Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Pohled jógové filozofie na bolesti zad

joga1

Východní filozofie pohlíží na bolesti v těle jako na vnější projev nějaké vnitřní poruchy, zejména poruchy na psychické úrovni a na úrovni proudění energií. Negativní emoce a přemíra stresových hormonů ovlivňují jak fyzické, tak psychické tělo a energetický potenciál člověka. Energie začne stagnovat a v těle se tvoří různá bolavá místa, dostavuje se celková únava organismu a člověk se necítí dobře.

Jedním z možných důvodů bolestí zad, dle východní a jógové filozofie, může být porucha v oblasti čaker. Pokud se podíváme na umístění jednotlivých čaker, můžeme si všimnout, že se nacházejí v přechodových místech páteře- tedy v místech kde většinou pociťujeme nějaké bolesti (oblast pánve, bederní páteře, hrudní páteře, krční páteře a hlavy). Každá čakra má vztah k určitému stadiu našeho života a k určitým orgánům těla. Pokud dojde k blokování energie procházející danou čakrou, dojde i ke vzniku psychických a fyzických problémů.

Nejčastěji se bolesti zad objevují v bederní a křížové oblasti. S bolesti dolní části zad jsou spojovány první dvě čakry. Kořenová čakra (muladhára), která se nachází v oblasti perinea a souvisí se vztahem k našim základním potřebám – přežití a bezpečí. Pokud je její energie nevyrovnaná vede k potížím s pocitem bezpečí, neschopnosti se o sebe postarat, konfliktům s rodinou, nízkému sebevědomí. Druhá čakra (svadhišthána) se vztahuje k rozmnožování, sexualitě a našim představám. Točí se kolem našich vztahů s rodinou, přáteli a druhým pohlavím. Při její nevyrovnanosti se objevují přecitlivělost, pocit viny, a objevují se fyzické dysfunkce, mezi které patří právě bolesti dolní části zad, gynekologické a močové problémy. 

Vnímání těla

V minulém článku jsme si řekli, že bolesti zad často souvisí i s poruchou vnímání vlastního těla – nevnímáme dostatečně signály, které nám tělo dává. Bylo zjištěno, že jedinci, kteří mají problémy uvědomovat si pocity ze svého těla, neumí se svým tělem pracovat a vnímat aktivitu svalů při každém pohybu, nemají „prožitek pohybu“, mají častěji bolesti a zranění pohybové aparátu nebo se jim zranění častěji vrací. Proto je důležité naučit se vnímat své tělo, relaxovat svaly, umět respektovat hranice vlastního těla a hlavně získat prožitky z prováděných pohybů.

Jóga je jedním z těchto cvičení, kdy je člověk nucen si plně uvědomovat, jak se pohybuje, kde je ve svalech zvýšené napětí, kde vydává zbytečně moc svalové aktivity – je nucen číst svou propriocepci (hlubokou citlivost) a exterocepci (povrchovou citlivost). Jóga je prostředek dosažení vyššího stupně zdraví a vnitřní rovnováhy.

Podle tradiční jogínské představy má každá činnost, kterou člověk provádí, tři aspekty: co skutečně děláme, co při tom vnímáme a jak se při tom měníme (čím se stáváme). Jóga přispívá ke zlepšení vnímání sama sebe a vnímání při józe záměrně ovlivňujeme. Především omezíme množství přicházejících podnětu tím, že zavíráme při cvičení oči, cvičíme v klidné místnosti a bráníme se jak hlukovým tak chladovým podnětům. Omezením zevních rušivých faktorů se můžeme soustředit jen sami na sebe a své tělo. Ovládat a vnímat své tělo je jedním z hlavních předpokladů v rehabilitaci či cvičení jógy. Nácvikem vnímání získáváme schopnost rozeznat při vnímání jemnější rozdíly např. v napětí svalů či poloze končetin. Spolu s celkovým vnímáním se v józe zlepšuje i vnímání vnitřních orgánů.

Při józe dochází ke snížení vnímání bolesti. Dochází k přímému útlumu přenosu bolestivých informací a uvolnění bolestivého svalového napětí. Je pravděpodobné, že při józe dochází k uvolňování endorfinů a ty se podílejí na útlumu bolesti a vzniku příjemného pocitu. Při akutních bolestivých syndromech může cvičení bolest natolik zintenzivnit, že brání cvičícímu v potřebném soustředění a zvyšuje svalové napětí. U těchto stavů je cvičení nevhodné.

Jógový pohyb by měl být pohyb řízený, při kterém vnímáme jeho vlastní provádění. Pohyb by měl být pomalý, tak abychom si mohli v každém okamžiku uvědomit polohu končetin, trupu a všechny pocity, které v pohybující části těla vznikají. Důležité je sledovat především bolest. Její náznak velí, abychom v pohybu nepokračovali.

Relaxace a meditace

Z psychofyziologických účinků jógy je nejvýznamnější relaxace. Relaxace je definována jako protipól stresu a jejím účelem je umožnit organismu regeneraci a zotavení. Při relaxaci je sníženo množství impulsů, které přicházejí do mozku z periferních části (např. svalů, smyslových orgánů). Tím se sníží celkové podráždění mozku a vytvářejí se podmínky k regeneraci, která je odlišná od spánku.

Změnami na tělesné úrovni lze navodit i změny v psychice. Např. zvýšení sebevědomí a následné zlepšení sociálních kontaktů u člověka, který si cvičením zlepšil držení těla nebo redukoval nadváhu. Dochází k uvolnění zbytečného svalového napětí, které vede ke zklidnění na psychické úrovni. Dostatečně intenzivní tělesná aktivita snižuje úzkost a lehké deprese často lépe než psychofarmaka. Somatopsychické účinky má i manipulace s dechem. Zejména prodlužování výdechu může navodit i relaxaci na psychické úrovni. Praktikováním meditace má také vliv na pokles úzkosti- bylo zjištěno, že myšlenky, které původně vyvolávaly úzkost, se dostávají během relaxace do vědomí a postupně ztrácení negativní emoční náboj.

Další součástí jógy je meditace, která vede k pročištění hlavy, rozbíjí stereotypy myšlení, chování a zvyků. Vede ke změně vědomí, uklidňuje tělo i duši. Vede ke zklidnění myšlenek, zklidňuje celý nervový systém, snižuje frekvenci mozkových vln, klesá krevní a tlak a tepová frekvence. To vede k ozdravení organismu. Výhodou je že se dá provádět kdekoliv a kdykoliv, vede k rozproudění radosti.

Ásanová praxe

Jednou z nejhlavnějších součástí jógy jsou ásany. Je to také hlavní důvod, proč navštěvujeme lekce jógy, kde většinu hodiny zaujímají právě ásany. Ásany mají tedy i největší vliv na fyzickou stránku bolestí zad, můžou vést k protažení svalů, napřímení trupu a také ke zvýšení rozsahu pohybu v jednotlivých směrech. Špatné provedení ásan však může bolesti zad naopak zhoršit. Proto je hlavním úkolem lektora naučit klienty provádět ásany tak, aby jim jejich bolesti nezhoršovali, naopak aby vedli k úlevě od bolestí. Jóga působí preventivně i léčivě na problémy s plotýnkami, protože protahuje páteř ve všech směrech, zvětšuje prostor mezi obratli a zmírňuje tlak na ploténky, který by při svém výhřezu mohly negativně působit na nervy vystupující z obratlů.

Pozice mají kromě vlivu na fyzické tělo i vliv na psychické tělo. Ovlivňuji zejména nastavení vegetativních nervů- tlumí účinek sympatiku, který vyplavuje do těla stresové hormony. Působí také na mentální a duševní nastavení, které často hraje v bolestech bederní páteře významnou roli. Pokud má člověk deprese, je pod stresem či je nahněvaný má často sevřený hrudník. Proto u všech pozic, které otevírají hrudník, dochází k nastolení energetického toku, uvolňuje se napětí a postupně se proměňuje v prožitek vnitřní harmonie.

Delší pobyt v ásanách nám uvolňují svalové a psychické spasmy, člověk může více obrátit svou pozornost do sebe, soustředit se na dech a dodat tak tělu potřebnou energii – pránu.

Doporučená literatura:

JENKINS, N., BRANDON,L. Anatomie jógy pro správné držení těla a zdraví. Praha: Svojtka &Co, 2010.
KOLÁŘ, Pavel et kol. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009
KREJČÍK, Václav, Powerjóga nová cesta, Praha: Grada Publishing, 2013
VOTAVA, Jiří et kol. Jóga očima lékařů. Praha: Avicenum, 1988.

 

Komentáře (0)
Radka Crhonková
Radka Crhonková

Jsem fyzioterapeutka a lektorka jógy v jednom. Nedokážu tyto dvě věci od sebe oddělit a tak dělám obě dvě:-) Jógu jsem začala cvičit před 5 lety kvůli bolestem zad. Jóga mi pomohla a já stále objevuji její kouzlo hlouběji a hlouběji.
Mou největší oblast zájmu tvoří propojení jógy a rehabilitace, nazvala jsme si tento systém Fyziojóga a vedu tento druh lekcí v Olomouci.

12.04.2016 - 15:42

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu