Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Velký průvodce mezi druhy a styly jógy

jóga lekce

V praxi existuje mnoho různých druhů jógy, a pokud o jejím cvičení uvažujete, tak je potřeba najít si takový typ jógy, který může nejlépe vyhovovat vašim potřebám.

Výčet zahrnuje nejpopulárnější druhy jógy, jóga se stále rozvíjí a přicházejí stále nové modifikace současných stylů či přímo styly nové. Cvičení jógy je jedním z nejrychleji rostoucích trendů zdravého životního stylu. A stává se pro lidi populárním způsobem, jak žít aktivně a v souladu s vlastním tělem. Vzhledem k tomu, že se zaměřuje na mysl i tělo, tak si lidé kromě jejího přínosu pro zdraví užívají i psychické výhody plynoucí z jógové praxe.

Co je jóga?

Jóga je kombinace fyzické a psychické aktivity, která přináší dobré fyzické prospívání a snížení stresu a úzkosti. Toho je dosaženo prostřednictvím řady pozic (ásan), které jsou cvičeny pro zvýšení pevnosti a pružnosti těla. Zároveň se pracuje s dechem a dalšími nástroji pro lepší koncentraci a relaxaci.

Mnozí lidé zjišťují, že jim jóga pomáhá redukovat stres a zklidňuje mysl. Jóga zlepšuje fyzickou kondici tím, že zvyšuje sílu svalů, pružnost a rovnováhu. Jiní cvičí jógu pro zmírnění některých příznaků, jež doprovázejí chronická onemocnění, jako je rakovina, bolesti a deprese. Schopnost jógy pomoci s nespavostí, únavou a náladou může prospět těm, kteří těmto nemocem čelí.

Druhy a styly jógy

Existuje několik různých typů jógy, které nabízejí variace na základní principy tohoto cvičení. Tyto druhy a styly jógy jsou následující:

Hatha jóga

Hatha je na západní polokouli obecně považována za základní formu jógy. Někdy čerpá podněty od jiných typů jógy, ale celkově je hatha klidný, nenáročný druh jógy, který je často dobrou volbou pro začátečníky. Jde o pohled mylný, ale pro úvod do světa jógy to takto můžete vnímat.

Bikram jóga

Pokud máte rádi teplo, pak je bikram jóga pro vás. Tento typ jógy je praktikován v místnosti, kde je teplota 42 stupňů a vlhkost vzduchu nastavena na zhruba 40 procent. Tento typ jógy zahrnuje 26 základních pozic, které stanovil zakladatel této formy B. Choudhury a pomůže vám zlepšit flexibilitu díky teplu. Nevyhnutelné pocení, které doprovází cvičení bikram jógy, také pomáhá spálit více kalorií a zvýšit výdrž. Ručník a vodu s sebou.

Aštanga (Ashtanga vinyasa) jóga

To je důraznější druh jógy, který zahrnuje postupný posun do šesti předem stanovených sekvencí. Cvičící mění pozici pokaždé, když se nadechnou a vydechnou a tempo je tedy poněkud vyšší. Využívá se plný jógový dech udždžájí. Pozice jsou samy o sobě náročnější, takže je aštanga spíše vhodná pro ty, kteří již mají se cvičením jógy předchozí zkušenost. Nicméně, aštanga jóga zlepšuje oběhový systém a můžete při jejím cvičení zhubnout.

Iyengar jóga

Toto je nejlepší typ jógy pro puristy. Je pro ni charakteristický perfekcionismus při cvičení pozic a pro dosažení dokonalých ásan jsou v ní využívány některé cvičební pomůcky, jako bločky, popruhy, apod. Iyengar jóga je dobrá pro rozvoj svalové funkce a koordinace, protože zapojuje celou řadu částí těla, tím jak se soustředíte na správné provedení. Tento typ jógy je nutné cvičit pod vedením zkušeného instruktora.

Vinyasa (Vinjása) flow jóga

se zaměřuje na cvičení pozic jógy v plynutí s dechem. V průběhu celé lekce je praktikována dechová technika (udždžájí). Tak zvaná vinjása – spojení jedné fáze dechu a jedné pozice, je základní charakteristikou Vinjása flow jógy.

Power jóga

Toto je novější styl jógy, který byl rozvinut v ke konci 80. let. Power jóga je odlišná od jiných stylů jógy v tom, že pozice nejsou prováděné ve stanoveném pořadí. Instruktoři mohou tvořit pro každou lekci různé sestavy. Power jóga je obvykle rychlá, takže je to skvělý způsob, jak si dát do těla a spálit kalorie. Tento druh jógy je většinou praktikován ve fitness studiích.

Těhotenská jóga (gravid jóga)

Dalším rostoucím trendem je jóga pro těhotné, která byla vyvinuta speciálně pro těhotné ženy, a v některých případech pro ženy, které chtějí cvičit hned po porodu. Dýchání je užitečné pro maminky připravující se na porod a zvýšená pevnost v oblasti pánevního dna může napomoci tomu, aby byl porod v některých případech trochu jednodušší. Zůstat v kondici je také užitečné pro nastávající maminky, u kterých náhle dochází ke změnám v jejich rovnováze, tělesné hmotnosti a držení těla tím, že jim roste bříško.

Restorativní jóga

Ideální pro ty, kteří se zotavují ze zranění. Restorativní jóga má pomalejší tempo, které prospěje lidem s omezenými fyzickými schopnostmi. Nicméně, i když se těšíte pevnému zdraví, může to být skvělý způsob, jak relaxovat a zbavit se stresu. Tento typ jógy zahrnuje jen několik pozic, z nichž se každá cvičí po dobu 20 minut. Setrvání v jedné pozici po delší dobu může pomoci zmírnit bolesti kloubů, protáhnout svaly a zklidnit mysl. Součástí cvičení je využití pomůcek jako jsou polštáře, bločky a bolstery.

Jivamukti jóga [dživamukti]

Jestliže hledáte fyzicky náročnou a zároveň meditativní formu jógy, pak jděte na hodinu Jivamukti jógy. Jedná se o formu vytvořenou v USA, konkrétně v New Yorku. Hodiny vedle cvičení asán zahrnují také meditaci, čtení, hudbu a zpívání manter.

Hot jóga

cvičení probíhá ve vyhřáté místnosti s vyšší vlhkostí vzduchu, při teplotě o něco nižší než při bikram józe. Tento typ jógy se doporučuje spíše pro mírně až středně pokročilé. Zato není vhodná pro děti ani pro lidi s vysokým krevním tlakem. Hot jóga prospívá lymfatickému systému, zvyšuje kapacitu plic, posiluje srdce a zvyšuje pružnost kloubů.

Kundalini jóga

Pochází z tantra jógy. Součástí cvičení jsou ásany, dechová cvičení, zpívání a meditace pomocí manter. Cílem je probuzení energie ve spodku páteře (v nejspodnější čakře) a posouvání jí výš po páteři přes všech sedm čaker.

Viniyoga

Je velmi zajímavá škola jógy, která vychází z tradičního modelu jógy jednoho studenta a jednoho učitele. Viniyogu proto nenajdete v rámci skupinových cvičení, je pro ni přímo definujícím prvkem zcela osobní přístup.

Jógová terapie

Terapeutická jóga vám pomůže vycítit problémy a předcházet jim, pomůže vám vytvořit v těle optimální podmínky potřebné k prevenci psychosomatických chorob a umožní sebe-léčení. Soustředí se na dech a jeho sladění s pohybem, je vhodná i pro začátečníky a prospívá například při bolestech zad a kyčlí. V průběhu lekcí se věnují specifickým potřebám jednotlivců za podpory skupinového prostředí.

Mysore jóga

cvičení tímto způsobem vám dává prostor soustředit se. Podnět k přejití do další pozice pochází z vašeho vlastního dechu, místo instrukce učitele. Studenti tak mohou cvičit vlastním tempem, pokud je pro ně některá z ásan náročnější. Ve výsledku se stanete svým vlastním učitelem. Pokud narazíte na pozici, kterou nejste schopni udělat, instruktor vám nabídne jednodušší variantu.

Aqua jóga

Stejně jako u každého vodního cvičení, i aqua jóga zcela mění způsob, jakým vnější prostředí na lidské tělo působí. Díky tomu jsou mnohé cviky jednodušší, voda například drží většinu tělesné váhy, takže je možné se o to víc soustředit na techniku. Zároveň ale existují cviky, jejichž provedení je v aqua józe náročnější. p>

Jin jóga

základní rozdíl mezi jin a jang jógou – zatímco jang jóga, rozšířenější v západním světě, je dynamická a více se zaměřuje na posílení svalů, jin jóga je klidnější a jejím cílem je posílení pojivových tkání a procvičení kloubů. V pozicích v jin józe se obecně zůstává déle, u některých pozic to může klidně znamenat až 20 minut. Díky tomu dochází k procvičení a posílení vazivových tkání, které jsou hlouběji a hůře dosažitelné než viditelné povrchové svalstvo.

Karma jóga

cesta životem, kdy jedinec svůj život věnuje vlastním skutkům. Důraz je kladen na motiv, která ho k nim vede, ne jejich velikost či závažnost. S principy karma jógy se ztotožňuje ten, kdo skutky provádí s láskou a nečeká za ně odměnu.

Sivanandajóga

vypracovaná svámím Sivanandou. Skládá se z 12 základních pozic a na nich založených variantách. Pracuje s dechovými technikami a mantrami. Velkou roli hraje v lekcích duševní nauka.

Acro jóga

akrobatická jóga pro minimálně pár.

Tipy pro začátečníky

Tady je několik důležitých věcí, které je třeba mít na paměti před cvičením jakéhokoliv typu jógy:
– Ujistěte se, že je váš instruktor certifikován.
– Zjistěte si, zda je vámi vybraná lekce pro začátečníky, nebo pro ty, kteří již mají zkušenosti s jógou.
– Kupte si jógamatku, pokud studio neumožnuje její zapůjčení.
– Proberte s vaším instruktorem, pokud cítíte bolest nebo nepohodlí při cvičení nebo po lekci.
– Pokud trpíte chronickým onemocněním nebo si nejste jisti vašim zdravotním stavem, proberte vhodnost cvičení jógy s vaším lékařem.

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

15.10.2014 - 15:11

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám