Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jóga nidra – technika jogínů, se kterou můžete spát za plného vědomí

joga nidra

Pro většinu z nás platí, že když spíme, nevíme o světě. To se ale netýká pokročilých jogínů zběhlých ve speciální technice „jóga nidra“. Jóga nidra vychází ze starobylých způsobů meditace známých z tisíce let starých indických upanišád, a s její pomocí lze docílit stavu, kdy odpočíváte jako byste spali, ale přitom plně vnímáte své okolí.

Jóga znamená stav vědomí a nidra znamená spánek, Jóga nidra je tedy jógový spánek.

Možná jste někdy uvažovali o tom, jaké by to bylo spát a zároveň vnímat svět kolem. Odpočinout si duševně i tělesně tak, jak to umí jenom pořádný spánek, ale přitom být při smyslech a sledovat, co se děje kolem nebo třeba poslouchat vyprávění v rádiu.

Pokročilá meditativní technika jóga nidra, která vychází z jógy natolik, že po ní dokonce má i název, tohle všechno umožňuje. Tedy, neumožňuje to samozřejmě každému a hned napoprvé. Jsou třeba roky praxe, poctivého tréninku a hlavně práce na sobě, než se jogín do stavu „bdělého spánku“ postupně propracuje. Mnoha lidem se to nepovede nikdy.

To ale neznamená, že by jóga nidra nebyla vhodná úplně pro každého. I pro začátečníka totiž platí, že má technika na organismus blahodárné účinky, a i lidé bez velkých zkušeností se po ní cítí zklidnění, odpočatí a ve větší duševní pohodě.

Pomohly tisíce let staré texty

Pokud vás zajímá historie, vězte, že jóga nidra vznikla vlastně docela náhodou. Vymyslel ji původem himalájský jogín Svámí Satyananda Saraswati. Traduje se, že jednou usnul při předčítání véd svými žáky. Když se probral, uvědomil si, že přestože spal, byl zároveň při vědomí a čtené texty nejen vnímal, ale také si z nich leccos zapamatoval.

A tak ho napadlo přijít s technikou, která by do tohoto stavu dokázala člověka přivést cíleně. Při tomto nelehkém úkolu mu byly výraznou inspirací meditativní postupy ze starobylých indických upanišád, s jejichž pomocí se mu novou techniku povedlo nejen vytvořit, ale rovnou dovést k dokonalosti.

Výsledkem byl vznik jóga nidry tak, jak ji lidé praktikují dnes. Tedy jako předem určené posloupnosti úkonů, které zvládne úplně každý, ale zároveň techniky, která splňuje nároky pro velmi pokročilé formy meditace.

Vědci se nestačili divit

Relaxační povaha techniky joga nidra ale není jen subjektivních svědectvím těch, kdo ji vyzkoušeli nebo se v ní stali mistry. Naopak, potvrdily ji i mnohé vědecké studie, které tuto techniku zkoumaly, a to od jejího vzniku až dodnes.

Zpočátku samozřejmě vědci neměli k dispozici tak pokročilé nástroje, a tak během prvních výzkumů v šedesátých letech měřili aktivitu mozku subjektů procházejících různými fázemi joga nidra pomocí klasického EEG. Novější výzkumy pak využívaly také pokročilejší technologie zaznamenávání mozkové aktivity, a tak existují také moderní záběry mozku během meditací jóga nidry pořízené pozitronovou emisní tomografií (PET).

Technologie zkoumání jsou nicméně z našeho úhlu pohledu důležité jen potud, že se všechny shodují na základních vlastnostech této jogínské techniky. Především shodně konstatují, že jóga nidra navozuje v mozku podobné stavy jako spánek, s tím rozdílem, že subjekty jsou zároveň plně při vědomí a vnímají své okolí, o čemž svědčily záznamy EEG i snímky z PET.

Takto konzistentní výsledky dalece předčily vše, co vědci před experimenty očekávali. A tak není ani trochu přehnané tvrdit, že jóga nidra prostě funguje.

Jak cvičit jóga nidru

Asi nejdůležitější věcí u jóga nidry, a také největší komplikací pro její cvičení, je fakt, že vás někdo musí cvičením provázet. Cvičit ji tak musíte buď s lektorem jógy, který hodinu vede, nebo alespoň s audio nahrávkou vzorové hodiny. Učitel by měl být stále stejný a ani by nemělo být měněno místo, kde jóga nidru provádíme. Je důležité, aby učitel používal stále stejných slov a obrazů. Dobrou zprávou v tomto ohledu je, že pokud vám nevadí angličtina, mnoho takových nahrávek seženete na internetu zcela zdarma, například na serveru YouTube (jednu takovou naleznete přiloženou i přímo v tomto článku).

V jóga nidře je naše tělo naprosto uvolněno. Jen mysl – vědomá pozornost – prochází pod vedením učitele jednotlivými částmi těla. Je to rotace pozornosti spojená s určitým stavem vědomí. Postupně odpoutáváme svou pozornost od těla – a vědomí od činnosti mysli. Stáváme se tak vědomými pozorovateli své činnosti, ale setrváváme v naprostém klidu. Zpočátku je toto vědomí jen částečné, avšak postupně, když si tuto metodu osvojíme dokonaleji, dosáhneme onoho stavu vědomí zcela přirozeně. Psychické sádhany jsou velmi důležité pro všechny, kteří chtějí dosáhnout vyšších stupňů jógy. Jóga nidra patří svou podstatou k jamě a nijamě, i když ve svých aspektech zahrnuje vyšší stupně (pratjáháru, dháranu i dhjánu). Lidská mysl má být nejdříve připravena, pročištěna a zvládnuta, nemá-li žáka strhnout zpět do stavu, který chtěl opustit.

A jak taková hodina joga nidry vypadá? Klíčové je rozdělení na několik fází, které na sebe navazují v pevně dodržovaném sledu:

  1. Začátek

V první fázi si lehněte na podložku do pozice šavásana, srovnáme tělo, aby se nám leželo pohodlně, případně se můžeme i podložit polštářky. Doporučujeme vám přikrýt se dekou. V pozici budeme ležet asi 20-45 minut, v závislosti na lektorovi či zvolené audio nahrávce, mělo by se nám tedy ležet dostatečně pohodlně a neměla by nám být zima.

  1. Zklidnění

Se zavřenýma očima zhluboka pomalu dýcháme a přitom se zaposloucháme do hlasu, který nás hodinou jóga nidry provází. V této první fázi zpravidla postupně zaměřujeme pozornost na jednotlivé části těla, směrem od nohou vzhůru k hlavě, a tyto části těla vědomě uvolňujeme. Pokud cvičíme sami, můžeme si při uvolňování dopomoci i recitováním manter. (Na skupinové hodině se to samozřejmě nehodí, abychom nerušili ostatní.) Ke zklidňování je možné používat i další techniky, výše popsaná ale bývá nejpoužívanější.

  1. Sankalpa

Součástí cvičení by měla být tzv. sankalpa. Jedná se o jednoduchou větu, která vyjadřuje splnitelný cíl, o který opravdu usilujete. Věta by měla být postavena tak, jako bychom již svého cíle dosáhli, například „jsem zcela vyrovnaný“, „každý den znovu prožívám radost ze života a všeho kolem sebe“, nebo „mám všeho dostatek“. Tuto sankalpu si po dokončení fáze zklidnění třikrát po sobě zopakujeme.

  1. Rotace vědomí

Ve fázi rotace vědomí si znovu postupně uvědomujeme jednotlivé části těla, tentokrát ale již bez jejich cíleného uvolňování. Fáze rotace může trvat jedno „kolo“, mohou ale být i dvě až tři, kdy po uvědomění temene hlavy začínáme znovu u nohou.

  1. Vnímání dechu

V další fázi se soustředíme na svůj dech a věnujeme mu plnou pozornost. Existují různé techniky vnímání dechu, velmi používaná je například práce s čakrami.

  1. Vnímání smyslů

Následující fáze se věnuje našim tělesným smyslům a pocitům, kterým postupně jednomu po druhém věnujeme pozornost a prožíváme je, nejlépe ve vzájemném protikladu, tedy například teplo a zima, ticho a hluk ap.

  1. Vizualizace

Následuje nejdelší fáze jóga nidry a také ta spirituálně nejvyšší, vizualizace. V duchu si do nejmenšího detailu představujeme buď sérii vzájemně nenavazujících obrazů (pláž, západ slunce, skalní jezero, vyhlídku na město), nebo můžeme přistoupit i k celému příběhu, například cestě lesem nebo výstupu na horu a sestupu zpět do údolí. Fantazii se meze nekladou, volba předmětu vizualizace je prakticky neomezená a záleží jen na vás a lektorovi.

  1. Závěr

Po vizualizaci se krátce soustředíme na doznívající obrazy ve své mysli. Poté si znovu zopakujeme svou sankalpu, a pomalu se vědomím vrátíme do svého těla a do prostoru, kde se naše tělo nachází. Rozhýbáme se, zahřejeme si dlaně třením o sebe, otevřeme oči a můžeme se pomalu posadit.

Tím je cvičení u konce, měli byste se po něm cítit příjemně klidní a energizovaní. Technika také posiluje paměť, vědomí a příznivě působí na celé tělo. Pokud vás zaujala, neváhejte, a zkuste si jí doma s nahrávkou. Pokud dáváte přednost skupinové hodině, můžete se porozhlédnout v našem seznamu jógových studií, kde hodiny jóga nidry nabízí.

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

24.07.2015 - 11:00

, ,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu