Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Víte proč relaxovat? (1.díl)

 

(1. díl )

O relaxaci se člověk zajímá nejčastěji proto, aby se zbavil stresu a mohl být efektivnější, než dosud. Pravděpodobně však taková efektivita znamená nárůst počtu hodin, do kterých se ještě dá vtěsnat práce. Umění uvolnit se ale přináší své ovoce i těm, kteří umí pracovat a jednat s naprostým klidem a vyrovnaností.

Mnoho lidí si pod pojmem relaxace představuje například sledování televize, mytí nádobí nebo výlet do přírody. Jenže v tomto pojetí jde jen o jinou formu výdeje energie, ať už po stránce psychické nebo fyzické.

Proč ale ztrácet čas relaxací, když by k uvolnění a regeneraci stačil spánek?

Při relaxaci, stejně jako při spánku, klesá aktivita mozku a dochází k synchronizaci mozkových hemisfér. Výsledkem je obnova funkcí celého organismu. Avšak narozdíl od spánku jsme si uvolnění během relaxace vědomi. Mimo to se ne každý dokáže před usnutím dostatečně uvolnit a tak se někdy stává, že jsme po probuzení ještě unavenější.

Jak už bylo zmíněno, v popředí zájmů o relaxaci může stát potřeba snížit psychické napětí. Protože myslíme v obrazech a s nimi souvisejících pocitech, nezáleží na tom, jestli odehrávající se situace prožíváme skutečně nebo jen v naší mysli – obojí vede ke spuštění příslušných tělesných pochodů a zapojení odpovídajících svalů. Proto pokud svou mysl nedokážeme kontrolovat, budou nás myšlenky nezadržitelně ovdádět od jedné představy k druhé a postupně psychicky vyčerpávat. Jsou-li nám navíc příběhy, které si v představách vytváříme, nepříjemné, budeme se jim podvědomě bránit, což se přímo projeví zvýšením tělesného napětí – nejčastěji známým jako pocit sevřeného žaludku nebo ramen stažených ke krku – a následnou únavou.

Ať už tedy bude nekončící proud myšlenek jakéhokoli charakteru, dříve nebo později se dostaví fyzická únava, která zároveň snižuje schopnost kontrolovat mysl a kruh se tím uzavírá. Za předpokladu špatných pohybových návyků nebo přílišného či jednostranného zatěžování tak podnět pro relaxaci může dávat i obyčejná chůze, sezení nebo stání – zřejmě nejznámějším projevem jsou bolesti v bederní oblasti zad.

V případě opakujícího se přetěžování – navíc nekompenzovaného relaxací a nejlépe i vhodným cvičením, proto existuje poměrně vysoká pravděpodobnost ochabnutí a zkrácení specifických svalových skupin. Odtud není daleko ke vzniku některé civilizační choroby nebo vážného onemocnění. Nicméně celý proces funguje stejně dobře i obráceně, takže pravidelnou relaxací můžeme příčiny nemocí ovlivnit a eliminovat.

Ať už jsou důvody k relaxaci jakékoli, výsledky můžeme postřehnout již po několika dnech.
Příště se proto podíváme na samotnou relaxaci a doporučení, která se k ní vztahují.

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

30.06.2014 - 14:16

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu