Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Představení jógové pozice – Karnapidásana

Jak jsme minule slibovali, navážeme dnes na pozici svíčky a pluhu a minisérii uzavřeme Karnapidásanou. Jde o jógovou pozici, jejíž název je spojený ze tří slov: karna (uši), pida (tlak) a ásana (pozice). Jde tedy o pozici tlaku na uši.

Provedení

Jak je vidět na fotografii a v níže uvedeném videu, kolena by měla být na zemi vedle uší a paže natažené opačným směrem s dlaněmi taktéž na zemi. Pokud se koleny k zemi jen přiblížíte, ale jsou již v blízkosti uší, můžete jimi uši stisknout/proti uším jimi zatlačit (pida) a nechat tak zádové – zejména hluboké zádové (stabilizační) svaly – protáhnout ještě více, až se kolena postupně na zem dostanou. Slovo “postupně” zdůrazňuji, protože cele protahování probíhá na základě hlubokého nádechu a výdechu.

Modifikace

A pokud vás zatím současné rozsahy do plného provedení nepustí, nevěšte hlavu. V ashtanze má totiž každá ásana svou jednodušší variantu – varianty k této pozici spolu s krátkými popisy, můžete vidět níže. Níže naleznete i video s účinky a upozorněním na chybné provedení.

 

1) V první fázi podepřete záda a nechte pokrčená kolena klesat dolů k hlavě. Ramena a lokty držte co nejblíže u sebe, abyste zabránili nepříjemnému tlaku na krční obratle.

karnapidasana

Fáze 1

 

2/ Pokud zvládáte první fázi bez problémů, protáhněte paže (stále s rameny co nejblíže u sebe) a kolena nechte klesnout ještě níž.

karnapidasana

Fáze 2

 

3) V třetí fázi se již nárty dotýkáte země. Pokud ještě kolena nejsou na zemi, ale jsou v blízkosti uší, “chytněte” se jimi za uši a nechte zádové svaly protahovat více do hloubky.

karnapidasana

Fáze 3

 

4) Po čase se tak dostanete až do čtvrté, finální fáze. Kolena jsou na zemi vedle hlavy.

karnapidasana

Fáze 4

 

Nakonec snad zbývá jen dodat, že Karnapidásana patří do závěrečné série ashtanga vinyasa yogy a předchází jí svíčka (salamba sarvangasana) a pluh (halasana).

Závěrem

Chtěli byste se dozvědět více i o dalších ásanách? Napište do komentáře, která ásana by vás zajímala, případně jaké další informace byste se k ní chtěli dozvědět a příště se podíváme třeba zrovna na tu vaši.

UPOZORNĚNÍ: Autor tohoto článku není jakkoliv odpovědný za případné škody či jiné újmy způsobené nesprávným provedením technik a variant ásany zde zmíněných, jakožto nerespektováním doporučení, návodů a rad zde uvedených. Každý čtenář si doporučení a rady zde uvedené vybral po důkladném uvážení, s vědomím si vlastního rizika a odpovědnosti, a to zejména s ohledem na svůj zdravotní stav.

Pokud budete zkoušet jen samotnou pozici, je třeba se před ní důkladně zahřát – ideálně 3-5 pozdravy slunci A a 3-5 pozdravy slunci B.

 

Komentáře (0)
Pavel Hub

Vede lekce ashtanga vinyasa jógy od roku 2003. Je autorem kurzu online jógy a výukového DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé. Začínal s power jógou a po několika měsících pravidelné praxe se dostal k jejím kořenům, Ashtanga vinyasa józe. Absolovoval semináře a učitelské programy například u učitele Madonny a Stinga - Dannyho Paradise, první západní učitelky Ashtangy - Nancy Gilgoff, ale také u Georga Wögingera, který přivezl Ashtangu do Prahy nebo u Dalibora Štědronského, předního českého Ashtanga učitele. V současné době vede Pavel pravidelné kurzy, soukromé a firemní lekce a pořádá jógové víkendy a semináře po celé České republice

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám