Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Potřebujete se uklidnit? Zkuste pozici Viparita Karani (nohy opřené o stěnu)

viparita karani_full_zdalky

Jedna z nejúčinnějších a nejužitečnějších pozic z řady restorativních pozic (pozice, které tělu dodávají energii a tělo dobíjí) je Viparita Karani. Je klidná a jemná. Pokud nemáte čas na dlouhé cvičení, či prostor, pak zkuste právě tuto pozici. Nohy opřené o stěnu sami od sebe, přirozeně občas sami praktikujeme, aniž víme více o celé ásaně. Samo v nás evokuje zklidnění, odpočinek, vyplavení napětí, ale také doplnění energie a úlevu. 

Jak na to

Pozici Viparita Karani je možné provést v různých variantách – s vypodložením pomocí dek, či pomocí bolsteru (válce). Zároveň se dá doplnit o použití popruhu – ke stažení nohou, deky na zakrytí, či relaxační polštářek na oči. Vše dle možností, naladění a vašeho přání jak moc si přijete tělo a mysl pohladit, zklidnit a načerpat energii.

Co budete potřebovat

  • podložku, bolster nebo deku 2x-4x, stěnu, polštářek na oči a případně popruh

Viparita Karani s bolstrem

Bolster (nebo poskládané deky) položte několik cm od stěny (5-10 cm) a posaďte se na vypodložení levým bokem ke stěně. Nohy jsou pokrčené a opíráte se pravou rukou o podložku. Potom postupně protáhněte pravou ruku na podložku a položte se na levý bok. Překulte se na záda, pokrčte lokty a opřete se o ně. To vám umožní nadzvednout záda, pánev a postupně se srovnat do pozice. Chodila jsou zatím stále opřená o stěnu. Potom postupně natahujte nohy a nechte opřené o stěnu. Uvolněte ramena a hlavu směrem dolů k podložce.

Bolster nebo deky jsou oporou pro bedra a pánev. Brada směřuje k hrudníku. Boky jsou velmi blízko stěny, téměř se jí dotýkají. Břicho je vodorovně s podložkou, hrudník a páteř se otevírají přes bolster dolů. Představte si pozici, jako by to byla série vodopádů – nejprve nohy, které se přelévají do břicha a potom hrudník a páteř přelévající se do krku a horní části hrudníku.

Viparita Karani je také příjemná i bez bolsteru a velkého podložení. Stačí si vypodložit dekou bedra a hlavu.

jak prejit do pozice

Setrvejte v pozici Viparita Karani po dobu 5 až 15 minut a plně relaxujte. Pozorujte jemný a pozvolný posun vašeho vnitřního dění – prohloubení dechu, zpomalení tlukotu srdce, zklidnění mysli.

Nenechte dopustit

Pozor, někdy se může stát, že máte pocit jako byste z bolsteru (z vypodložení) sjížděli dolů. Namísto toho, abyste tedy cítili kaskádový tok, je tam přímý skok/linie od boků k ramenům. Což může způsobit, že všechen tlak z nohou a pánve proudí přímo k vaší hlavě – cítíte tlak kolem čela, očí a spánků. Zároveň jelikož břišní orgány nejsou vodorovně, ale „padají“ dolů, tlačí tak na bránici a ta ztěžuje ,spíš než usnadňuje, volné dýchání. V takovém případě raději posuňte bolster (vypodložení) dál od stěny a nechte nohy více od stěny. Nebo si vypodložte méně.

chyby viparita karani

Varianta s páskem kolem nohou

Někdy je příjemné vyzkoušet variantu Viparita Karani, kdy si kolem kotníků či lýtek omotáme pásek a nohy stáhneme. Uvolnění v nohou je tak větší a prožitek může být intenzivnější.

Hýčkejte se

Buďte k sobě milí a trpělivý a pozici klidně několikrát přenastavte než se v ní pohodlně s lehkostí uložíte. Jakmile si najdete tu správnou a pohodlnou pozici, položte si na oči relaxační polštářek. Pokud jich máte více, je příjemné je položit např. také na otevřené dlaně, či bříško.

Pokud máte možnost, vychutnejte si pozici ještě i s dekami navíc a položte je pod paže nebo přes bříško. Možností je mnoho, je na vás, jak se cítíte a která varianta vás pohladí.

Přínosy ásany Viparita Karani

  • Zmírňuje bolest hlavy
  • Dodává energii/povzbuzuje tělo
  • Utišuje menstruační bolesti (v některých jógových tradicích se tato pozice nedoporučuje v době menstruace)
  • Ulevuje bolestem spodní části zad
  • Úžasná pro nohy – uvolňuje zadržovanou vody v kotnících a nohách obecně
  • Vhodná po dlouhém dni na nohou, či atletických aktivitách
  • Uvádí v klid a soulad břišní orgány a pomáhá zmírnit potíže s nadýmáním
  • Usnadňuje navodit hluboké dýchání
  • Zklidňuje před spaním
  • Pomáhá po dlouhých cestách, změnách časových pásem

 

Foto: yogapoint.cz
Oblečení: Pure Lotus

Použité zdroje: Donna Farhi – Yoga Mind, Body and Spirit; Judith Lasater – Relax and Renew

 

Komentáře (0)
Petra Šlechtická
Petra Šlechtická

Touha sdílet nejen jógovu zkušenost, ale zároveň otevřít tento svět ostatním ji inspirovala k vytvoření portálu o józe

Yogapoint.cz - nezávislý rozcestník ve světě jógy a zdravého životního stylu. Portál o józe, studiích, workshopech a seminářích pro jogíny i úplné nováčky.

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu