Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Rozbor jógové pozice – Chaturanga dandasana

Chaturanga dandásana A

Chaturanga dandásana A

Chaturang uděláme během lekce aštangy, power jógy nebo vinyasa jógy opravdu hodně. Proto se vyplatí naučit se její správné provedení tak, aby byla našemu tělu ku prospěchu a zbytečně nás nevysilovala.

V rámci pozdravu slunci je chaturanga čtvrtou vinyasou, tedy čtvrtým pohybem, který provádíme. Navazuje na rovný předklon, ze kterého odkračujeme vzad. A už tady můžeme provést chybu. Často totiž z rovného předklonu odkračujeme celým tělem, místo toho, abychom odkračovali jen nohami a hlava zůstala více méně na stejné úrovni jako v rovném předklonu. Jinými slovy bychom měli odkročit dozadu tak, aby ve vysokém kliku (pozici prkna) ramena zůstala přímo nad zápěstími. Potom se můžeme pohodlně spouštět dolů… Tedy ne se zhroutit, ale pomalu na délku výdechu klesat.

Důležité je, abychom v pozici prkna odtahovali lopatky od sebe a stahovali je směrem dolů ke spodním žebrům a tento pocit udrželi i na cestě dolů. Hlídáme si, aby tělo bylo opravdu rovné jako prkno, tedy aby nám hýždě nevyjížděly nad nebo pod úroveň a abychom se neprohýbali v bedrech. Hlavu máme v prodloužení páteře a pohled směřujeme lehce vpřed.

Dalším nešvarem je rozjíždění loktů do stran namísto toho, aby zůstaly co nejblíže tělu. Pokud zatím nemáme dostatečnou sílu v pažích, můžeme dočasně provádět klik s koleny opřenými o zem.

Klesáme tak hluboko, aby nadloktí zůstala rovnoběžně se zády nebo se zastavila kousek nad nimi. Pokud se ramena dostanou hlouběji než lokty, není do dobré pro ramenní kloub. Jednodušší verze je taková, že dlaně jsou blíž k ramenům, tedy loket je v ostrém úhlu, a pokročilá verze vypadá tak, že dlaně jsou položené blíž k bokům, tedy předloktí a nadloktí svírají pravý úhel.

 

Chaturanga dandásana B

Chaturanga dandásana B

 

Komentáře (0)
Lucie Martinová
Lucie Martinová

K józe jsem se dostala poměrně nedávno, v období těhotenství, kdy jsem navštěvovala lekce gravid jógy. Po narození syna jsem začala cvičit a zajímat se o jógu více a více, až se postupně stala součástí mého života…Mou osobní praxí je Aštanga jóga, které se intenzivně věnuji teprve druhým rokem. Tento směr mi přináší vše, co potřebuji…zklidnění, protažení, sílu, koncentraci. Ve svých lekcích kombinuji důraz na správné dýchání a pohyb v pozicích tak, aby docházelo k postupnému získávání síly i flexibility nejenom těla, ale i mysli. Jsem přesvědčena, že pružnost musí být doplněna silou a síla zase pružností tak, aby nám přinášely užitek. Za důležité považuji respektování rozdílů mezi lidmi, jejich možnostmi, ale i mezi možnostmi jednoho těla každý den. Jóga mě učí hlouběji vnímat a poznávat své tělo a objevovat nové dymenze bytí.

Aštanga jógu v současné době studuji u mého učitele Ládi Pokorného. Mám ale ráda kontrast protikladů a věřím, že vše může dobře fungovat jen tehdy, pokud jsou yang a yin energie v rovnováze. Proto se vedle dynamické Aštanga jógy věnuji i klidnější a meditativní yin józe, kterou studuji u Sebastiana Pucelle a Murielle Burellier. Z českých lektorů jsou mi inspirací kromě Láďi Pokorného i Petra Vonšovská, Vašek Krejčík, Dana Beierová, Jaruška Sedláčková nebo Lucie Königová. Také jsem měla možnost učit se od Manju Joise, Maxe Stroma, Nancy Gilgof, Bobbi Misti, Olivie Crooks nebo Jammese Higginse.

08.04.2015 - 06:32

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu