Jóga online skupina Poděbrady
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Kurz Dech jógy – PránájámaKurzy jógy

20.01. - 09.03.2020Po 7:00 - Po 8:15

Kurz dech jógy – Pránájáma

Dech je pro nás nejbližší. Bez dechu není život. Je hmatatelný, věrohodný, srozumitelný a ovladatelný. Jemný nádech a výdech nás udržuje při životě, uklidňuje a ovlivňuje naše myšlenky, na které neustále působí naše činnosti a emoce. Každý den tohle všechno prožíváme, ale dech často ignorujeme a zapomínáme na něj. V praktikách pránajámy se s ním hluboce seznámíme. Budeme postupně kultivovat postoj zvědavosti, a staneme se tak průzkumníkem i výzkumníkem našeho vnitřního světa. Dechový trénink je nezbytnou přípravou na hlubokou meditaci.

Při hodinách se naučíš správně DÝCHAT a základy MEDITACE

Ojedinělý kurz dechových technik tak, jak jej praktikují jogíni v Indii.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Při hodinách se naučíš správně dýchat a základy meditace

Každé společné setkání zahájíme pozdravy slunci a to vždy v rytmu vlastního dechu. Tím dojde k zahřátí hrubohmotného a energetického obalu našeho těla a bude tak nejlépe připraveno na dechové techniky. Budeme trénovat dechovou praxi. Díky tomu se postupně vytvoří mezery v našem myšlenkovém proudu, které se naučíme dech po dechu prohlubovat.

Pokaždé si projdeme některé z technik a tvým “domácím úkolem” bude denní praxe této techniky a následné pozorování změn – jak na fyzické, tak na psychické úrovni.

Kurz je vhodný pro všechny

Nezáleží, jestli máš předchozí zkušenosti s jógou či technikami dechu, vše projdeme krok za krokem. V průběhu kurzu se předpokládá domácí příprava a nácvik toho co se v jednotlivých blocích naučíte. Kurz je vhodný také pro každého, kdo chce posunout svou jógovou praxi dál a chce si osvojit denní rituál pránájámy a meditace.

Největší přínosy kurzu “Dech jógy = Pránájáma”:

  • snížení stresu
  • prohloubení koncentrace
  • vytvoření vnitřní rovnováhy v přirozené rovině Jin & Jang
  • zlepšení fyzického i mentálního zdraví – zlepší se tvá paměť i spánek a získáš více energie

Díky pránájámě dochází k účinnějšímu okysličení krve, což vede k čištění a vyživení všech buněk, tkání a vnitřních orgánů v našem těle. Tím dochází k přirozené detoxikaci celého organizmu.

Dle Pataňdžaliho Jógasútry II. 49, je pránájáma nejprve popisována jako odstranění neklidu a turbulencí z nádechu a výdechu, jejichž absence odpovídá plynulému toku mysli, čímž se stává dosažitelnou meditace.

Při hodinách se naučíš správně dýchat a základy meditace

Při hodinách se naučíš správně dýchat a základy meditace

Témata jednotlivých lekcí:

  • Povídání o práně a pránájámě – základní teorie a praxe
  • Pokyny k praktikování pránájámy – jak se připravit, kdy nepraktikovat a čemu předcházet
  • Rádžajóga – cesta sebekázně a cvičení, říká se jí také aštangajóga (osmistupňová cesta), protože se dělí na osm částí
  • Džala néti – pročišťování nosu a podrobné techniky
  • Ásany spojené s pránájámou – spojením těla a dechu dochází k rozpuštění mysli a uvolnění v podobě meditace v pohybu
  • Vědomý dech – setkání s potlačenými emocemi, ať je to bolest, smutek, či radost i smích
  • Základní dechové techniky – možnosti a rozsah potenciálu našeho dýchání
  • Přípravné dechové cvičení – základ pokročilých technik dechu
  • Mudry spojené s pránájámou – propojení fyzické aktivující roviny s mentální zjemňující rovinou
  • Uvědomování si jemného dechu – najdi svou rovnováhu
  • Harmonizující pránajama – nauč se pracovat s emocemi a myšlenkami
  • Uklidňující pránájámy – být tichý a sám, jako základ meditace
  • Energizující pránájáma – probuď svůj vnitřní oheň
  • Master sequence of pranayama – stav úplného zastavení = meditace

 

 

 

 

 

 

 

Slova lektorky: Možná si říkáte proč pránájáma?

Proč se naučit správně dýchat? Musím se i já přiznat, že do doby než jsem si přivykla dennímu praktikování, mě pránájáma zajímala asi jako každého, kdo ji zná z běžné lekce jógy. Tedy jen v podání plného jógového dechu, dechu udžají, nádí šodhana nebo kapalbátí, každopádně vždy je praxe velmi krátká a následně se k ní už nevrací.

Poté, co jsem absolvovala kurz RYT200, kde byla jedním z úkolů právě denní praxe pránajamy, jsem prošla opravdu velkou změnou. Říká se, že když něco praktikuješ 21 dní v kuse, stane se z toho zvyk. A to se stal. Dnes je tomu rok, co si každý den ráno čistím nos slanou vodou, vědomě dýchám a medituji, a díky tomuto zvyku jsem zjistila, jak je pránájáma skvělá k trénování mysli, redukci stresu nebo dokonce deprese a vším dalším s čím se naše mysl nevědomě ztotožňuje. Navíc mám pocit, jako bych přestala stárnout 😀

A to mě přimělo se na pránájámu podívat více do hloubky, a ne si jen číst o jejích účincích.

Možná to bylo zlomené srdce po rozchodu nebo rozhozená vnitřní rovnováha, co mě stále více podněcovalo vyzkoušet si na vlastní kůži, jak se učí jóga v Indii 🙂 Zanedlouho už jsem seděla dokonale koncentrovaná s rovnou páteří a ponořovala se do tajů pránájámy v indické škole na kurzu pránájámy. Ášram, každodenní meditace, ranní pooja rituál (obětní rituál), akirtan (styl zpívaní manter ve skupině s hudbou, stupňující se a ztišující se, až se poslední slabika zcela vytratí v prostoru), nejen to bylo po dobu tří týdnů mou každodenní součástí. Kirtany patří do praktikování Bhakti jógy a hluboce otevírají srdce. Pravidelně mi při zpívání tekly slzy a odpouštěla jsem v mém srdci všem, co mi v životě ublížili a požádala o odpuštění těm, kterým jsem ublížila já. Až zde jsem pochopila, že ásanová praxe je jen nepatrný zlomek, kdy kultivujeme svoji annamaja-kóša (obal potravy). Anebo jak se i u nás říká: ve zdravém těle, zdravý duch.

Je jedno jaký styl jógy si vybereš, nebo jaké náboženství uctíváš, všechno vede k jedinému, a to ke štěstí naší duše, a k nejvyšší podstatě. Věci spojené s našim Átmá a Paramátmá se nedají vysvětlit ani pochopit myslí, musí se jedině prožít, aby byly pochopeny. A o tom bude kurz “Dech jógy = Pránájáma“, který jsem si pro tebe ve spolupráci s yoga4everybody připravila, bude to vlastní prožitek skrze hluboké uvolnění, ale zároveň striktní průpravu a koncentrace, jež se stane naší každodenní součástí.

Těším se na naší společnou cestu pondělními rány.

Hariom,

Katka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Další informace

Studio:Yoga4everybody (0)
Instruktoři:
  • Katarína Kulhavá


Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám