Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jóga a její přínos pro naše zdraví

Hledáte důvody, proč vyzkoušet jógu? Od zvýšené síly přes flexibilitu až po zdraví srdce, mám pro vás výhody, které jóga nabízí.

Pokud pravidelně cvičíte jógu, pravděpodobně jste si všimli některých výhod jógy – možná spíte lépe, nebo jste méně nemocní, nebo se jen cítíte uvolněnější a klidnější.

1. Zvyšuje vaši flexibilitu

Vylepšená flexibilita je jednou z prvních a nejzjevnějších výhod jógy. Během prvních dnu se pravděpodobně nebudete moci dotknout prstů na nohou. Ale pokud setrváte u cvičení jógy, všimnete si postupného uvolnění a nakonec se objeví zdánlivě nemožné pozice. Pravděpodobně si také všimnete, že bolesti začnou mizet. To není náhoda. Zkrácené hamstringy mohou vést ke zploštění bederní páteře, což může způsobit bolesti zad. A nepružnost ve svalech a pojivových tkáních, jako jsou fascie a vazy, může způsobit špatné držení těla.

2. Buduje svalovou sílu

Silné svaly jsou více než jen dobře vypadající. Chrání nás také před stavy, jako je artritida a bolest zad, a pomáhají předcházet pádům u starších lidí. A když si pomocí jógy budujete sílu, tak ji můžete vyvažovat flexibilitou. Pokud jste právě šli do posilovny a zvedli závaží, můžete si vybudovat sílu na úkor flexibility.

3. Snižuje hladinu cukru v krvi a pomáhá s hubnutím

Jóga snižuje hladinu cukru v krvi a „špatný“ cholesterol, ale zvyšuje „dobrý“ cholesterol. U lidí s diabetem bylo zjištěno, že jóga snižuje hladinu cukru v krvi několika způsoby: snížením hladiny kortizolu a adrenalinu, podporou hubnutí a zlepšením citlivosti na účinky inzulínu. Snižte hladinu cukru v krvi a snižujete riziko diabetických komplikací, jako jsou srdeční infarkt, selhání ledvin a slepota. Cvičení jógy nám také napomáhá k hubnutí a to hned několika způsoby včetně lepší proudění lymfatického systému, který pomáhá detoxikovat tělo od toxinu. Jiří Čapovec tvrdí, že jóga je jeden z nejlepších a hlavně nejzdravějších způsobu jak zhubnout a ještě vyladit tělo a mysl na stejnou vlnu. Ideální je když se k józe přidá ještě meditace, nebo cvičení jménem čhi-kung.

4. Zdokonaluje vaše držení těla

Vaše hlava je jako bowlingová koule – velká, kulatá a těžká. Když je vyvážená přímo nad vztyčenou páteří, vyžaduje to mnohem méně práce pro vaše krční a zádové svaly. Pohybujte ji však o několik palců dopředu a ty svaly začnete napínat. Držte tu bowlingovou kouli dopředu nakloněnou po dobu osmi nebo 12 hodin denně a není divu, že jste unavení. A únava nemusí být váš jediný problém. Špatné držení těla může způsobit záda, krk a další problémy se svaly a klouby. Při propadu se vaše tělo může vyrovnat vyrovnáním normálních vnitřních křivek na krku a dolní části zad. To může způsobit bolest a degenerativní artritidu páteře. Jóga je nejlepším způsobem jak zdokonalit své držení těla.

5. Jóga vás dělá šťastnější a redukuje psychické problémy jako je deprese

Cítite se smutně? Posaďte se do Lotosové pozice. Už několik studii zjistilo včetně kouče, mentora a celostního terapeuta Jiřího Čapovce, že důsledná praxe jógy a meditace zlepšila stavy deprese a vedla k významnému zvýšení hladin serotoninu a ke snížení hladin monoamin oxidázy (enzymu, který štěpí neurotransmitery) a kortizolu (hormon stresu). Na University of Wisconsin, Richard Davidson, Ph.D., zjistil, že levá prefrontální kůra vykazovala zvýšenou aktivitu v meditátorech, což je nález, který byl ve vzájemném vztahu s vyšší úrovní štěstí a lepší imunitní funkcí. Jinými slovy, pokud pravidelně meditujeme a cvičíme jógu, tak se v našem mozku mění chemie a vyplavovaní hormonu což způsobuje, že se cítíme šťastnější a máme větší chuť do života a to vede k zlepšení průběhu deprese a dalších psychickým problému a onemocnění jako jsou úzkosti, panické ataky a podobně.

6. Zabraňuje poškození chrupavky a kloubů 

Pokaždé, když cvičíte jógu, cvičíte své klouby v celém svém rozsahu pohybu. To může pomoci zabránit degenerativní artritidě nebo zmírnit postižení „vytlačením a namožením“ oblastí chrupavky, které se normálně nepoužívají. Kloubní chrupavka je jako houba; dostává čerstvé živiny pouze tehdy, když je vytlačena tekutina a může být nasáknuta nová zásoba. Bez řádné výživy se zanedbané oblasti chrupavky mohou nakonec opotřebovat a odhalit podložní kost jako opotřebované brzdové destičky.

7. Uvolňuje váš systém 

Jóga vás povzbuzuje k relaxaci, zpomalení dechu a soustředění na přítomnost, posunutí rovnováhy ze sympatického nervového systému (nebo odezvy boje nebo letu) k parasympatickému nervovému systému. Ten je uklidňující a regenerační – snižuje dýchání a srdeční frekvenci, snižuje krevní tlak a zvyšuje průtok krve do střev a reprodukčních orgánů. Jóga je spojená s meditaci a všímavosti a udržuje nás v přítomnosti což má velmi výrazný vliv naše duševní i fyzické zdraví. Je to taková cesta relaxace, kterou si můžeme užívat a být tady a teď a naše tělo se regeneruje. Samozřejmě jóga velmi výrazně napomáhá ke zlepšení kvality spánku.

Komentáře (0)
Alca

26.07.2020 - 13:49

Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám