Festival Evolution 2017
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Původ a historie jógy, 2. část

Od svých počátků v mysticismu až po současnou komplexní vědu, se jóga stala celosvětovým pojmem. Pojďme se podívat, jak k tomu došlo.

Vzhledem k tomu, že se hinduisté příliš nezabývali minulostí, tak máme k dispozici pouze historické záznamy pořízené perskými, čínskými a řeckými učenci. Většina z toho, co víme o historii jógy a hinduistického myšlení, pochází z vyprávění těchto cestovatelů a z tradičních příběhů a legend.

V období od roku 500 př. n. l. a dále docházelo k vzestupu jógy jako alternativy k védskému ritualismu. K velkému rozvoji jógy docházelo v následujících stoletích mimo hinduistickou společnost, v lesních poustevnách a jeskynních klášterech.

Zatímco džinismus zůstal v ústraní z důvodu jeho přísného dodržování zásady nenásilí, tak se buddhismus přehnal přes domovské země hinduismu. Neuvěřitelný vzestup buddhismu a zvyk vést dialektické debaty donutil buddhisty i jogíny, aby sestoupili ze svých mystických výšin. Védské metody rozjímání a studia přestaly uspokojovat vědecké a intelektuální potřeby nové generace. Bylo potřeba vyvinout technický jazyk pro výměnu duchovních a mystických zážitků.

Patanjali (Pataňdžali) a Zlatý věk jógy

Pataňdžali, autor jógasúter, je často mylně nazýván zakladatelem jógy. O tomto legendárním mudrci je známo jen velmi málo. Zatímco tradiční zdroje prohlašují, že měl žít kolem 500 př. n. l., buddhisté a západní učenci inklinují k dataci jógasúter kolem roku 200 n. l. V tomto velkém díle a syntéze Pataňdžali nastiňuje odborné stránky jógové tradice. Jógasútry, které se skládají ze 196 aforismů, jsou základním čtením pro všechny, kteří myslí studium jógy vážně.

/

Vznik hatha jógy a tantra jógy

V průběhu staletí se jóga vyvinula v systém technik, které pracují s myslí, dechem a tělem. Zatímco mudrcové védské tradice měli o tělesnou stránku bytí pramalý zájem, tak nové pokolení mistrů zkoumalo skryté potenciály těla, mapovalo jeho energetické kanály a třídilo tento komplexní mikro svět pro budoucí jogíny. Zrodily se unikátní a vysoce sofistikované cesty tantra jógy a jejích odnoží, hatha jógy a kundalini jógy.

První tisíciletí n. l. přineslo krystalizaci jógových myšlenek a jóga se mohla začít zvát komplexní vědou. Jóga, s jejími počátky v mysticismu, byla nyní plnohodnotnou věda.

Shankara a velká duchovní renesance

Kolem roku 800 n. l. ze své vlasti téměř vymizel buddhismus. Možným důvodem mohlo být velké množství buddhistických mnichů a mnišek, které již nemohlo být uživeno a podporováno ostatními členy společenství. Džinismus byl, vzhledem k přísnosti jeho pravidel, omezen na malé skupiny obyvatel. V tomto prostředí obnovil svou autoritu a sílu rituální bráhmanismus.

Během tohoto duchovního zmatku velký mistr Gaudapada oživil monistické učení upanišad s jeho komentáři k Mándúkjópanišadě. Jeho žák Govinda byl učitelem Shankary. Shankara, velký tantrik, jogín, filozof, básník a mystik, cestoval po zemi a vyzýval k diskusím, které často zuřily několik dní. Konvertoval své oponenty, kteří se stávali asketických stoupenci védantské filozofie, a dominoval duchovnímu životu v Indii. Za svého 32 let trvajícího života zanechal nesmazatelnou stopu Advaitou (monistickou filozofií), a stal se Adi, prvním mezi všemi Archaryas (učiteli).

Shankarovi komentáře k deseti hlavním upanišadám a dalším védským a tantrickým textům mu přinesly status celebrity díky rafinovaným a hlubokým myšlenkám, které obsahují. Vliv Šankary byl tak veliký, že když mluvíme o védské filozofii, máme na mysli jeho Advaita filozofii.

Je třeba poznamenat, že Shankara je považován za skrytého buddhistu. Učenci našli mnoho podobností mezi jeho učením a buddhismem. Jeho tendence zapojovat se do diskusí a reorganizovat hinduistické řeholní řády mohla být inspirována buddhisty. To jen potvrzuje naše dřívější tvrzení, že hinduismus, buddhismus a džinismus se vzájemně ovlivňovaly a výsledkem je krásná, i když složitá, duchovní syntéza.

Temné období

Trvalý pokles vlivu bráhmanismu pokračoval staletí po Shankarově reformaci, ale kolem roku 1600 došlo k úplnému převratu.

Mughalští (někde též mogulští) nájezdníci, noví pánové země, s sebou přinesli své vlastní náboženství: islám. Nový islámští vládci zjistili, že není snadné konvertovat hinduisty, kteří nemají jasně definované náboženství. Na nemuslimy byla proto uvalena neslavně proslulá daň Jaziya. Následovaly konverze k islámu v důsledku politických a ekonomických výhod. Mezitím noví vládci pronásledovali duchovní vůdce a většina u jógové tradice existovala jen v „podzemí“. V této době bylo ztraceno mnoho textů a tradic.

Nový úsvit jógy

Postupný příchod evropských obchodníků a kolonizace Indie Britským impériem přinesly řadu změn, které měly obrovský vliv na tradice jógy. Britové ekonomicky využívali zemi, ale Indie se rovněž stala přístupnou pro mnoho západních vědců a intelektuálů.

Hinduistické duchovní tradice se vrátila z jejího dlouhého vyhnanství a hodnoty védanty a jógy dosáhly mnoha vzdálených břehů. Intelektuálové a spisovatelé, jako Schopenhauer a Hermann Hesse, projevili velký zájem o védantské myšlení a duchovní hodnoty jógy.

Jsme velmi zavázáni mnoha západních vědců, kteří prováděli shromažďování a překládání starověkých sanskrtských a tamilských textů. Je potřeba zmínit alespoň dvě jména pro jejich neocenitelný přínos do knihovny lidstva: Max Mueller a sir John Woodroffe. Sir John Woodroffe, který zpočátku psal pod jménem Arthur Avalon, aby se ochránil před posměchem svých krajanů a pozápadněných Indů, byl později povýšen do šlechtického stavu.

Britská nadvláda nad Indií byla svědkem mnoha mistrů jógy. Hlavními byli: Ramana Maharši, Šrí Rámakršna, Swámí Yukteswar Giri a Anandamayi Maa.

Žák Šrí Rámakršny, Svámí Vivékánanda, byl mostem mezi Východem a Západem. V roce 1893 se Vivékánanda zúčastnil Parlamentu světových náboženství a udělal velký dojem na americkou veřejnost. V následujících letech hojně cestoval a získal mnoho studentů jógy a védanty. Obrovský úspěch Vivékánandy otevřel cestu do světa dalším indickým myslitelům. Mezi nimi byl Paramhansa Jógánanda; jehož „Životopis jogína“ se stal klasikou.

Šedesátá léta přivedla generaci hippies a květinové děti při hledání míru do Indie. Návštěva Beatles u Maharishi Mahesh Yogiho jen podnítila tento zájem a Rishikesh se stal hlavním městem hnutí New Age.

Jóga, se skromnými začátky v lesních poustevnách védských dob, se stala celosvětovým pojmem.

Současná jóga

Poslední půl století přineslo nové trendy. Jógu ovlivnilo setkání se západním myšlením a moderní medicínou.

Západním způsobem vzdělaní Indové, kteří se od ní dříve odvraceli, nyní projevují o jógu zájem. A fyzická forma jógy je nabízena jako všelék na všechny neduhy moderního, sedavého způsobu života.

A na Západě se jóga jako tělesná kultura stala kultem.

Tradiční jóga, se svou starobylou historií, se snaží jógu představovat v celostní podobě. Poklad jógy je dán všem a historie nám opakovaně ukázala, že pouhé fyzické rituály nemohou uspokojit duchovní potřeby člověka.

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu