Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Správné postavení těla – základ pro dlouhotrvající fyzické i duševní zdraví

spravne-drzeni-tela

Udržení správného držení těla se stává čím dál náročnější. Za vinu to můžeme přikládat nejen sedavému životnímu stylu, naší neustálé práci se smartphony, notebooky a dalšími vymoženostmi, ale i celkovému vývoji pohybové soustavy od samého narození.

Malé děti se snaží co nejrychleji naučit pohybovat, proto už při batolení vznikají těžko odnaučitelné pohybové vzorce. Místo zvedání nohou v kyčli se děti pohybují kolébavým pohybem pánve ze strany na stranu. Kolébání pánví jim buďto s prvními krůčky vymizí, nebo bohužel přetrvá a může vyústit v další řadu problémů.

Dalším příkladem mohou být děti, které sice zpočátku dokážou udržet správný postoj, ale jejich oblíbený herec sedí s kulatými zády a vypadá to „cool“. Tak se naučí sedět stejně, aby vypadaly jako jejich vzor. Podobně je tomu s houpavou chůzí. Časem už pak nejsou schopné vrátit se k přirozenému postoji a objeví se první bolesti zad.

Ve výčtu odstrašujících případů nesmí chybět ani upracovaná mamka tří dětí, která sedí nebo stojí 8 hodin denně u výrobní linky či v kanceláři a nemůže přijít na to, jak jinak by co nejpohodlněji sedla/stoupla. Naneštěstí většina českých firem nedbá o zdraví svých zaměstnanců tolik, jako tomu je v západních zemích, proto mamka, která nám jde příkladem ani správně neví kdy, kde a jak si odpočinout a dopřát svému tělu zaslouženou regeneraci.

Velmi důležitou roli zde hraje i svalová dysbalance, která je způsobena absencí kompenzačních cviků právě k práci na počítači, nebo i jednostranným sportům (běh, tenis, volejbal, atd.).

Těmito příklady bychom mohli pokračovat do nekonečna. Proč je ale tak důležité soustředit se na něco zdánlivě tak přirozeného?

Možné následky

Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit některé z mnoha možných následků, které byste si se správným postavením těla možná ani nespojili.

1/ Problémy s klouby dolních končetin

Přílišným podsazením pánve si můžete způsobit problémy, které byste zde pravděpodobně nečekali. Bolest v kyčlích, píchání v kolenou i špatné postavení kotníků, což se může podílet na plochonoží nebo „nohou do X“. Ono podsazení bývá často spojeno se zkrácením zadních stehenních svalů a lýtek, nebo také přílišná snaha mít ploché bříško (což přílišné podsazení vizuálně zajistí).

Kromě sestav na otevírání kyčlí a pozice psa hlavou dolu vám může pomoci i protahování zadní strany stehen a lýtek.

2/ Kulatá záda

Nemusíte mít nutně hrb, aby se vás tento bod týkal. Nepříjemností jsou mimo jiné i kulatá bedra. Opět můžeme hledat stejné příčiny, jako u problémů s klouby. Zbavit se tohoto problému můžeme opět častým protahováním, ale také zpevňováním bederních svalů. Zapojit můžeme například pozici kočky nebo mostu.

3/ Nízké sebevědomí

Ať už chceme nebo ne, to jak vypadáme (rozuměj držení těla) se odráží i na našem sebevědomí. Pokud kvůli kulatým zádům pořád koukáme do země, vůbec nám to na sebevědomí a sebedůvěře nepřidá.

Jak poznat, žda mám špatné postavení těla?

V první řadě je nutné vědět, jak má vypadat ono správné držení těla:

  • stoj pevně nohama na zemi,
  • ruce volně podél těla,
  • ramena pod ušima (tlačíme je mírně dozadu),
  • hrudník směřuje dopředu a vzhůru,
  • pánev MÍRNĚ podsazená,
  • neuzamčený kolenní kloub,
  • břicho zpevněné, brada mírně vzhůru.

1/ Vizuální kontrola

Nejjednodušší a nejobjektivnější kontrolou je vizuální kontrola. Vyfoťte si tedy svůj postoj na telefon a porovnávejte. Ještě ideálnější by bylo, kdyby vás podpořil někdo blízký a navigoval vás, nebo popisoval vaše chyby a pokroky 🙂

2/ Bolesti zad při jejich narovnání

Pokud vyvěsíte na kruhy či hrazdu a bolí vás v bedrech, je to pravděpodobně známka toho, že jste záda nedrželi po dlouhou dobu ve správné pozici.

3/ Neschopnost sedět na sedacích kostech

Pokud si sednete na zem, nohy natáhnete před sebe a nejste schopni narovnat záda, máte pravděpodobně příliš podsazenou pánev.

4/ Příliš „vypouklé“ břicho

Máte-li příliš vypouklé břicho i přesto, že máte minimum tuku, trápí vás pravděpodobně opačný problém – pánev příliš vytočená a s tím spojené přílišné „špulení“ zadku.

Jakou ásanou podpořit správné držení těla?

Mezi neznámější a nejefektivnější patří: Tadásana (Pozice hory), Vrksásana (Pozice stromu), Vasisthásana (Pozice prkna), Gomughásana (Pozice krávy), Bhujangásana (Pozice kobry), Adho Mukha Svanásana (Pozice psa hlavou dolu), Ustrásana (Pozice velblouda), Padahastásana (Pozice pštrosa) a mnoho dalších.

V příštím článku se na jednotlivé ásany podíváme blíže jak z hlediska provedení, tak jednotlivých účinků.

 

Komentáře (0)
Eva Ďoubalová

Jsem studentka tělesné výchovy a sportu na VŠ, jógový samouk, kondiční trenérka a sportovní masérka. Vyrůstala jsem v přírodě, takže pohyb a co nejpřirozenější životní styl a stravování miluji již od mala. Vše, čím se zabývám, dělám s láskou.
... a pokud to bude v mých silách, ráda vám s čímkoliv poradím. :)

21.06.2017 - 17:31

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám