Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jin a jang jóga – dosažení rovnováhy mysli, těla i ducha

jin_jang

Jin jóga je styl cvičení jógy, který v sedmdesátých letech 20. století přinesl do Spojených států Paulie Zink, expert na bojová umění a taoistický učitel. Styl vznikl kombinací indické Hatha jógy a čínské taoistické tradice, se zapojením zkušeností, které Paulie Zink získal při dlouholetém cvičení kung-fu. Jin jóga se zaměřuje na jiné části těla než jang jóga, v kompletním cvičení asán by ale měly být zastoupeny obě. Bohužel tomu tak často nebývá, euroamerické pojetí jógy totiž příliš upřednostňuje styl jang.

Pro pochopení rozdílů mezi jin a jang jógou je nutné dobře porozumět józe jako takové. Nejde totiž o žádný soutěživý sport, ba naopak. Každý student postupuje svým vlastním tempem, v oblastech, které si sám zvolí, a jedinou jeho výzvou je překonávat sám sebe.

Ačkoliv tento cíl je pro všechny styly jógy společný, ne všechny se zaměřují na stejné oblasti. Právě zde také najdeme základní rozdíl mezi jin a jang jógou – zatímco jang jóga, rozšířenější v západním světě, je dynamická a více se zaměřuje na posílení svalů, jin jóga je klidnější a jejím cílem je posílení pojivových tkání a procvičení kloubů.

Jin Jang

Cvičení jin jógy proto začíná v uvolněné pozici a cílí na ty klouby a vazy, kterých si jang jóga často vůbec nevšímá. I proto se jin jóga někdy v angličtině nazývá jako „soft jóga“, jakási snazší varianta cvičení jógy. Jak ovšem uvidíte při cvičení jin jógy, tento název může někdy v praxi vyznít až jako mírně zavádějící. Některé pozice jin jógy totiž jsou velmi velmi náročné.

V pozicích v jin józe se obecně zůstává déle, u některých pozic to může klidně znamenat až 20 minut. Díky tomu dochází k procvičení a posílení vazivových tkání, které jsou hlouběji a hůře dosažitelné než viditelné povrchové svalstvo.

Je jasné, že jin jóga působí na organismus odlišně než mnohem dynamičtější jang jóga, zaměřená na posílení svalů s důrazem na jejich prokrvení a prohřátí. Jin jóga namísto toho procvičuje spoje v pánvi, bocích a spodní části páteře. Zatímco při jang józe se většina pozic provádí ve stoje, jin jóga upřednostňuje sedavé a lehavé cvičení.

Není divu, že mnoho učitelů jógy považuje obě varianty cvičení za spojené nádoby, které tělo kompletně procvičí jen ve společné souhře a dají mu vše pro řádné prospívání. Lze se dokonce setkat s názorem, že cvičit pouze jang jógu znamená praktikovat jen polovinu asán. Stejně jako jang jóga, i jin jóga je dostupná ve všech úrovních pokročilosti, a není třeba se jí ani trochu obávat. Své pozice si v ní najdou úplní začátečníci, mírně i velmi pokročilí, i ti úplně nejzkušenější. Skutečnou výzvou proto není volba, který typ jógy si vybrat, Skutečnou výzvou je cvičením obou dvou stylů ve vzájemné harmonii dosáhnout úplné rovnováhy mysli, těla i ducha.

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu