrčené, abyste nevytahovali ramena dopředu k uším), záda jsou zhruba rovnoběžně s podlahou, a nohy a trup jsou v pravém úhlu. Chodidla jsou od sebe na šířku kyčlí a prsty u nohou směřují dopředu (pozor na vytáčení chodidel do stran). Rukama tlačte stůl od sebe, takže zaktivujete svaly na zádech, pomalu dýchejte a s výdechem břicho vtahujte dovnitř. Pozor na přílišné prohýbání v bedrech (pomáhá právě aktivace břicha) nebo naopak kulacení v oblasti hrudní páteře (lopatky stahujte k sobě). Vydržte v pozici na 5 pomalých dechů, odpočiňte si a zopakujte ještě jednou.
Pozice posiluje záda, břicho a paže, zároveň otvírá ramena a protahuje zadní stranu nohou.

5. Rotace na židli:

Posaďte se vzpřímeně, ruce si položte na pravou opěrku židle (pokud ji nemáte, tak se chytněte za zadní opěrák). Hlídejte si vzpřímenou páteř a ramena dole, a s výdechem se otočte na pravou stranu. Vydržte v pozici na 5 dechů a pak pomalu uvolněte zpátky, posaďte se na židli obráceně a opakujte na druhou stranu.
Pozicí uvolníte bedra, otevřete ramena a hrudník.

6. Posilování břicha a relaxace v jednom:

I v kanceláři můžete nenápadně posilovat břišní svaly. Posaďte se vzpřímeně na židli nebo se opřete o opěrku. Pokud můžete, zavřete si na chvilku oči a položte si dlaně na břicho – pozice Vám tak nejen posílí břicho, ale zároveň Vás krásně uklidní a uvolní. (Pokud nemůžete zavřít oči, tak stačí jen sed vzpřímený a Vaše vnitřní soustředění :-)). Nadechněte se a s dlouhým výdechem vtahujte břicho dovnitř, zase se přirozeně nadechněte a s dlouhým výdechem opět vtahujte břicho dovnitř. Zkuste, aby Váš výdech byl dvakrát delší než nádech. Opakujte 10x-20x.

Pár tipů pro každý den:

• přejděte od multitaskingu k monotaskingu – nejen že se zbavíte stresu a napětí, ale budete tak vlastně praktikovat jógu v každém okamžiku 🙂
• ráno vstávejte přes bok, abyste chránili Vaše plotýnky a nebolela Vás záda celý den
• pokud sedíte celý den za stolem, dopřejte si každou hodinu malou procházku – na toaletu, pro pití, vyřídit vzkaz kolegovi osobně místo emailem
• pokud hodně používáte počítač, dopřejte odpočinek a uvolnění Vaším prstům a zápěstí tím, že je občas protřepete, zakroužíte několikrát zápěstími na obě strany, několikrát roztáhnete prsty co nejvíc od sebe a pak je sevřete do pěstí
• nedělejte pouze pozice, které tělo protahují, ale i pozice, které posilují
• večer před spaním si dopřejte krátkou relaxaci nebo meditaci

Komentáře (0)
Dana Beierová

Hned na první lekci jógy před 12 lety jsem si uvědomila, že jóga je něco, co jsem dlouho hledala. Stala se mojí nedílnou součástí, a dnes už i profesí, která mi dává možnost být sama sebou, rozvíjet své schopnosti a mít se ráda i přes své nedostatky. Naučila mě žít v přítomnosti a být vděčná za každý okamžik. Proto jógu ráda předávám dál, svým studentům v lekcích, nebo i prostřednictvím napsaných řádků jejich čtenářům.

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu