Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Správné postavení těla – základ pro dlouhotrvající fyzické i duševní zdraví

spravne-drzeni-tela

Udržení správného držení těla se stává čím dál náročnější. Za vinu to můžeme přikládat nejen sedavému životnímu stylu, naší neustálé práci se smartphony, notebooky a dalšími vymoženostmi, ale i celkovému vývoji pohybové soustavy od samého narození.

Malé děti se snaží co nejrychleji naučit pohybovat, proto už při batolení vznikají těžko odnaučitelné pohybové vzorce. Místo zvedání nohou v kyčli se děti pohybují kolébavým pohybem pánve ze strany na stranu. Kolébání pánví jim buďto s prvními krůčky vymizí, nebo bohužel přetrvá a může vyústit v další řadu problémů.

Dalším příkladem mohou být děti, které sice zpočátku dokážou udržet správný postoj, ale jejich oblíbený herec sedí s kulatými zády a vypadá to „cool“. Tak se naučí sedět stejně, aby vypadaly jako jejich vzor. Podobně je tomu s houpavou chůzí. Časem už pak nejsou schopné vrátit se k přirozenému postoji a objeví se první bolesti zad.

Ve výčtu odstrašujících případů nesmí chybět ani upracovaná mamka tří dětí, která sedí nebo stojí 8 hodin denně u výrobní linky či v kanceláři a nemůže přijít na to, jak jinak by co nejpohodlněji sedla/stoupla. Naneštěstí většina českých firem nedbá o zdraví svých zaměstnanců tolik, jako tomu je v západních zemích, proto mamka, která nám jde příkladem ani správně neví kdy, kde a jak si odpočinout a dopřát svému tělu zaslouženou regeneraci.

Velmi důležitou roli zde hraje i svalová dysbalance, která je způsobena absencí kompenzačních cviků právě k práci na počítači, nebo i jednostranným sportům (běh, tenis, volejbal, atd.).

Těmito příklady bychom mohli pokračovat do nekonečna. Proč je ale tak důležité soustředit se na něco zdánlivě tak přirozeného?

Možné následky

Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit některé z mnoha možných následků, které byste si se správným postavením těla možná ani nespojili.

1/ Problémy s klouby dolních končetin

Přílišným podsazením pánve si můžete způsobit problémy, které byste zde pravděpodobně nečekali. Bolest v kyčlích, píchání v kolenou i špatné postavení kotníků, což se může podílet na plochonoží nebo „nohou do X“. Ono podsazení bývá často spojeno se zkrácením zadních stehenních svalů a lýtek, nebo také přílišná snaha mít ploché bříško (což přílišné podsazení vizuálně zajistí).

Kromě sestav na otevírání kyčlí a pozice psa hlavou dolu vám může pomoci i protahování zadní strany stehen a lýtek.

2/ Kulatá záda

Nemusíte mít nutně hrb, aby se vás tento bod týkal. Nepříjemností jsou mimo jiné i kulatá bedra. Opět můžeme hledat stejné příčiny, jako u problémů s klouby. Zbavit se tohoto problému můžeme opět častým protahováním, ale také zpevňováním bederních svalů. Zapojit můžeme například pozici kočky nebo mostu.

3/ Nízké sebevědomí

Ať už chceme nebo ne, to jak vypadáme (rozuměj držení těla) se odráží i na našem sebevědomí. Pokud kvůli kulatým zádům pořád koukáme do země, vůbec nám to na sebevědomí a sebedůvěře nepřidá.

Jak poznat, žda mám špatné postavení těla?

V první řadě je nutné vědět, jak má vypadat ono správné držení těla:

  • stoj pevně nohama na zemi,
  • ruce volně podél těla,
  • ramena pod ušima (tlačíme je mírně dozadu),
  • hrudník směřuje dopředu a vzhůru,
  • pánev MÍRNĚ podsazená,
  • neuzamčený kolenní kloub,
  • břicho zpevněné, brada mírně vzhůru.

1/ Vizuální kontrola

Nejjednodušší a nejobjektivnější kontrolou je vizuální kontrola. Vyfoťte si tedy svůj postoj na telefon a porovnávejte. Ještě ideálnější by bylo, kdyby vás podpořil někdo blízký a navigoval vás, nebo popisoval vaše chyby a pokroky 🙂

2/ Bolesti zad při jejich narovnání

Pokud vyvěsíte na kruhy či hrazdu a bolí vás v bedrech, je to pravděpodobně známka toho, že jste záda nedrželi po dlouhou dobu ve správné pozici.

3/ Neschopnost sedět na sedacích kostech

Pokud si sednete na zem, nohy natáhnete před sebe a nejste schopni narovnat záda, máte pravděpodobně příliš podsazenou pánev.

4/ Příliš „vypouklé“ břicho

Máte-li příliš vypouklé břicho i přesto, že máte minimum tuku, trápí vás pravděpodobně opačný problém – pánev příliš vytočená a s tím spojené přílišné „špulení“ zadku.

Jakou ásanou podpořit správné držení těla?

Mezi neznámější a nejefektivnější patří: Tadásana (Pozice hory), Vrksásana (Pozice stromu), Vasisthásana (Pozice prkna), Gomughásana (Pozice krávy), Bhujangásana (Pozice kobry), Adho Mukha Svanásana (Pozice psa hlavou dolu), Ustrásana (Pozice velblouda), Padahastásana (Pozice pštrosa) a mnoho dalších.

V příštím článku se na jednotlivé ásany podíváme blíže jak z hlediska provedení, tak jednotlivých účinků.

 

Komentáře (0)
Eva Ďoubalová
Eva Ďoubalová

Jsem studentka tělesné výchovy a sportu na VŠ, jógový samouk, kondiční trenérka a sportovní masérka. Vyrůstala jsem v přírodě, takže pohyb a co nejpřirozenější životní styl a stravování miluji již od mala. Vše, čím se zabývám, dělám s láskou.
… a pokud to bude v mých silách, ráda vám s čímkoliv poradím. :)

21.06.2017 - 17:31

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu