evolution 2020
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jógové pozice: Ardha matsyendrasana

Autor: Honza Mrlík

Autor: Honza Mrlík

Tato pozice nese název po jogínovi, který ji vymyslel- Matsjyéndra. Slovo „Ardha“ překládáme jako poloviční, což naznačuje, že se nejedná o úplnou verzi ásany. Nicméně vzhledem k tomu, že je Ardha matsyendrasana dostupná většině z nás a na lekcích jógy se setkáváme převážně s touto variantou, budeme se poloviční matsyendrasaně v tomto článku věnovat.

Správná technika provedení se přímo rovná příznivým účinkům

Začínáme v sedě. Srovnáme záda a s nádechem se vytáhneme z pasu. Pokrčíme pravou nohu a položíme si pravé chodidlo z vnější strany levého stehna. Pokrčíme levou nohu a položíme si levou patu vedle pravé hýždě. S nádechem se vytáhneme za temenem hlavy, prodloužíme páteř po celé délce. Propneme levou paži a vytočíme ji ke stropu. S výdechem se vytočíme trupem doprava.

Vnitřním zrakem najdeme kostrč. Od kostrče se postupně vytahujeme podél páteře ke koruně hlavy a zároveň rotujeme v páteři. Nejprve vytáčíme bederní páteř, poté hrudní páteř a nakonec krční páteř. Levou paži pokládáme z vnější strany pravého stehna. Poslouží nám jako páka pro rotaci páteře. Pravou dlaň pokládáme na podložku za páteř, prsty vytočíme ven. S každým nádechem se vytahujeme z pasu směrem vzhůru, s každým výdechem rotujeme v páteři. Při rotaci zapojujeme břišní svaly. Pohled směřuje za pravým ramenem.

V pozici můžeme zůstat 5 dechových cyklů nebo klidně libovolně dlouho.  Dodržujeme pravidlo: nádech = délka, výdech = rotace. Po dokončení opakujeme na druhou stranu.

… a příznivé účinky

Tato pozice je nejen velmi estetická, ale má také řadu příznivých účinků pro naše tělo.

Při provádění této rotační ásany je důležité být pozorností u páteře a jednotlivých obratlů. Rotačním pohybem v páteři dochází k významné hydrataci meziobratlových destiček, které mají s věkem větší sklon k degeneraci a vyhřeznutí.  Tato pozice celkově tonizuje páteř i břišní orgány.

Pravidelné provádění ardha matsyendrásany působí také jako prevence sakralizace pátého bederního obratle (pevné spojení s kostí křížovou), což je časté patologické znehybnění páteře u lidí nad 50 let (Lysebeth, 1998). Na páteř má tedy tato torze velmi příznivé účinky, neboť protahuje svaly a vazy po celé její délce. Omlazena je následně nejen páteř, ale celý organismus.

Mimo jiné pak pozice zvyšuje flexibilitu dolních končetin, kyčelních kloubů a protahuje hýžďové svaly. Co se týče vnitřních orgánů, pak ásana masíruje orgány v oblasti břicha a podporuje proces trávení. Často se proto využívá jako jedna z pozic v detoxikačních sestavách .

Tip pro začátečníky

Úprava pozice je vhodná nejen pro začátečníky, ale také pro všechny, kteří trpí bolestí v oblasti kolenou, prodělali operaci kolenou apod. Spočívá v tom, že pokrčíme pravou nohu a necháme propnutou levou. Pravé chodidlo může zůstat z vnitřní strany levé nohy na délku přibližně dlaně sevřené v pěst. Poté pokračujeme v rotaci. Pokud nám nebude dělat obtíže noha přes nohu, položíme si pravé chodidlo přes levou propnutou nohu a přejdeme do rotace.

Pokud zvládneme pokrčit i levou nohu, ale cítíme, že obě hýždě nejsou pevně spojeny s podložkou (konkrétně pravá hýždě stoupá), podložíme si ji složenou dekou.

 

Komentáře (0)
Karolina Racková

Karolina vnímá jógu jako komplexní cestu v životě člověka, cestu svobody, uvolněnosti a smíření. Jako cestu, která posiluje a zároveň zklidňuje tělo i mysl a rozvíjí ducha Karolina začala pravidelně cvičit jógu během studia na vysoké škole, ale jóga ji vážně oslovila až při hlubším studiu jejich filosofických a etických aspektů. Nyní je certifikovanou cvičitelkou jógy (Česká akademie jógy) a dále se vzdělává. Měla možnost jógu praktikovat v České republice i v zahraničí (Německo, Srí lanka).

11.09.2016 - 19:40

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám