Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Pozice úplného odpočinku – constructive rest position

constructive_rest_pose

Nahradí krátký spánek, šálek kávy nebo kostičku čokolády. Přináší pocit dobití energie a obnovu duševního klidu a má vynikající účinek pro zmírnění bolestí beder. Pozice, která je odměnou pro mysl, tělo i váš dech. Objevte její kouzlo a jednoduchost. 15 minut toho odpočinku vám dá více než hodina odpoledního spánku.

Můžete ji zařadit do své běžné praxe, i té dynamičtější a mezi jednotlivými sekvencemi udělat krátké „uložení“, nechat doznít pohyb, protažení, navnímat sebe. Zkuste ji zaměnit za často zařazovanou pozici dítěte (balasany), kdy tělo necháváme též odpočinout a procítit praxi.

Constructive Rest Postion (CRP)

Je pozicí na zádech, pozicí pasivní, která je známa a učena léta. Její historie sahá do počátku 20-tého století a její rozvoj započala v USA Mabel Todd – známa svou publikací „The Thinking Body“. Původně jí nazývala „natural posture“ (přirozenou pozicí). Následným zkoumáním, cvičením byla přijata většinou jako cesta navrácení těla z nerovnováhy do přirozeného fyzického postavení a ujalo se označení CRP.

Dnes je pozice velmi rozšířena a její užití má mnoho významů. Od potíží v oblasti břicha, úlevy od bolesti spodní části zad, přes relaxaci mnoha svalů. Nechává působit gravitaci a přirozené nastavení těla zůstává v klidu. Dopřává odpočinek bedrokyčelnímu svalu – psoas, který bývá velmi často přetížen, ale zároveň přehlížen.

Svaly často – i několik let – mohou v sobě držet a hromadit zranění/trauma. Ta mohou být způsobena fyzicky, emočním stresem, strachem, žalem nebo úzkostí. Uvolnění „staženosti“  povede k rozproudění a relaxaci nervového systému, k přirozenému proudění nádechu a výdechu.

Provedení:

Položte se na podložku a pod hlavu si dejte tenkou deku nebo ručník a jeden jeho konec srolujte pod hlavu a krk. Pokud zařazujete pozici do sekvence, pak jděte do pohotovější varianty a pod hlavu položte tenký bloček. Pokrčte kolena, chodidla jsou na podložce, aby se neklouzala a přibližte paty tak blízko/daleko k/od zadku, že horní i dolní část nohou jsou paralelně a odpočívají souběžně vedle sebe. Hledáte takovou polohu, kdy není žádné napětí ani v nohou, ani oblasti břicha. Pokud jsou nohy příliš daleko, pak je břicho v napětí a naopak pokud jsou příliš blízko, stehna jsou stažená. Chodila jsou na šířku boků. Obě paže jsou na zemi vedle těla a dlaně jsou otevřené směrem vzhůru. Na oči můžete položit oční polštářek a setrvat v pozici 5 – 15 min. Není potřeba nic dál dělat, tato pozice je prostě pozice BÝT.

Přínosy: ulevuje zádům, pánvy a unaveným nohám, relaxuje psoas, přináší celkový odpočinek a uvolnění

 

foto: archiv autorky

 

 

Komentáře (0)
Petra Šlechtická

Touha sdílet nejen jógovu zkušenost, ale zároveň otevřít tento svět ostatním ji inspirovala k vytvoření portálu o józe

Yogapoint.cz - nezávislý rozcestník ve světě jógy a zdravého životního stylu. Portál o józe, studiích, workshopech a seminářích pro jogíny i úplné nováčky.

05.01.2017 - 18:21

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám