Jóga online skupina Poděbrady
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jarní očista – techniky čínské medicíny a jógy

jaro

Každý z nás si pod pojmem očista představí něco jiného. Existuje totiž spousta způsobů, jak tělo detoxikovat. Můžeme držet půst, provádět jógové očistné techniky nebo změnit stravování. Jaro k tomu přímo vybízí, neboť v zimě často trpíme nedostatkem kvalitních čerstvých potravin a kvalita ovzduší se zhoršuje.

Alespoň některé očistné techniky by ale bylo lepší praktikovat pravidelně, protože nemůžeme spoléhat na to, že nám několikadenní půst nebo změna stravy jednou za rok zaručí zdravý život.

Začněme u stravy

Mé oblíbené rčení je totiž „I když je otec nemoci neznámý, matkou je vždy strava.“ Žijeme v době, kdy máme jídla nadmíru a bohužel často i nadmíru jídla konzumujeme. Paradoxně ale i tak dochází často k tomu, že našemu tělu chybí živiny, protože naše strava není vyvážená, jíme nadmíru masa, mléčných výrobků, lepku a polotovarů a nerespektujeme roční období.

Spousta z nás to pak dohání potravinovými doplňky, přitom by stačilo, kdybychom do jídelníčku zařadili více zdravých sezónních potravin a kombinovali je rozumně s těmi tradičními českými. Mezi Jamu, první z osmidílné Pataňdžalího stezky jógy, navíc patří Ahinsa, tedy neubližování. Proto bychom si jako jogíni měli uvědomit, že (nadměrnou) konzumací masa neubližujeme jen sobě, ale také zvířatům.

Zima je z pohledu TČM obdobím tepelně upravovaného jangového jídla (jako je řepa, kořenová zelenina nebo třeba zelí), pro jaro je naopak typická odlehčená strava. Vzhledem k tomu, že hlavní roli v jarních měsících hrají játra a žlučník, doporučuji omezit a nejlépe vynechat tučná a smažená jídla, sladkosti, červené maso a nezakysané mléčné výrobky. Naopak vaše tělo ocení, pokud jej nastartujete zelenými potravinami (např. medvědím česnekem, který si můžete samo natrhat) a kyselým jídlem (např. kysaným zelím nebo dnes oblíbeným pickles). A na očistu jater je skvělý artyčok!

Cenné jsou také bylinky, které sice teprve začínají růst, ale ani těmi sušenými nic nezkazíte. Pro jarní očistu jsou skvělé pampelišky, třezalka, pelyněk, jaterník (podléška), máta nebo jitrocel.

I jóga má několik očistných technik, které se nazývají krije

Mezi ty nejznámější patří naulí, během které pohybujeme rychle břišními svaly a masírujeme si tak orgány uložené v dutině břišní a čistíme střeva. I mezi ne-jogíny je pak známá technika šankprakšalana působící jako klystýr, během které střídavě pijete teplou slanou vodu a cvičíte různé pozice, které pracují s žaludkem a střevy tak, abyste je postupně kompletně vyprázdnili.

Podstatné je, že tento koloběh, pití osolené teplé vody a cvičení, praktikujete do té doby, než z vašeho těla odejdou úplně všechny zbytky potravy. Tuto techniku ale praktikujte, jen pokud jste naprosto zdraví a nebojte se, pokud to hned napoprvé nevyjde úplně podle plánu. Stejně jako u stravování je totiž i u jógových očistných technik důležitá pravidelnost a tak to třeba za tři měsíce můžete zkusit znovu.

Pokud jste začátečníci, doporučuji zařadit ráno ještě před snídaní do cvičení agnisáru, kterou doporučuji jako nácvik pro naulí nebo např. pro uddijána bandhu. V překladu nese význam „spalující oheň“, což znamená, že spaluje všechno špatné, co se nastřádalo v našem trávicím ústrojí. Kromě toho že čistí žaludek a střeva, aktivuje také oblast manipúry čakry a čistí tak energetické dráhy v těle.

Na mentální rovině může spalovat i všechno co se snažíme „spolknout“ – naše zadržené emoce. Je to jednoduchá krije, během které opět pracujete s břišní stěnou tím, že ji střídavě v rychlejším tempu zatahujete a naopak vystrkujete v zádrži dechu po výdechu (pozor na zádrž po nádechu, je nebezpečná pro lidi s vysokým krevním tlakem a se slabým srdcem, protože vyvolává v těle napětí).

Začněte pomaleji a zkuste zhruba 5 opakování, později začněte zrychlovat a pohyby opakujte 10-15x.

Techniku můžete provádět v různých pozicích, ale začátečníkům doporučuji pozici kočky – mardžariásanu nebo stoj s pokrčenýma nohama a rukama zapřenýma o stehna.

Zdaleka ne poslední účinnou očistnou technikou je půst

Doporučuji neklást si na sebe moc velké požadavky a nechtít hned napoprvé vydržet nepřijímat potravu třeba týden. Nic nezkazíte i jedním nebo dvěma dny, během kterých budete pít jen čistou vodu. Důležité je poslouchat své tělo, které vám jasně dá signál, kdy je opět připraveno začít potravu přijímat a také hned po půstu tělo opět nezatížit těžkými jídly.

 

Komentáře (0)
Monika Žídková

Jóga mi pomohla dospět a uvědomit si sílu, hořkost i krásu života a taky najít životního partnera. V životě jsem nadšeně propadla mnoha věcem, ale málo která z nich v něm zůstala. K józe si ale prokousávám cestu postupně, nesnažím se nic uspěchat, nestavět se ze všeho hned na hlavu a možná právě proto mě to k ní táhne čím dál víc.
Jsem lektorkou hatha jógy, vinyása jógy a poporodní jógy, maminkou malého Štěpánka a můžeme se potkat v Havířově, kde jógu vyučuji.

26.03.2016 - 17:07

Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám