Jóga online skupina Poděbrady
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jóga pro fascie: trochu JINá praxe

I v jógových kruzích se občas hodně sklouzává ke kultu těla. Dynamičtější typy jógy, vinyasa flow, ashtanga a podobně, pracují se sílou. Řadíme je tedy mezi jangové typy jógy. Je samozřejmě důležité mít prokrvené, prohřáté a posílené svaly, ale neméně důležitá je i celková rovnováha a vyváženost! Tu může poskytnout cvičení zaměřené na fascie a prvek jin.

Co jsou to fascie? Svaly i orgány v našem těle jsou obaleny pojivovou tkání, která nám umožňuje držet se zpříma a zdravě se pohybovat. Tkáň prochází celým tělem bez přerušení ‒ přenáší napětí, poskytuje ochranu a pohybuje a procvičuje se spolu se svaly.

Dříve se fascie považovaly za inertní výplň těla mezi svaly, kostmi a dalšími důležitými částmi; naštěstí výzkum jde dál a ukázalo se, že fascie si zaslouží stejnou míru (možná i větší) naší pozornosti jako ostatní komponenty.

Jak se chovat k fasciím

Dobrá zpráva: procvičování pojivové tkáně se provádí často vsedě nebo vleže. Horší zpráva: procvičit a posílit vazivo vyžaduje delší výdrže (někdy i přes 10 minut), než když protahování zaměřujeme na svaly. Pokud je ale vaším jógovým cílem něčeho dosáhnout ‒ na zem v trikonásaně, na špičky v paščimottásaně, usednout do lotosového sedu ‒, vedou k tomu právě prodýchané výdrže zaměřené na fasciální soustavu.

Cesta k rovnováze

Ať už bereme do ruky příbor, myš nebo koště, vždycky zatěžujeme tělo nevyváženě. Dochází k dehydrataci pojivových tkání, jejich zhušťování a ztrátě pružnosti. Lekce jin jógy, její varianty HOT jin jógy nebo jiné, nejenom jinové cvičení koriguje držení těla a pomáhá lidem se sedavým zaměstnáním i sportovcům, kteří potřebují kompenzovat jednostrannou zátěž.

Páteční večer, svátek fascií

Yogacentrum Holešovice zařadilo do nabídky workshopů čtyřdílný cyklus zaměřený právě na fascie. „Baví mě poznávat tělo a různé jeho možnosti. Jóga i život mě naučily, jak důležitá je rovnováha,“ říká lektorka Jana Smažíková. „V květnu si na workshopu protáhneme zadní a přední část těla, otevřeme hrudník a zapojíme oblast zad. V červnu dojde na krk a ramena; bolest a tuhnutí v těchto místech trápí ohromné množství lidí.“

Přidělte pozornost kromě svalů a kloubů také dalším tkáním ve svém těle. Vyzkoušejte aspoň jeden ze čtyř workshopů v Yogacentru. Záda vám poděkují 🙂

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

25.04.2018 - 12:19

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám