Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Minicviky pro zdraví

Zdraví znamená tělesnou a duševní pohodu.Tělesné zdraví závisí  na správné funkci všech orgánů a na správném držení těla. To je definováno v boční rovině hlavou v ose těla s protaženou šíjí a podsazenou pánví, v čelné rovině  pak shodností pravé a levé části těla. Současným  sedavým způsobem života  právě zde dochází k poruchám a je proto zásadní otázkou zdraví, jak dojít k nápravě.

Ověřováním poznatků z různých  seminářů a systémů na sobě  a pak na spolu-cvičencích , jsem došla  k systému, kdy  s využitím   fází dechu s tahem  nebo tlakem  určitých  částí těla   lze dosáhnout  aktivace jiné části těla žádoucím směrem. Způsob cvičení   jsem nazvala  MINICVIKY.

Spočívá na  těchto zásadách:

1) Uvědomit si počáteční stav oblasti, na kterou je cvik zaměřen

2) Zafixovat správnou polohu té části těla, která nebude cvičit

3) Cvičit jógovým způsobem – s plným soustředěním mysli na procvičovanou oblast, v maximální dosažené  poloze setrvat , uvědomit si,  které svaly  jsou zapojeny. Po každém  cviku vložit uvolnění s procítěním   účinku.

4) V nádechu (dále Ná)

a) dělat pohyby celého těla nebo jeho částí (paží) směrem nahoru ( na př.z dřepu  vztyk, vzpažení)

b) aktivovat svaly

5) Ve výdechu (dále Vý)

a) dělat  pohyby celého  těla  směrem dolů ( např. podřep, předklon)

b) protahovat svaly

6) K tlaku nebo tahu se využívají

– brada  – posunutím vzad ke krku („brada do zásuvky“-úhel mezi bradou a krkem max.90°stupňů) fixuje  správné postavení hlavy.               

  ruce – na př. v sedu na židli  s Ná zatlačením   hřbetů rukou  u trupu seshora do stehen a směrem ke kolenům narovnají celá záda i krk.

 lokty –  na př.sNá tahem dolů vzad loktů u těla v připažení pokrčmo rozevře hrudník, s Vý  tah loktů dolů dopředu v pokrčení  připažmo fixuje protažení šíje. Třeba při úklonu hlavy lze při Vý tahem protějšího lokte dolů protáhnout šíjové svaly.

paty– hrají důležitou roli při zpevňování hýžďových svalů a využívají se ve všech polohách.

Výhodou MINICVIKY SYSTÉMU  je, že se dá cvičit v jakékoliv poloze a situaci během dne, kdy se nemusí  věnovat pozornost něčemu jinému, tedy  s výjimkou soustředění na práci v zaměstnání či při řízení vozidla  a pod. Můžeme tedy ke cvičení využít přestávek v práci, při čekání ve frontě, při jízdě v hromadném dopravním prostředku, doma při sledování televize, když jde reklama.

Bližší informace (cviky na jednotlivé oblasti těla) ráda sdělí autorka – cvičitelka ZdrTV a jógy České obce sokolské Eva Trejbalová.

 

Komentáře (0)
Eva Trejbalová

Jsem cvičitelka jógy pro seniory a zdravotně oslabené. Vyvinula jsem systém minicviků s využitím dechu a pohybu částí těla,které jsou zaměřeny právě na správné držení těla v sedě i ve stoji a které se dají provádět kdekoliv s výjimkou situací, kdy je potřeba věnovat pozornost práci nebo řízení vozidla.

14.10.2019 - 10:04

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám