Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jak jsem objevil svoje nohy

nohy kameny

Přesněji řečeno chodidla. Nečekejte cestopis o putování zraku od kolen níže s překvapivým objevem na závěr, ale dojemný příběh o týrání s koncem slibujícím šťastnou budoucnost.

Vnímavost k vlastnímu tělu nikdy nebyla moje silná stránka, a pokud už jsem nad tělem přemýšlel, tak spíše v intencích estetiky hlavního mediálního proudu. S přibývajícím věkem a obměnou některých hodnot se to začíná měnit a nikdy by mě nenapadlo, že ve mě obyčejná část vlastního těla vzbudí tolik otázek, nadšení z objevování, poznání a chuti do cvičení.

Člověk pro lepší život nemusí dělat nic navíc. Stačí, když si přestane ubližovat.

No začalo to bolestí. S průběhem basketbalové sezóny mě tu a tam začalo podivně pobolívat v pravé klenbě. Je to zvláštní pocit a bolest, těžko se k něčemu přirovnává a nebyl jsem z toho moc moudrý a několik měsíců to vlastně neřešil

Shodou okolností jsem se měl možnost zúčastnit se semináře na téma zdravé nohy a tím započala moje objevná cesta a je to i mé “přízemní” téma.

nohy sit

Jak jsou pro nás chodidla důležitá?

Nebudeme si nic nalhávat, chodidla jsou v oblasti osobních zájmů a koníčků většiny z nás až na nemedailových pozicích. Z ladného a funkčního “orgánu” se časem stává deformované, zatuhlé kopyto sužované kožními nemocemi, zploštěním, výrůstky, srůsty a dalšími prapodivnostmi. Zkrátka původní význam pořekadla nahoře huj a dole fuj.

Ač mají chodidla nepopiratelnou estetickou hodnotu, jejich hlavní poslání je spíše praktické – díky nim chodíme po světě po nohou. A stejně jako se dá na světě řada věcí dělat správně a nesprávně, tak se dá správně i nesprávně chodit/běhat/cupitat/ťapat/loudat…

A i když se téměř každý naučí před školní docházkou chodit, nemá vyhráno, protože tento dar nemusí umět využívat úplně správně. Chodidla nesou váhu celého našeho těla a 21 gramů k tomu. Pokud nemáme základy rovné, dochází k deformaci naší postavy, protože se to někde musí vykompenzovat. Ať už v koleně, kyčli, páteři – a to křížem – na protilehlé straně než je problém v chodidle.

Řada potíží, které se projevují třeba v kolenou, plotýnkách, ramenou, krční páteři nebo bolestí hlavy může souviset právě s vadou chodidel.

nohy voda

Proč máme zdravá nebo nemocná chodidla a proč je fajn aby byla zdravá?

Špatné postavení chodidel může být vrozené nebo získané, přičemž získané vady jsou zbytečné zlo, které si působíme. Nejčastěji nevhodnou obuví a životním stylem. Důsledkem jsou ploché nohy v příčné nebo podélné klenbě, vbočené palce, kladívkovité prsty, otlaky a další nepěkné záležitosti.

Podstata funkce chodidla při chůzi je v tom, že pruží – při došlápnutí se roztáhne a tím tlumí otřes, který se šíří výše do těla. V obuvi, která je příliš těsná, nemůže noha přirozeně pracovat a dochází k její deformaci spolu s nesprávným došlapem a rozložením váhy. Mírně větší část váhy by měla při došlapu jít na přední část chodila a menší část váhy na patu. Nášlapné body jsou tři a jsou to bříško pod palcem, malíčkem a pata.

Obuv s vysokým podpatkem nebo odpruženou patou nás vede k nesprávné chůzi na přední část chodidla (vysoké podpatky) anebo na patu (měkká, odpružená obuv). U prvního případu dochází přetěžování špičky a deformaci prstů a v druhém pak zátěž paty, které není k tlumení otřesů uzpůsobena. Pata pak dostává zabrat zejména při nesprávné technice běhání a skrz patu třeba i mozek, který pak trpí otřesy.

Na správné provedení chůze i běhu se můžete podívat na videu níže, které ukazuje na bosé noze správný způsob došlapu a zvedání nohy – při zvedání nohy se vlastně odrážíme od prstů s největším důrazem na palec a ukazováček.

Nejprostší věci bývají nejtěžší – stejně jako umění správně dýchat tak umění správně chodit chce čas a vědomé sledování vlastní chůze, experimentování a vyhodnocování toho, co je vám příjemné. Zjistíte, že správný stoj je na obou nohou s palci směřujícími rovně před vás, nohy chodidla rovnoběžně na šířku kyčlí. Stojíme na obou nohou naráz, nepřetěžujeme tak jednu z kyčlí…

Podívejte se i na podrážky vašich bot, jsou sešmatlané z jedné strany? Zamyslete se, proč tomu tak je a zkuste svoji chůzi upravit.

Možná budete cítit, jak vás bolí chodidla nebo svaly, které jste předtím téměř nepoužívali, či přímo cítit křeč, nebo vám praskne kůže na spodní straně prstů, nezvyklá pohybu.

A proč vlastně ty chodidla tolik řešit?

Protože zdravé tělo je celek, ve kterém musí vše proudit a nezdravá chodidla, jak jsme si už uvedli výše, jsou příčinou řady nepříjemných zdravotních komplikací.

Špatné držení chodidel způsobuje nesprávné držení těla

chodidlo kosti

Pokud už nějakou tu vadu máte, není nic ztraceno

Jen to vyžaduje úsilí. Špatné postavení nohy a s tím spojené bolesti může vyřešit vložka do bot a o číslo či dvě větší obuv, ale bez aktivního cvičení je takové řešení omezené a krátkozraké.

Cviků existuje celá řada a je vhodné navštívit některý ze seminářů na toto téma či fyzioterapeuta, kde se na základě zhodnocení vaší konkrétní “vady” dozvíte, které cviky jsou pro vás nejvhodnější. Pokud máte u svých chodidel jakékoliv potíže, tak v každém případě neváhejte a navštivte nejdříve lékaře a nechte si poradit co dále.

Začít můžete prostým zvedáním a pokrčování prstů na nohou, případně je zrcadlově střídat, stoupat si na špičky, na paty, masírovat si chodidla, šlachy a svaly.

Důležité je uvědomění, že před jakýmkoliv cvičením je důležité svaly nejdříve uvolnit, aby se správně zapojovaly a pohyb byl přirozený a správný. V tomto bych určitě doporučil masáž a konzultaci od fyzioterapeuta.

Mě se osvědčuje masáž chodidel ve vířivce, střídání horké a studené vody, roztahování, krčení, zvedání, propínání a proplétání prstů, formování klenby příčné i podélné, automasáž chodidel – oblouků, kroucení – „ždímání“ chodidel, šlapání na půlmíčky a zvedání předmětů prsty u nohou.  Fajn jsou i stoje na jedné noze a balancování. Příjemné jsou i dotyky v místech mezi prsty u nohou.

Pro pokročilejší se foporučuje malovat nohou – zkrátka držet tužku prsty u nohou a psát nebo kreslit, případně zvedat drobné mince nebo natahovat a sundávat ponožky pomocí nohy.

Prospějí i masážní olejíčky a bylinkové koupele. Reflexní masáž chodidel pak příznivě působí na všechny části těla.

Cviků je opravdu celá řada a dají se vygooglovat, cvičit se dá v práci, doma i na cestách, je to jen o vůli a chuti změnit celoživotní špatné návyky.

Pro pochopení chodidel je fajn najít si v anatomickém atlasu chodidla a projít si, z čeho všeho se vlastně skládají. A nezapomeňte, že nohy z pohledu svalů končí až pod bránicí.

detska noha

Jóga pomůže

Pokud cvičíte jógu, pak se zaměřte na pozice, kde dochází k protahování chodidel a napojených oblastí. Pokud váháte, doporučuji navštívit seminář Jarušky Sedláčkové.

Odměnou je nezvyklý pocit svěžích nohou, kde si každý prstík zvesela zpívá 🙂 A časem i třeba méně opotřebované klouby a uvolněnější tělo.

Co si obout a zda se obout

Samostatnou kapitolou je výběr obuvi, zde si netroufám cokoliv poradit, platí již zmíněné zásady, že obuv musí dávat chodidlu prostor pro jeho práci, být vzdušná a tvarem podrážky a výškou podpatku nepůsobit proti naší přirozenosti pohybu.

Chůze na boso je vhodná v případě, že jsou vaše nohy zdravé a správně chodíte, lépe pak na přirozeném povrchu než na betonové cestě. Tady musí každý zapojit svůj vlastní rozum a třeba vyzkoušet i tzv. barefoot obuv a udělat si obrázek o tom, zda mu prospívá či ne.

Pokud se rozhodnete chodit nebo běhat bosky nebo v barefoot obuvi, tak opatrně, nezvyklá zátěž vás může na pěkných pár dnů zdravotně ohrozit a omezit.

Máte chuť k tomu výše napsanému něco přidat, vysvětlit, doplnit, opravit? Dejte mi vědět na email, do komentářů pod článkem nebo komentujte na Facebooku.

 

Komentáře (0)
David

Na svět přicházíme plni zvídavosti, radosti a lásky... a pak nás to nějak semele.

03.02.2016 - 21:24

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám