Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Co jsou mudry a proč je používat?

mudra

Slovo mudra pochází ze sánskrtu a označuje tisíce let starou indickou techniku, s níž lze ovlivňovat energetické proudění v těle. Stará učení tvrdí, že s pomocí muder je možné léčit energetické nerovnováhy a jejich prostřednictvím i nejrůznější tělesná a duševní trápení.

Slovo mudra není nijak hluboké nebo nepochopitelné. V překladu znamená jednoduše gesto nebo pozice. Mudrami pak označují staré indické védy speciální gesta formovaná dlaněmi a prsty na rukou. Výjimečně může být k provedení mudry potřeba i určitá pozice celého těla (zpravidla některá jógová ásana), ale takové mudry jsou poměrně vzácné.

Podle tradičního učení véd má každý z pěti prstů na ruce přímou vazbu na jeden z pěti hlavních materiálních elementů. Palec symbolizuje slunce a tedy oheň, ukazováček symbolizuje vzduch, prostředníček je spojován s nebesy, oblohou a éterem, prsteníček reprezentuje zemi a malíček patří vodě. Protože každý z pěti prstů je napojen na jeden element, lze gesty, do kterých se prsty formují a různě vzájemně spojí, propojit energetické dráhy těchto pěti elementů v těle.

Takovým propojením energetických drah elementů je možné napravit energetické nerovnováhy, které se v proudění energie objevují. To samozřejmě není samoúčelné. Tyto nerovnováhy jsou totiž podle véd jednou ze souboru příčin nejrůznějších fyzických i duševních neduhů. Není proto překvapivé, když védy uzavírají, že vyrovnáním proudění energie a vyvážením pěti základních energetických elementů lze významně urychlit a zjednodušit i léčení nejrůznějších tělesných a duševních obtíží.

Praktikovat mudry je snadné

Muder je mnoho, jenom různé tantrické rituály samy o sobě jich používají skoro 110. Jóga mudry využívá též, třeba během dechových cvičení pránájáma, při cvičení ásan a své nenahraditelné místo mají samozřejmě i při meditacích. Význam muder pro jógu zmiňují i dva její klíčové texty, Hathajóga pradípika a Chéranda samhíta.

Mudry mají oproti jiným nástrojům jógy nezanedbatelnou výhodu: je snadné je praktikovat prakticky kdykoliv a kdekoliv. Při cvičení muder je třeba myslet pouze na jediné, gesto by vždy mělo být udržováno alespoň 5 až 15 minut v kuse, v součtu za celý den pak asi 25 až 45 minut. Je to proto, že jen dostatečná délka udržení mudry dokáže ovlivnit proudění energie natolik, aby mudra měla požadovaný efekt.

Jinak ale mudry lze cvičit nejen během ásan a meditace, ale například i během chůze, čtení, mluvení i při jakékoliv relaxační aktivitě. Obvykle se gesta představující dané mudry dělají na obou rukách, pokud to ale zrovna nejde, postačí i ruka jediná. Je ale třeba vědět, že při cvičení pouze jednou rukou je obvykle ovlivněna pouze jedna strana těla (opačná proti ruce, kterou cvičíme, při cvičení levou rukou tedy vyvažujeme energii v pravé polovině těla). Gesta by měla být cvičena s pouze jemným napětím v prstech, příliš silný tlak pro mudry není optimální. Natažené prsty by měly být v pohodlné poloze.

Cvičení muder nestojí v cestě prakticky nic. Lze je praktikovat i během cesty na nákup, v MHD cestou do práce, za volantem v zácpě a dokonce i doma u televize. Zlepšení fyzické či psychické kondice spojované s mudrou trvá někdy jen několik dnů, častěji ale týdny či měsíce pravidelného cvičení.

5 muder pro inspiraci

gyan_mudra

Gján mudra

Nejdůležitější a nejpoužívanější mudra vůbec. Ovlivňuje svaly a mozek, uvolňuje stres, odstraňuje napětí, léčí mnohé emoční problémy (například hněv či deprese). Zároveň podporuje koncentraci, takže je vhodná při učení. Pomáhá též proti lenosti.

Poloha prstů: Dotýkají se špičky palce a ukazováčku, ostatní prsty jsou v natažené poloze.

mudra_apan

Apán mudra

Tato mudra pomáhá z těla odstraňovat škodlivé látky, čímž pomáhá mj. při problémech močových cest. Pomáhá také při bolesti.

Poloha prstů: Špička palce se dotýká špiček prostředníčku a prsteníčku, ostatní prsty jsou v natažené poloze.

linga_mudra

Linga mudra

Tato mudra pomáhá v těle udržovat teplo, používá se také pro úlevu při nachlazení.

Poloha prstů: Napněte palec levé ruky a obepněte jej palcem a ukazováčkem pravé ruky. Ostatní prsty potom propleťte tak, aby se střídaly prsty levé a pravé ruky a ruce se dotýkaly dlaněmi. Výsledná pozice připomíná běžné sepnutí rukou, s tím rozdílem, že palec levé ruky zůstane vzpřímený.

pran_mudra

Prán mudra

Zlepšuje imunitu a zvyšuje vitalitu, posiluje tělo i duši.

Poloha prstů: Špička palce se dotýká špiček malíčku a prsteníčku. Zbylé dva prsty zůstávají natažené.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prithiví mudra

Vyvažuje prvek země, čímž odstraňuje fyzickou slabost. Dodává rovnováhu a též sebedůvěru.

Pozice prstů: Dotýkají se špička palce a špička prsteníčku. Ostatní prsty jsou natažené.

 

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

14.04.2015 - 08:56

, ,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu