Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Příběh za pozicemi Bojovníka I., II. a III. – Virabhadrasana

pozice_bojovnika_I

Možná je to poněkud zvláštní, že v klidné a mírumilovné praxi jógy jsou zařazeny pozice známé jako Bojovníci. Tyto pozice jsou běžně známé a velká pravděpodobnost je, že pokud jste měli možnost jógu praktikovat, tak jste s nimi měli již tu čest se seznámit. Nicméně, možná ale nejste seznámeni s tragickým milostným příběhem, který se s touto pozicí pojí. Příběh lásky, nenávisti, zloby, násilí, smutku, hněvu, soucítění a odpuštění, který začíná sňatkem mezi Lordem Shivou a jeho nevěstou Sati.

Podle dávných spisů, otec Sati, mocný král Daksha nesouhlasil s tímto sňatkem. Shiva byl nekonvenční Bůh s dredy, známý tím, že meditoval na hrobech a jeho tvář byla začmouzena prachem mrtvých. Shiva měl raději samotu a čas strávený v hluboké meditaci na vrcholu hor upřednostnil před společností. A k tomu ještě požíval různé toxiny, zpíval a tančil na přání, také se tradovalo, že nosil u sebe lebku – legenda je taková, že ta lebka byla navždy připevněna k jeho ruce, protože Lord Brahma ho proklel, když mu Shiva sťal jednu z jeho 5ti hlav.

A tak Shiva byl vlastně úplným opakem než král Daksha, který miloval pravidla a byl zastáncem tradiční společnosti. Po sňatku Shivy a Sati, Sati odešla s Shivou do hor, na horu Kailash.

Král Daksha byl tak rozčílen nad jejich sňatkem, že se rozhodl uspořádat obrovskou společenskou událost známou jako Yagna – obětní ceremonie, kam přizval všechny nebeské bytosti, božstva a hodnostáře….s jednou vyjímkou a to Lorda Shivu a jeho vlastní dcery Sati.

Sati byla tak rozzlobena jeho ignorováním, že se rozhodla navštívit ceremonii Yagna sama a před otce předstoupit. Shiva, jako obvykle, zůstal v horách, v hluboké meditaci. Bohužel po příchodu Sati na oslavu s ní otec odmítal hovořit a pokud ano, tak jen zesměšňoval její sňatek a Shivu, což Sati ponížilo.

Hosté na Yagna se na Sati dívali a smáli se jí, když její otec zesměšňoval jejího manžela a říkal, že je opovrženíhodný a ptal se, zda Shiva není znám jako “Lord Nestvůr.” Sati se tak na otce rozčílila, že se rozhodla pro zpřetrhání veškerých vazeb s ním spojených, což znamenalo i její pozemské tělo, které své dceři daroval.

“Protože jsi mi tohle tělo daroval, nechci s ním mít nic společného.”

A příběh pokračuje… Sati se usadila na zem, pohroužila se do hlubokého meditativního stavu – transu, dosáhla ho díky jógovým praktikám. Počala zvyšovat svůj vnitřní oheň do okamžiku, kdy sama vzplanula a zemřela.

shiva

Shivův hněv

Brzy se dostala zpráva o smrti jeho ženy k Shivovy. Nejprve prožíval velký smutek, ale pak smutek přešel ve zlobu nad svoji ztrátou, ztrhal ze sebe oblečení a vytrhal si dredy – jatary.

Legenda říká, že Shiva vzal jeden dred ze země a vrhl ho dolů na Zem, aby vytvořil Bojovníka “Virabhadra” – vira znamená hrdina a Bhadra – přítel.

Shiva pak nasměřoval jeho démona bojovníka, Virabhadru, na ceremonii Yagna, tam všechny pozabíjel, sťal hlavu králi Daksha a vypil jeho krev.

Je to tady, kdy vidíme spojení mezi milostným příběhem a běžně známými pozicemi v moderní józe, známé jako Virabhadrasana I., II. a III.

bojovnik_I

Virabhadrasana I.

Dle starých textů, Virabhadra se zjevil na ceremonii Yagna vystřelením z hlubin Země s mečem, který svíral oběma rukama nad hlavou – postoj, který zaujímáme v pozici Virabhadrasana I.

bojovnik_II

Virabhadrasana II.

Dále, Virabhadra se objevil před hosty ceremonie Yagna s jeho mečem, nakročený a připraven k útoku. V podstatě, pozice Virabhadrasana II. představuje Virabhadru tak, že má svoji objeť v zaměřovacím křížku – považujte drishti – bod – prostředníček, jako zaměřovací křížek a zadní paže je meč, připravený zaútočit v před.

bojovnik_III

Virabhadrasana III.

A nakonec, Virabhadra vyzvedl svůj meč do vzduchu a dle instrukcí Shivy, rychle a přesně sťal hlavu krále Daksha. Tato děsivá scéna je reprezentovaná Virabhadrasanou III.

A co se stalo dál….

Shiva dorazil na Yagnu a vstřebal Virabhadru zpět do své vlastní formy, a když před sebou spatřil smrt a zničení, již nebyl více plný zloby, ale místo toho ho zasáhl hluboký zármutek. Shiva prokázal soucítění k něho tchánovi, našel bezhlavé tělo krále a obdaroval ho novou hlavou – hlavou kozla, než ho přivedl zpět k životu. To přimělo krále Dakshu k poklonění se Shivovi a provolal ho “laskavým a velkorysým”

Pak Shiva sesbíral zbytky mrtvého těla své ženy Sati, opustil Yagnu a vrátil se zpět k životu v osamělosti.

Jaké je ponaučení z příběhu?

Je to symbolický příběh a dá se na něho pohledět tak, že Shiva a jeho inkarnace, Virabhadra, representují Vyšší Já bojující s arogantním egem – Daksha, ve jméhu lásky a srdce – Sati.

Tudíž, pozice “Virabhadrasana” není v rozporu s praxí “Ahimsa” – jedna z jám, znamenající “Neubližování”.

Protože v této pozici neoslavujeme bojovníka, který zapříčinil masakr, krve prolití a destrukci, ale uznáváme našeho vlastního spirituálního bojovníka, který den za dnem vstupuje do boje s vlastním egem a avidyí – nepochopením, sebe-ignorací, jež je základním zdrojem všeho utrpení.

 

 

Komentáře (0)
Naďa Brzobohatá

Pocházím z malé vesnice u Brna, kde jsem vyrostla se svými dvěma bratry a spoustou kamarádů. Touha poznat cizí země a jiný způsob života se mi vyplnila na jaře v roce 2001, kdy jsem odcestovala do Spojených Států Amerických.
S jógou jsem se setkala až po několika letech života v USA, kdy jsem začala několikrát týdně navštěvovat místní studio. Jóga se stala přirozenou součástí mého života.
I bez hlubšího chápání či poznání jsem cítila, že jóga je víc než pouhé cvičení na podložce, i když tam pro mne vše začalo. V roce 2008 jsem dostala příležitost vyzkoušet jógu z jiné perspektivy, a to na lekci Sharon Gannon, spoluzakladatelka Jivamukti Yoga Metody.
Mantra, která lekci zahájila - ať jsou všechny bytosti na celém světě šťastné a svobodné, mi změnila život. Po absolvování učitelského tréninku Jivamukti Yogy Metody jsem se vrátila zpět do ČR, kde jsem začala provozovat studio v Brně – Yoga Lokah.
Lidé, kteří k nám do studia chodí, mi jsou denní inspirací, zrcadlem a dobrou společností.
S denní praxí jak na podložce, tak mimo ni čím dál více zjišťuji, že jóga není o perfektnosti, ale o praktikování porozumění, jemnosti a vylepšování vztahů ve svém okolí a sama se sebou.
Je to odlehčující poznání, které nám dává možnost brát život a sami sebe s humorem, přitom vše dělat tak, jako by na tom závisel chod celé planety.
OM Shantih.

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám