Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Meditace – jak meditovat a zbavit se stresu

Meditace

Meditace je jedním z nejúčinnějších nástrojů, kterým mohou lidé vyladit svou mysl a emoce, jež občas hrozí vymknutím kontrole.

Chcete-li se dozvědět, jak odbourat vaše negativní myšlení a jak posílit pozitivní záměry, máme pro vás výsledky velkého výzkumu, který prokázal, že pravidelná meditační praxe vytváří zřejmý přínos pro duševní a fyzické zdraví.

V sérii studií na Harvard Medical School, zaměřených na odbourání stresu a meditaci, účastníci studie podstoupili osmitýdenní meditační program, který způsobil významné a měřitelné změny v oblastech mozku, nejvíce spojených s pamětí, vnímáním sebe sama, empatií a stresem.

Odborníci tvrdí, že pokud se naučíte, jak zklidnit mysl, vyčistit si hlavu a meditovat na několik málo minut denně, můžete omezit chronický stres a dosáhnout následujících přínosů:
– Efektivnější využití kyslíku v těle a svalech;
– Snížení úzkosti, deprese a nespavosti;
– Méně „špatného“ cholesterolu;
– Snížení krevního tlaku;
– Zlepšení imunitní funkce;
– Zvýšení produkce hormonu DHEA jež působí proti stárnutí; a
– Snížení produkce „stresových hormonů“, včetně kortizolu a adrenalinu.

„Společným jmenovatelem pro takové výzkumy je obecně uznávaný fakt, že chronický stres je spojen s řadou zdravotních problémů, jako jsou například srdeční choroby, ohrožení imunitního systému a předčasné buněčné a kognitivní stárnutí,“ říká expert na tělo a mysl Deepak Chopra, MD, v jeho průvodci meditací.

Meditace – úleva od stresu

„Hluboký klid mysli díky každodenní meditaci aktivuje a produkuje chemické látky, přirozeně se vyskytující v mozku, a jež jsou spojeny s různými aspekty štěstí. Na druhou stranu, jsou nízké hladiny těchto látek v mozku spojeny s migrénou, úzkosti, nespavostí a únavou.“ dodává Chopra.

Chopra dále vysvětluje, že „Mozkové neurotransmitery hrají velkou roli v souvislosti s pocitem pohody, včetně snížení pocitu bolesti a snižují vedlejší účinky stresu.“ Meditace vám také může pomoci proniknout do nejhlubšího potenciálu vašeho mozku, ke schopnostem soustředit se, učit se a přizpůsobovat.

Studie, kterou vedly společně Harvardská univerzita a Massachusetts General Hospital, zjistila, že po pouhých osmi týdnech meditací, účastníci zaznamenali významné změny v oblastech mozku nejvíce spojených s regulací paměti, učením, empatií, sebeuvědoměním a stresem. Kromě toho uvádí, že pravidelně meditujícím se snížil pocit úzkost a cítili větší pocit klidu v hodinách po meditaci.

Překročení překážek k meditaci

Kdo má čas zpomalit a být přítomen, natož meditovat?

„V tomto rychle se měnícím světě, je těžké trénovat mozek tak, aby byl více v klidu.“ Říká Janet Shima Taylor, učitelka meditace a ředitelka buddhistického centra v Kansas City.

Rovněž připouští, že neexistuje žádný zaručený způsob, jak vyčistit svou mysl a zpomalit všechny myšlenky, ale pomáhá začít pomalu, pár minut každý den. Říká, že dokonce můžete meditovat při venčení psa nebo vleže v posteli. „Funguje to kdekoli, kde můžete zklidnit svou mysl a zaměřit se na prožití dýchání.“

Další tipy pro meditaci jsou tyto:
1. Najděte si koutek pro vaši meditační praxi.
2. Nastavte si pozitivní cíl nebo záměr, než začnete. Může to být třeba: „Já budu zdravá.“
3. Oblečte si pohodlné oblečení.
4. Poslouchejte uklidňující nebo opakující se hudbu, abyste se dostali do správného rytmu dýchání.
5. Začátečníci mohou navštívit meditační seminář nebo lekce.

Učitelé meditace říkají, že neexistuje jeden konkrétní správný způsob, jak meditovat, spíše existuje více typů meditace. Ačkoli se mohou techniky lišit, záměr je stejný: zklidnit svou mysl a zlepšit náladu, pak lze bez negativních myšlenek a stresujících emocí žít více vyvážený a obohacující život.

Další kroky k meditaci

Nepřestaňte a nevzdejte to, pokud se vám zpočátku nedaří zklidnit mysl. Vyžaduje to praxi a opakování, říkají odborníci.
Když máte pocit, že se neposouváte dále, zkuste změnit polohu, nebo vyzkoušet jiný styl meditace. Například taoistické meditace, náboženskou modlitbu, buddhistické meditace a transcendentální meditace. Nebo zkuste jógu, která vám pomůže se zklidněním mysli.

Meditace přináší duševní klid a vyrovnanost, prostřednictvím každodenní praxe můžete překonat hněv a pocity bezmoci. Když se naučíte vyzařovat radost ven, začnete rovněž myslet, cítit a jednat více pozitivním a vyváženým způsobem, a to každý den.

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

22.08.2014 - 14:55

, , ,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu