TIN vanoce 2018
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Gravid jóga – význam jógy v těhotenství a po porodu

gravid-joga

Spousta žen se přestává v těhotenství pohybovat ze strachu o své miminko. Jakmile se začíná pod oblečením rýsovat bříško, většinou se o sebe nastávající maminky začínají více bát a i když třeba až do této chvíle aktivně sportovaly nebo praktikovaly jógu, často dají ve druhé polovině těhotenství přednost raději procházkám nebo třeba domácímu cvičení na míči.

Na procházkách a míči samozřejmě není nic špatného, ale pokud existuje jógové cvičení, během kterého se můžeme na porod připravit fyzicky i psychicky zároveň, tak proč nedat přednost jemu? Sama jsem v těhotenství vedla jógové lekce až do sedmého měsíce.

Do té doby mé tělo fungovalo bez problému, dlouho jsem měla malé bříško a nemusela jsem se nijak omezovat v pohybu. Ve třetím trimestru ale nastal zlom a miminko mi dalo jasně najevo, že lekce dynamické jógy i jakýkoli rychlý pohyb nesvědčí ani mně, ani jemu. Potřebovala jsem zpomalit, ale nechtěla jsem se vzdát jógy a tak jsem poprvé zašla na hodinu gravid jógy do havířovského Mama centra.

Gravid jóga (jóga pro těhotné)

Útulné prostory a hlavně těhotné ženy, které si celou hodinu spolu se mnou užívaly jemné pohyby uvolňující pánevní dno a bolavá záda a přitom se nádherně napojovaly na svá miminka, mě přesvědčily o tom, že jsem na správném místě a že přesně toto je typ jógy, který právě potřebuji. Lektorka gravid jógy Anna Kohutová popisuje účinky cvičení takto: „Gravid jóga je bezpečným cvičením během celého těhotenství. Dokáže uklidnit mysl, učí těhotnou ženu soustředit se na své tělo, napojit se na své dítě, zlepšuje soustředění a dodává ženě sebedůvěru ve vlastní tělo.

Právě sebedůvěra je velice potřebná k porodu. Pro každý trimestr jsou specifické určité ásany, které blahodárně působí na měnící se tělo. Samotné ásany se zaměřují na tělo, které se mění a na harmonické podmínky pro dítě, které v těle matky roste. Některé ásany zmírňují tělesnou nepohodu, jiné zas dodávají sílu a energii. Dechová cvičení zklidňují mysl těhotné ženy a napomáhají uvolnění během samotného porodu.“ Kromě toho si těhotná žena odpočine a řízená relaxace na konci každé lekce nejen, že posiluje vztah mezi maminkou a dítětem, ale odbourává také strach z porodu.

Co tedy můžete od hodiny gravid jógy čekat a na co si dát pozor?

Určitě cvičte pouze pod dohledem zkušeného lektora, který má kurz speciálně na gravid jógu. Lektor tradiční jógy nebo power jógy totiž nemusí znát všechny výhody a na druhé straně rizika různých ásan, zatímco lektor gravid jógy absolvoval intenzivní kurz právě proto, aby bylo cvičení co nejúčinnější a aby nedošlo ke zranění v důsledku špatného výběru nebo provádění ásan.

Nedoporučuji moc ani cvičení podle videí na internetu (obzvlášť pokud jste jógu nikdy předtím necvičily), protože tím zaniká možnost, aby vás lektor upozornil na špatně prováděnou ásanu.

Co dalšího na vás na lekcích gravid jógy čeká?

Součástí lekcí gravid jógy jsou tedy dechová cvičení, která ženy mohou využít u porodu (zejména procvičování „dýchání do břicha“, ásany uvolňující bolesti zad, otoky nohou, uvolňující pánevní dno, relaxační ásany atd. (účinné jsou i jednoduché ásany jako např. mardžariásana – pozice kočky, rotační cviky, pozice na otevírání kyčlí, malásana – široký dřep, odpočinková pozice dítěte – během které máte bříško mezi stehny nebo třeba vrkšásana – pozice stromu).

Součástí každé lekce je také řízená relaxace, která pomáhá ženě napojit se na své miminko a zklidnit mysl. Během relaxace se můžete setkat i s vizualizací, kterou pak můžete využít i u porodu (ať už si budete představovat vaše miminko nebo mu dáte podobu např. sněhových vloček padajících k zemi).

Prospěšnost cvičení jógy po porodu

Jóga nám může pomoci rychleji zregenerovat své tělo po tak náročných fyzických změnách, jakými těhotenství a porod bezpochyby jsou. Pomocí ásan posilujete svaly pánevního dna, bříška a také oblast beder, která byla v posledních měsících přetěžována. Doporučuji také zařadit nejen do jógy, ale i do „běžného provozu“ uddijána mudru i uddijána bandhu, která sice může být ze začátku náročnější, ale po porodu velice efektivní technikou.

Výhodou je, že lekce poporodní jógy probíhají s miminky a maminky si tak nemusí zajišťovat hlídání. To, že vaše miminko leží na dece před vámi a vy s ním v průběhu cvičení komunikujete, pozitivně ovlivňuje váš vzájemný vztah. Čím je miminko větší, tím více ho můžete do cvičení zapojovat.

Samozřejmostí by mělo být, že vás lektor(ka) nechá miminko pochovat nebo nakojit, pokud to bude vyžadovat. V závěrečné relaxaci pak miminko leží na bříšku maminky a můžete si tak znovu a znovu připomínat krásné okamžiky po porodu, kdy jste dostali svá děťátka poprvé na své nahé tělo a maminky, které bonding z nějakého důvodu nezažily, si jej mohou takto nahradit.

 

Komentáře (0)
Monika Žídková

Jóga mi pomohla dospět a uvědomit si sílu, hořkost i krásu života a taky najít životního partnera. V životě jsem nadšeně propadla mnoha věcem, ale málo která z nich v něm zůstala. K józe si ale prokousávám cestu postupně, nesnažím se nic uspěchat, nestavět se ze všeho hned na hlavu a možná právě proto mě to k ní táhne čím dál víc.
Jsem lektorkou hatha jógy, vinyása jógy a poporodní jógy, maminkou malého Štěpánka a můžeme se potkat v Havířově, kde jógu vyučuji.

21.03.2016 - 14:06

,

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu