Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jóga v čase křehkosti

Nedávno byl jeden z mých příspěvků s výzvou k odpočinku. Dovolte mi jej připomenout a citovat:

ODPOČINEK = zastavení práce nebo pohybu za účelem relaxace, spánku nebo obnovení síly;
:
dovolit si nebýt aktivní, abychom znovu získali sílu nebo zdraví;
:
uložit se nebo podepřít tak, abychom zůstaly v určené pozici;
:
být;
:
dodržet interval ticha po stanovenou dobu …
:
Bez ohledu na to, jak to definujeme – my všichni jej POTŘEBUJEME VÍCE! 💗

Pro mnohé nepředstavitelné a něco, do čeho se pouští jen ztěžka a s nereálnou představou, ba i strachu, se na chvíli zastavit. Nedovolit si to…aby stihli vše co se kolem děje, co se nabízí, co je vyzývá a s čím se chtějí poměřit. Náhlá stopka většině nadělila to, co si roky odpírají. Být přítomen, se sebou, se svými nejbližšími. Období času, toho, kterého se mnohým nedostávalo.

Vnímejme to jako příležitost a nabídku sebepoznání. Buďme ale i ostražití a nenechme se strhnout.  Není třeba se ke všemu vyjádřit, vše znovu “zaplnit”, vše rychle napravit, utíkat od sebe.

Zotavme se!

Čas odpočinku

Připravte si bolster nebo polštář, bloček (kniha také postačí) a příjemně vás povznese i polštářek na oči (nebo příjemný šátek). Máte-li možnost využít masážní/aroma olej, krásně vám může prozářit vaši praxi. Jemně si ho na začátku rozetřete do dlaní.

Zastavení

Posaďte se do sedu na patách a využijte bolster nebo srolovaný polštář. Ten je mezi koleny, sedací kosti jsou na bolsteru. Sami sebe se zeptejte jak se máte, jaké emoce prožíváte, jak se cítíte uvnitř sebe. Potom zkuste začít pozorovat dech. Jde to vůbec? Budou místa, kde ho najdete hned a pak místa, kde se nedostává, ale kde si ho přejeme. Skrz jemný dotek položte nejprve otevřenou dlaň(e) na místo(a), kde dech vnímáte a ta místa jsou silná, prostorná. Možná jich bude více. Poloha dlaně se tedy dle toho mění. Možná je jedno. Po chvílí, až si užijete zážitek z té síly a vědomí dechu, nechte naopak opět otevřenou dlaň(e) dojít na místo(a), kde ho nevnímáte, tam kde potřebujete podporu, vaši péči a dotek. Pod ním se postupně začne pohyb probouzet. Možná to potrvá, možná to bude až v průběhu praxe. Nespěchejte. Buďte k sobě vnímaví a vlídní.

Sfinga na bolsteru

Pro jemné otevření ramen a hrudníku si bolster položte podélně na podložku, přejděte na všechny čtyři a potom se položte na bolster. Pažte nechte opřené o předloktí a hlavu v prodloužení páteře. Můžete se tady jemně podívat přes jedno rameno na jednu stranu a potom přes druhé na druhou. Zopakute několikrát. Nechte pohyb odvíjet od hrudní kosti, nepropadejte se v ramenou. Z pozice sfingy přejděte zpět na všechny čtyři. Plynule nechte tělo proplout sledem těchto dvou pozic 3x-5x, můžete přidat i pozici dítě (hlava a hrudník si odpočinou na bolsteru).

Pes s hlavou dolů o bolster

Navažte pozicí psa s hlavou dolů a využijte i tady bolster, případně bloček. Těžkou hlavu odložte na vypodložení, nohy můžete nechat lehce pokrčené. Pohrajte si s pohybem a tekutostí v těle…pokrčujte jednu, druhou nohu, nechte pozici krátce ustálit a prodýchat, užít si opory, délky páteře. Zůstaňte v pozici 3x-5x dechů. Znovu můžete vystřídat s předchozím sledem pozic a nebo zopakovat.

 

Dítě s vypodložením

Pozice dítě, kterou si můžete hezky vypodložit bolsterem a dekou, je fantastickým zastavením a obrácením se k sobě, do bezpečí. Nespěchejte a pozici si vylaďte a vypodložte vše tak, aby vám v ní bylo opravdu pohodlně. Využít můžete také deku mezi paty a sedací kosti, polštářek na oči můžete položit na krk. Hlavu nechte chvíli otočenou na jednu a potom na druhou stranu. Zůstaňte v pozici 8-10min, klidně i déle.

Relaxace v kobylce

Příjemnou pro vaše bedra může být i pozice kobylky s vypodložením – bolster pod nohy. V této variantě jsou ruce složené pod čelem, ale máte-li kolem dvě deky, složte si je a vložte pod ramena, ruce pak nechejte podél těla. Zůstaňte v pozici 5-7min.

Zastavení v sedě

Zkuste se vrátit znovu k dechu, k tomu jak vám je, kde dech vnímáte a kde dotek plyne nad pohybem. Jaké to je posadit se teď.

Otevření hrudníku

Zkuste si ještě užít prostornosti a otevření hrudníku, ramen, oblasti srdce a uložte se na bolster s vypodložením. Přisedněte si k bolsteru, který je na druhé straně vyvýšen bločkem (knihou), položte se na něj. V případě potřeby a pohodlí si složte (srolujte) deku pod hlavu, přes oči položte polštářek. Dech a vnitřní pohyb si můžete ještě zvědomit a užít dotykem otevřených dlaní. Kolena jsou pokrčená a nebo nohy necháme protažené. 10 nebo i 15min vám příjemně uplyne.

 

Do pozic se můžete uložit i jednotlivě. Vyberte si tu, která vám pro danou chvíli vyhovuje a v ní setrvejte, nechte tělo zotavovat, přijímat a hýčkat. Možná to bude jedna z cest k sobě, k poznání a pozorování toho co běžně opomíjíme, nevidíme nebo ani svými smysly nezachytíme. Možná poznáme, že nebylo čeho se bát a že uvnitř nás je stále co objevovat a najdeme zde i odpovědi na nejasné otázky.

 

foto: jáchymŠ.

 

 

 

 

 

 

Komentáře (0)
Petra Šlechtická

Touha sdílet nejen jógovu zkušenost, ale zároveň otevřít tento svět ostatním ji inspirovala k vytvoření portálu o józe

Yogapoint.cz - nezávislý rozcestník ve světě jógy a zdravého životního stylu. Portál o józe, studiích, workshopech a seminářích pro jogíny i úplné nováčky.

23.03.2020 - 16:05

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám