TIN vanoce 2018
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Hlavní rozdíly mezi lekcemi hatha jógy a vinyasa flow

hatha a vinyasa flow

Jako cvičitelka jógy se často setkávám s dotazem, jaký je rozdíl mezi lekcemi hatha jógy a vinyasa jógy. Jógových stylů je mnoho a přiznávám, že může dát hodně práce najít mezi všemi možnostmi svou vlastní cestu. Nejčastěji se u nás však setkáváme s hatha jógou a vinyasa jógou, kdy oba styly vycházejí z osmistupňové cesty jógy popsané Pataňdžalim. Kterou lekci si vybrat? Pojďme se na každou z nich podívat podrobněji, abychom jim lépe porozuměli.

Hatha jóga a její přínosy

Současné západní pojetí hatha jógy se zaměřuje zejména na cvičení fyzických pozic – ásany a je odlišné od systému, který popsal Yogi Swatmarama v díle Hatha yoga pradipika, jednom ze tří základních pramenů hatha jógy. Slovo hatha znamená nátlak, tlak, násilí, radikální zásah do organismu. Naprostá většina moderních jógových stylů z hatha jógy vychází a modifikuje ji.

Samotné slovo hatha je složeno ze slov ha a tha. Ha znamená v sanskrtu Měsíc jako symbol negativní energie, tha potom Slunce jako symbol pozitivní energie. Což napovídá, že záměrem hatha jógy je vnést harmonii našemu tělu, mysli a duchu a přinést rovnováhu mezi protikladnými principy. Praktikováním ásan pročišťujeme naše tělo i mysl, uvolňujeme bloky v těle pro volný průchod prány a rozvíjíme nové schopnosti těla, smyslů a mysli. Stáváme se vnímavější vůči našim vnitřním energiím a procesům.

Hatha jóga pomáhá zvyšovat kvalitu života na více úrovních. Naše tělo tonizuje, čistí, posiluje a navrací mu pružnost, to jsou vcelku známá fakta. Může také být významným tlumičem stresu. Jejích přínosů si můžeme všimnout na rovině tělesné, psychické i duchovní. Hatha jóga nám pomáhá lépe zvládat emoce a najít vnitřní klid.

Co se týče samotného cvičení ásan, hatha jóga není proudem, důraz je zde kladen spíše na samotné pozice a dýchání, než na jejich spojení a přechody mezi nimi. Je více statická, máme možnost hlouběji proniknout do jednotlivých ásan, nechat své tělo, aby je objevilo a našlo v nich své pohodlí. Pozdravy slunce zde sice mohou být, ale nejsou podmínkou. Používají se zpravidla jako průpravné cvičení před samotným praktikováním ásan.

Vinyasa flow a její přínosy

Vinyasa jóga je propojení dechu s pohybem a vyvinula se z Ashtanga vinyasa jógy, proslavené zejména v USA jogínským mistrem K. Pattabhi Joisem. Ashtanga vinyasa jóga má ucelené a strukturované sestavy pozdravů slunce a ásan. Vinyasa flow je v podstatě Ashtanga vinyasa ve volném stylu. Díky pohybu nás udržuje myslí v přítomnosti a dává nám možnost plně přítomnost prožít, zároveň však nemá předem danou strukturu Ashtanga Vinyasy, a tak si cvičící může vytvořit vlastní sestavu, čímž se zase blíží hatha józe.

Dynamičtější tempo vinyasa flow jógy především zahřívá tělo a pomáhá v něm rozproudit teplo. Díky prohřátí těla a následnému pocení dochází k lepšímu vylučování toxinů z těla. Aerobnější styl pomáhá k hubnutí, svaly jsou při pravidelném praktikování nejen pružnější, ale i silnější. Dech je zde základem, od kterého se odvíjí pohyb a přechody z pozice do pozice jsou sladěny s dechem a jeho jednotlivými fázemi. Vinyasa často využívá dechu Udždžají další pránajámické techniky.

Pozdravy slunce provázejí celou hodinu. Jednotlivé sestavy ásan jsou rozděleny sekvencí Čaturanga dandásana, Kobra (nebo Pes hlavou nahoru) a Střecha.

Pro co se rozhodnout?

Volba mezi fyzickým cvičením hatha jógy a vinyasa flow je ovlivněna více faktory. Prvním je jistě naše pokročilost. Pokud s jógou teprve začínáme, respektive chystáme se začít, je lepší nejprve vyzkoušet hatha jógu. Mohu to potvrdit sama ze své vlastní zkušenosti. Díky pomalejšímu tempu se lépe seznámíme s ásanami a jejich nastavením. Máme možnost pozici důkladněji poznat, prodýchat a procítit, jaké to v ní vlastně je. Vinyasa flow si opravdu užijeme, jakmile známe názvy ásan a můžeme plynule přecházet z jedné do druhé, aniž bychom se museli při každé změně otáčet na cvičitele, jakže ta či ona ásana vypadá.

Pokud je pro nás základní nastavení pozic již dobře zažité a zapamatovali jsme si jejich názvy, přichází na řadu faktor druhý – a sice naše povaha. Těm, kteří jsou rychlí, zbrklí a často mají pocit, že pořád pracují, věčně nestíhají a jedí ve spěchu, těm, kterým připadá relaxace jako ztráta času a spánek jakbysmet. Právě pro ty je hatha jóga jako ušitá. Naše tělo i naše mysl potřebují zastavit. Hatha jóga nám pomůže se zklidnit a díky pravidelnosti nás naučí i v běžném denním životě zpomalit, nespěchat a prožívat přítomnost. Naučí nás relaxaci a ztišení.

Máte-li raději odpočinek, nicnedělání, jste-li pomalejší v činnostech, nedělá-li vám problém se zastavit a odložit povinnosti na zítra, pozítří a tak pořád dál a dál, bude vám jistě ku prospěchu vinyasa flow. Ta v nás probouzí radost z pohybu. Dynamika a tempo vinyasy nás rozproudí a převaha pohodlnosti a statičnosti v nás již díky tomu není tak výrazná.

Ničemu ale neuškodí, pokud budeme mít základ v jednom typu, např. v hatha józe, ale praktikovat budeme zároveň i vinyasu. Oba typy se skvěle doplňují. Hatha jógu je vhodné obohatit aerobnějším pohybem, např. během nebo tancem. Nebo můžeme využít dynamickou vinyasu. A naopak. Připomeňme si, že jedním ze základních pilířů hatha jógy je vyvažovat a harmonizovat.

Takto lze tedy ve zkratce shrnout to nejzákladnější o typech jógy, které jsou u nás nejrozšířenější. Snad vám tato vodítka pomohla ujasnit si představu o své cestě a vybrat pro sebe tu pravou. Pokud ne, nic vám nebrání zkusit cestu jinou. Rozhodně bude ale nutné vyzkoušet osobně, co nejlépe sedí právě vám. Teprve praxe odpoví na otázku, který styl je pro mě ten pravý. I zde totiž můžeme použít známou poučku svámího Šívanandy: „Špetka praxe je lepší než tuny teorie.“

 

Komentáře (2)
Karolina Racková

Karolina vnímá jógu jako komplexní cestu v životě člověka, cestu svobody, uvolněnosti a smíření. Jako cestu, která posiluje a zároveň zklidňuje tělo i mysl a rozvíjí ducha Karolina začala pravidelně cvičit jógu během studia na vysoké škole, ale jóga ji vážně oslovila až při hlubším studiu jejich filosofických a etických aspektů. Nyní je certifikovanou cvičitelkou jógy (Česká akademie jógy) a dále se vzdělává. Měla možnost jógu praktikovat v České republice i v zahraničí (Německo, Srí lanka).

Načíst další
Načíst další

Komentáře

  1. Lucie Furišová napsal:

    „Ha znamená v sanskrtu Měsíc jako symbol negativní energie, tha potom Slunce jako symbol pozitivní energie.“ Co já vím, je to teda úplně naopak, mohu prosím poprosit o uvedení zdroje této informace? Děkuji.

    • Karolina Racková napsal:

      Dobrý den Lucie, zde uvádím jeden ze zdrojů, je to vůbec jedna z velkých inspirací pro mou jógovu praxi:https://www.ekhartyoga.com/more-yoga/yoga-styles

      Další si již nepamatuji, určitě jsem čerpala z knih, které mám doma v knihovně (André van Lysebeth, …)

      V tomto jóga právě neodpovídá západnímu pojetí. Jeden jógový učitel řekne něco, druhý to vyvrátí. Jóga vychází z Indie a tak na ni musíme také nazírat. Podívejte se na „zásady“ Yin jógy, učení Bernieho Clarka ….a západě se to týká i etických principů. Přeji hezký den 🙂

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu