Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

9 důvodů, proč se pustit do cvičení jógy

9_yoga

Čas je to nejvzácnější, co máme, a tím, jak s ním nakládáme, určujeme směřování našich životů. Nabízí se proto naprosto oprávněná otázka, proč svůj čas věnovat právě józe, a ne něčemu jinému. Vždyť je tolik jiných možností a času je tak málo. Můžeme se věnovat kultuře (kino, divadlo, navštěva výstavy), sportu (populární je běhání, ale o nic horší nejsou ani aerobic, posilovna, plavání či cokoliv jiného), a nebo úplně o něčemu jinému, třeba čtení, procházkám či posezení s přáteli.

Všechny tyto aktivity by samozřejmě ve vašem životě chybět neměly a pokud si na ně dokážete najít čas, rozhodně váš život obohatí. Pro nás ale bude dnes klíčové, jak a v čem může váš život obohatit právě jóga. Proč byste si na ni během svého nabitého týdne měli pár hodin času najít? Předkládáme devět dobrých důvodů, proč se pustit zrovna do jógy.

1) Zbavte se stresu

Stres je bez přehánění jedním z největších zabijáků našeho všedního dne. Pokud jsme ve velkém stresu, nejenom, že nic pořádně nestíháme, ale ani si nic neužijeme a máloco dokážeme udělat pořádně. Jako by to nestačilo, dlouhodobý stres má výrazné negativní účinky i na naše tělo a představuje velkou zátěž pro fyzické i duševní zdraví.

Právě zde vstupuje na scénu jóga. Samozřejmě nejde o nějaký všelék, od kterého byste měli čekat okamžité instantní zázraky. Je ale vědecky prokázáno, a z vlastní zkušenosti vám to potvrdí každý, kdo se jógou dlouhodobě zabývá, že cvičení jógy od stresu ulevuje a pomáhá dosáhnout vnitřního zklidnění. Chvíle relaxace a absolutního uvolnění mysli, které jsou s jógou nevyhnutelně spojeny, již z bludného kruhu sebezničujícího stresu pomohly mnoha bezradným, a mnoho lidí v nich i nadále hledá východisko v neblahých životních situacích.

2) Dotkněte se prstů u nohou

Bojíte se cvičit jógu, protože si nepřipadáte dostatečně pružní? Připadáte si, že není pro vás, protože v sedě nedosáhnete rukama na chodidla natažených nohou? Uvažujte naopak. Stejně jako jen těžko budete plavat jako Michael Phelps, dokud nezačnete trénovat tolik jako tento známý závodník, tak také budete pravděpodobně mít problémy dotknout se rukama špiček prstů u nohou, dokud na své pružnosti nezačnete pracovat.

Jóga je přitom jeden z nejpříjemnějších způsobů, jak svou pružnost zvyšovat v případě, že jste ji dlouhé roky zanedbávali. Pokud jógu začnete cvičit, garantujeme, že brzy sami pocítíte rozdíl. Budete překvapeni, jak rychle se lze zlepšovat a dosahovat pokroků.

3) Napravte sedavé zaměstnání

Pokud se neživíte atletikou, jako dělník na stavbě nebo jinak rukama, je více než pravděpodobné, že svůj život trávíte z velké části v sedě. Sedavý způsob života si přitom na vašem zdraví a dobrém pocitu vybírá stejně vysokou daň jako chronický stres. Jóga několikrát týdně sice zázračně nenapraví všechny neduhy tohoto často nedobrovolného životního stylu, negativní dopady sedavého zaměstnání ale dovede znatelně zmírnit.

4) Už žádné bolesti zad

Jedním z nejcitelnějších důsledků sedavého způsobu života jsou bolavá záda. Už jste to určitě mnohokrát zažili, bodavý pocit v oblasti páteře, který vás pronásleduje i několik dní, v každé pozici a za všech okolností. Určitě také víte, jak moc dokáží chronicky bolavá záda znepříjemňovat život.

Několikrát týdně se při józe protáhnout a zacvičit si je jedním z nejlepších způsobů, jak předejít bolavým zádům způsobeným sezením a neaktivitou. Nezapomínejte o sebe ale pečovat. Bolavá záda mohou samozřejmě mít i jiné příčiny, a pokud jóga nepomáhá, nebo jsou vaše problémy dlouhodobé, měli byste vyhledat lékaře.

5) Přestaňte se trápit kilogramy

Pokud usilujete o hubnutí, bude vám jóga vítaným pomocníkem. Jóga zvyšuje vnitřní spalování a to především tuku. Viscerální tuk, pokud hodně dýcháme, se pálí přednostně a dokonce se začne pálit tuk mnohem efektivněji a dříve po začátku lekce, než při běhání a to srovnáváme zcela nerozhýbaného člověka na józe a vrcholového atleta při běhu. Jóga rovněž funguje psychologicky, a díky tomu i dlouhodobě. Odbourává podvědomé vzorce chování, které brání spálení tuku.

Tím, že se naučíte vnitřně zklidnit, a získáte nad sebou samými lepší kontrolu po tělesné i duševní stránce, začnete mimo jiné také zodpovědněji přistupovat ke svému stravování. Spolu se snížením stresu odpadnou impulzivní nájezdy na ledničku, zvýšeným vnímáním svého těla a toho, co mu dělá a nedělá dobře, zase přirozeně dospějete ke zlepšení svého běžného jídelníčku. Tím, že snížíte příjem kalorií a budete celkově žít zdravěji, dojde i k redukci vaší tělesné váhy.

Tím ovšem výhody nekončí. Díky tomu, že vše bude probíhat přirozeně, bez nějakých radikálních diet nebo přemáhání, se vyhnete i jojo efektu a svou novou linii si dokážete dlouhodobě udržet.

6) Naučte se odpočívat

Jóga sama o sobě je skvělá forma aktivní relaxace, při které si vaše tělo spokojeně oddechne. Nabízí ale mnohem víc, naučí vás také vnitřně se zrelaxovat kdykoliv potřebujete. Zásluhu na tom mají dechová cvičení a další meditativní techniky, které se na kvalitní hodině jógy naučíte. Ty vám dodají zaručený postup, jak si zařídit chvilku klidu a pohody kdykoliv a kdekoliv kdy ji zrovna budete potřebovat.

7) Buďte zdravější a spokojenější

Jóga vás protáhne a procvičí, ale jak jste už jistě pochopili z předchozích řádků, to není zdaleka všechno. Jóga totiž pomáhá nejenom tělu, ale i mysli, a tím vám prospívá hned dvakrát. Někdo tomu říká spiritualita, někomu vyhovuje tyhle efekty jógy popsat vědečtějšími termíny, jako snížení stresu či zlepšení nálady. Jak tyhle přínosné psychologické efekty pojmenujete je ale úplně jedno — důležité je jen to, že tu jsou, jsou prokázané experimentálně i zkušeností ostatních a že jsou k dispozici i vám.

A to stále není vše, jógu totiž může cvičit bez přehánění úplně každý. Víte že:

8) V józe nebrání nemoci kloubů

Záněty kloubů nejsou ničím vyjímečným a mohou s přibývajícím věkem postihnout prakticky kohokoliv. Aby se člověk se zánětlivým onemocněním kloubů mohl hýbat, což ke svému životu potřebuje stejně jako kdokoliv jiný, potřebuje takový typ pohybu, který jeho klouby nezatěžuje více než je nezbytně nutné. Jóga představuje právě takové ke kloubům ohleduplné cvičení, které je zároveň přínosné pro tělo.

9) …ani těhotenství

Joga je navíc vhodné cvičení i během těhotenství, v době, kdy žena očekává narození potomka. Speciální kurzy těhotenské jógy potřebám nastávajících maminek přímo vychází vstříc a pomáhají jim připravit se fyzicky i psychicky na porod a na to, co po něm bude následovat.

Jóga prostě nabízí každému z nás mnoho pozitivního, a to bez ohledu na některá zásadní omezení, která možná v našem životě panují. O to větší škoda by byla to nezkusit a nedat józe šanci. Co myslíte?

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

17.02.2015 - 10:00

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu