TIN vanoce 2018
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Pod drobnohledem – bránice

branice

O roli a důležitosti dechu pro správnou jógovou praxi už toho bylo napsáno mnoho. Nebudeme se proto věnovat přímo dechu při cvičení jógy, ale podíváme na sval, který nám pomáhá dýchat.

Bránice je spolu se srdcem jedním z nejaktivnějších a nejvýkonnějších lidských svalů. Je v neustálém pohybu a odpočívá pouze v krátkých chvílích mezi nádechem a výdechem. Jako hlavní dýchací sval hraje zásadní roli pro naše dýchání.

V okamžiku nádechu bránice klesá a zplošťuje se, rozšířením hrudi se vytvoří v plicích a hrudníku podtlak a ten nasává krev z pravé srdeční komory. Při výdechu naopak bránice stoupne a tak se vypudí z plic vzduch a krev nasátá do plic, zbavená plynných odpadů a obohacená kyslíkem, je vháněna do levé srdeční komory.

Platí tedy, že čím více vzduchu dostaneme do plic, tím více se nasaje krve. Proto je dýchaní při cvičení jógy a hlavně plný jógový dech tolik prospěšné pro naše srdce a zdraví. V okamžiku, kdy je bránice v horní poloze na konci běžného nenuceného výdechu, dojde k uvolnění všech svalů dýchacího ústrojí. Při relaxačním cvičení uvolňujeme svaly trupu a končetin, ale řada důležitých svalových skupin stále pracuje. K úplné relaxaci dochází jen tehdy, když se uvolní svaly dýchacího ústrojí. To se stane pouze na konci běžného nenuceného výdechu.

Díky tomu, že se bránice v hrudi pohybuje nahoru a dolů, vyvolává pravidelnou masáž břišních útrob, podporuje střevní pohyb, napomáhá eliminaci plynů, zlepšuje trávení a pomáhá proti zácpě. Rovněž podporuje krevní oběh. A co je důležité, při správném dýchání, zejména plným jógovým dechem, značně zvyšujete účinek cviků, především spinálních.

Bránice je upevněna na spodní části hrudní kosti a žebrech a rovněž mezi prvním a třetím bederním obratlem. Každý její pohyb proto působí na tři bederní obratle a protahuje páteř. Uvolněným dechem v poloze na břiše tak můžeme pozitivně na páteř anebo třeba rozevírat obratle a uvolňovat stažená místa při úklonech nebo přetáčení.

Kdo by to byl řekl, že? 🙂

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

30.08.2014 - 11:36

, ,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu