Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

8 jednoduchých rad pro zdraví

zdravi

Starat se o své zdraví není těžké. Ačkoliv to tak z médií působit nemusí, vystačíte si i s několika jednoduchými pravidly, které dokáže dodržovat úplně každý. Přinášíme osm jednoduchých doporučení, které vám postačí k tomu, abyste se vyvarovali největších chyb v péči o své zdraví.

Když přijde na zdraví, hemží se to v médiích a reklamě neskutečným množstvím rad, doporučení, režimů, diet, programů, výživových doplňků a mnoha dalších věcí, ze kterých se i informovanému člověku zatočí hlava. Je pak snadné na snahu o zdravý životní styl tak trochu rezignovat, s tím, že orientovat se je nad síly a možnosti obyčejného člověka.

Žít zdravě je přitom poměrně jednoduché. Nemusíte k tomu nutně hned počítat každou kalorii, sledovat denní příjem všech živin, od vitamínů, přes minerály a esenciální aminokyseliny, až po vlákninu a zdravé omega-3 tuky, počítat denní výdej energie z fyzických aktivit a hlavně číst stohy odborné literatury (i když pokud na to máte čas, samozřejmě to pomůže).

Existuje seznam zcela jednoduchých doporučení, na kterých se současná věda víceméně bez výhrad shoduje, a které dovede aplikovat úplně každý. Pokud chcete být zdraví, dodržujte následujících osm doporučení, a zaručujeme, že jejich aplikací toho pro své zdraví uděláte víc, než drtivá většina lidí kolem vás.

1. Nekuřte

“Kouření vážně škodí vám i lidem ve Vašem okolí,” hlásá známé upozornění z krabiček cigaret. A je to skutečně pravda. Investice do krabičky cigaret je jedno z nejhorších zdravotních (a navíc i finančních) rozhodnutí, které můžete udělat. Cigarety jsou prokazatelně spojeny s řadou chronických onemocnění, které na kvalitě života rozhodně nikomu nepřidají.

2. Alkohol pijte jedině střídmě

Zatímco kouření škodí v jakémkoliv množství, tedy už od první cigarety, s alkoholem je to složitější. Víme sice, že nadměrné pití alkoholu zdraví poškozuje (a kromě něj také sociální či pracovní život), není ale třeba se mu vyhýbat úplně. Ojediněle se dokonce objevují studie, které tvrdí, že nepít alkohol vůbec škodí zdraví víc, než pokud jej budete pít příliš mnoho.

Alkohol v malé míře, obvykle se uvádí půllitr piva nebo dvě deci vína denně, velmi pravděpodobně zdraví nejen neškodí, ale dokonce mírně prospívá. Dávejte si ale pozor, abyste nepili o moc víc. Nad zdravotními přínosy alkoholu by pak snadno převážila jeho mnohá negativa.

3. Hýbejte se

Ať už je to jóga, běhání, cvičení v posilovně či obyčejná chůze, naše tělo pohyb ke správnému fungování potřebuje. Pokud do svého denního režimu přidáte více pohybu, prakticky nikdy nemůžete udělat chybu. Samozřejmě pokud to se sportem nepřeháníte natolik, že riskujete zranění nebo dokonce trvalé následky. V tom případě rozhodně doporučujeme trochu ubrat plyn.

4. Věnujte se přátelům

Život je mnohem příjemnější, pokud ho nežijeme sami, ale spolu s přáteli, rodinou a blízkými lidmi obecně. Takový život je ale nejenom příjemnější, ale i mnohem zdravější Je vědecky ověřeno, že dlouhodobé pocity osamění a izolace mají negativní vlivy na zdraví. Věnujte se tedy svým blízkým, aby se věnovali i oni vám. Kromě lidí kolem vás vám za to poděkuje i vaše tělo.

5. Dostatečně spěte

Stejně jako má na vaše zdraví špatný vliv dlouhá osamělost, neprospívá vám ani nedostatek spánku. Pokud je vaším zvykem v noci pravidelně málo spát, vrátí se vám dříve či později v podobě některého chronického civilizačního onemocnění.

Naprosté minimum by proto mělo být šest hodin spánku denně. Abyste ale měli jistotu, že své tělo nezanedbáváte, měli byste spát alespoň 7 až 8 hodin každý den. A aby bylo úplně jasno, na průměry se tahle hra rozhodně nehraje. Pokud jeden den naspíte jen 4 hodiny, tak to nenapravíte tím, že se další den válíte celých 12 hodin. Dorovnat na biologické úrovni spánkový deficit vždy trvá několik dní “správného” spánku.

6. Vařte si sami z původních surovin

Spousta potravinářských výrobků nese na obalech hrdá označení nejrůznějšího druhu, která se nás snaží přesvědčit, že buď jsou neskutečně zdravé, nebo alespoň že zdraví zaručeně neškodí. Jakým z těchto tvrzení věřit?

Odpověď je jednoduchá, nevěřte žádným. Většinou jsou sice pravdivá (musí být, aby neodporovaly zákonu), ale svým způsobem jsou velmi zavádějící. Například to, že je ve výrobku vláknina, ještě neznamená, že je pro tělo zdravý, může v něm totiž stále být příliš mnoho cukru či další přídatné látky.

Proto se etiketami průmyslově vyráběných potravin příliš nezabývejte a tyto výrobky pokud možno vůbec nekupujte. Nejlépe pro své tělo totiž uděláte, pokud průmyslově vyráběné potraviny vynecháte z jídelníčku úplně.

Nejzdravější jídlo je to, které je vytvořené přímo z původních přírodních surovin nakoupených vcelku, tedy čerstvé zeleniny, ovoce, luštěnin, výsekového masa (pokud maso jíte) a podobně. Naopak průmyslově vyráběným jídlům, uzeninám, polotovarům, majonézovým salátům, krémům a podobným pochoutkám je lepší se vyhnout, a to tím více, o kolik intenzivnější průmyslové zpracování bylo třeba k jejich výrobě. Například pasterované mléko ze supermarketu je jistě průmyslově upravenou potravinou, ale jeho úprava je v zcela neškodná oproti lasagním připraveným k ohřevu v mikrovlnné troubě a následné konzumaci, nebo vlašskému či hermelínovému salátu libovolné značky.

7. Nejezte v restauracích

Jedení v restauracích je rychlejší a pohodlnější, v případě některých restaurací pak také velmi chutným gurmánským zážitkem. Zde ale výhody restaurací končí, a v případě zdraví v podstatě neexistují (nechceme teď křivdit restauracím specializovaným na zdravou výživu, ty ale napočítáte na prstech jedné ruky). Přesně v duchu předchozí zásady platí, že nikdy nevíte, z čeho a jakými postupy je jídlo v restauraci vlastně vyrobeno.

I pokud tedy doma budete poctivě dodržovat předchozí radu, a vařit přímo z původních přírodních surovin, s častými návštěvami v restauracích průmyslově vyráběným potravinám stejně nakonec neuniknete. Zkuste tedy restaurace vynechat. Kromě svého zdraví tím ulevíte i své peněžence.

8. Nepijte slazené nápoje

Jedním z nejhorších zlozvyků dneška je pití slazených limonád a džusů. Zkoušeli jste někdy naředit krabicový džus nebo Sprite či 7UP vodou nebo sodovkou? Budete se divit, kolik vody do nich můžete přidat, aniž by se to výrazněji projevilo na tom, jak moc přeslazené pořád je výsledné pití.

Tak ohromné množství cukru samozřejmě nepomáhá ani v boji proti obezitě, ani při prevenci dalších civilizačních onemocnění, například cukrovky. Pokud nespalujete pohybem tolik energie, že nutně rychlé (a prázdné) kalorie z cukrů potřebujete, na slazené nápoje zapomeňte úplně. Pokud snad tuto energii díky množství pohybu spálit skutečně dokážete, sice vám občas neublíží, stále ale existuje mnoho vhodnějších zdrojů energie než slazené nápoje. Zvolte radší potraviny, které mají nižší glykemický index a vedle kalorií obsahují i vitamíny, minerály a další zdraví prospěšné látky.

Předchozí rady samozřejmě nevyřeší komplikované zdravotní stavy a obtíže, u nichž je třeba pomoc lékaře. Nepostačí ani tehdy, pokud trpíte některou z ptoravinových alergií, pak bohužel skutečně nezbývá nic jiného, než odbornou literaturu preventivně studovat a informace aktivně vyhledávat.

Pokud jste ale víceméně zdraví a nic závažného vás netrápí, bez hlubších znalostí si s výše řečeným obvykle vystačíte, abyste si své zdraví do budoucna též udrželi. A řekněte sami, není zdraví dostatečně důležité na to, abychom se o něj se vší poctivostí řádně starali?

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

12.01.2015 - 16:11

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám