Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jógovým dechem k dlouhověkosti

Provozujete-li jógu, stoprocentně víte, že někdy je snadnější poskládat si nohy za hlavu než se správně nadechnout. Každý učitel jógy stojí s rákoskou nad cvičenci a kontroluje rozpínání jejich hrudního koše. V józe je totiž dech esenciální proces, kterému se klade obrovská pozornost. Význam dechu podporuje jogínská průpovídka, která říká, že na začátku života dostal každý z nás určitý počet dechů – dechový úvěr. Náš kredit čítá zhruba 700 000 000 dechů. Tento počet dechů odpovídá zhruba 80ti letům života. V momentě, kdy jej vyčerpáme, život končí.

My ale s tímto kreditem můžeme naložit různě: buď ho rozfofrovat neuváženě, dýchat mělce a rychle, nebo s kapitálem dechu pěkně pošetřit, zpomalit ho a prohloubit, a těšit se tak z neuvěřitelně dlouhého života. Tohle jogínské moudro můžeme číst i v přírodě: zvířata s pomalým dechem jako například hroznýš, slon nebo želva se dožívají podstatně vyššího věku než váš zakrslý králík, kterému nozdry kmitají ostošest.

Jak to tedy udělat, abychom tu mohli pobýt o nějaký ten pátek déle, a nemuseli trávit hodiny v lotosovém sedu? Technik je nepřeberně, problém je, že i při těch nejjednodušších máme pocit, že se do minuty udusíme. Běžně se nadechneme 15krát za minutu (to znamená 21, 600 krát za den), pro začátek bychom mohli tento počet zredukovat na 2 nádechy a výdechy za minutu. Vezměte si k ruce stopky, semkněte zlehka rty a pokuste se dobu nádechu protáhnout alespoň na 15 sekund, ani v případě výdechu nespěchejte a věnujte mu stejný čas. Vydechujte opět nosem. Postupem času by mělo pro nás být přirozené nadechnout se za minutu pouze jednou. Vyhraďte si denně několik minut na toto provětrávání dýchacích cest. Nenechte se při nácviku odradit modrajícím obličejem ani přicházejícími mdlobami, výsledky budou zajímavé. Tuhle triviální techniku můžete provádět v kanceláři před počítačem, na cestě do práce nebo ve stoji na hlavě.

Pokud uznáte, že si vaše plíce zaslouží pokročilejší techniku, věnujte se několik minut denně cvičení, které se nazývá kaphálabháti. Pohodlně se usaďte a vydechněte, poté proveďte hluboký nádech. Následně se pokuste 10krát prudce a krátce vydechnout nosem. Nestarejte se o nádech, tělo je inteligentní a mezi jednotlivými výdechy dovnitř kyslík dostane. Podstatné je, že výdechy se realizují prudkým stažením břišního svalstva. Při kapálabhátí vám tedy bude vibrovat břišní stěna dopředu a dozadu. Budete vydávat zvuk jako jedoucí parní mašinka. Kromě toho, že vám prudký proud vydechovaného vzduchu opravdu důkladně pročistí nozdry, odvede toxické látky z těla a zvýší koncentraci, jako přídavek nebudete mít den poté problém díky namožení celé břišní lokalizovat všechny břišní svaly. Při provádění kaphálabhátí určitě nezůstávejte pouze u deseti opakování, postupem času se zkuste propracovat třeba ke dvěma stům.

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám