evolution 2019
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jóga pro zdravá záda: ano či ne?

Jóga je často vnímána (jen) jako cvičení, které nám pomáhá od nejrůznějších nešvarů. Zpevní tělo, pěkně protáhne všechny svaly, uleví od bolesti zad. Právě jóga pro zdravá záda patří k jedněm z tahounů, který plní jógová studia. Jak by měla vypadat ásanová praxe, která skutečně může zlepšit zdraví vaší páteře? Je opravdu jakákoliv jóga prospěšná pro vaše záda?

Bolesti zad jsou jedním ze symbolů naší doby. Sedavý způsob života, jednostranné zatížení u počítače, zírání do monitoru a dalších elektronických zařízení, které neúměrně zatěžuje krční páteř. To je jen několik z těch nejzřejmějších příčin našeho trápení. Svůj podíl na něm má i emocionální prožívání. Stres, strach a úzkost se propíšou do zvýšené tenze v oblasti ramen. Pocit nerovnováhy a nedostatku opory v životě se může odrazit na ploténkách. Často si toho na svá příslovečná bedra nakládáme tolik, až nás začnou bolet i ta opravdová. Ať už je příčina jakákoliv, důsledek je vždy podobný. Některá skupina svalů kolem páteře je přetěžována. Vzniká stažení, které blokuje volné proudění energie, dechu, výživy do tkání. Páteř uvízne v krunýři.

Páteř v souvislostech

Německá jógová terapeutka Susanne Kinzelmann-Gullotta si všimla, že naše páteř se přirozeně pohybuje ve vlnách, které jsou nejzřejmější při běhu. Vlnitý pohyb představuje optimální souhru svalů, kdy je v rovnováze svalová aktivita – momenty stažení a následného uvolnění. Pokud vše správně funguje, je náš pohyb energeticky efektivní a není při něm vynakládána žádná zbytečná námaha. Takový pohyb je pak lehký a udržitelný. Přes fascie se vlny šíří celým tělem – do všech končetin i k orgánům, které tím harmonizují. Proto problém v jedné sekci páteře může znamenat problém v dalších částech těla a může ovlivnit činnost orgánových soustav. Z tohoto důvodu můžete často zaslechnout, že zdravá páteř = celkové zdraví.

Jógou ke zdraví

Jóga může být jedním ze způsobů, jak naši páteř „vysvobodit“. Pomáhá ji rozpohybovat do všech pěti směrů díky mobilizačním prvkům, kterými jsou předklony, úklony, záklony, rotace a axiální vytažení. Dalšími elementy, které jsou pro zdravou páteř a bezbolestný pohyb nezbytné, jsou cviky na posílení břišního a zádového svalstva, které postupem času vytváří stabilizační svalový korzet a tím pádem také krásný vzpřímený postoj. Jóga také pracuje s chodidly, našimi kořeny a právě u nich často začínají posturální problémy. Propadlé klenby, zdeformované prsty a další časté potíže v oblasti naší základny pak už jen řetězovou reakcí způsobují nerovnováhu a bolesti v dalších patrech našeho „domečku“.

Bez techniky to nepůjde

Nečekejte ale, že vám všechny jógové benefity přistanou v klíně automaticky. Pokud chodíte na lekci jednou týdně, nemůžete chtít zázraky. Pouze pravidelná a správně prováděná praxe může přinést kýžené účinky. Stejně jako se vším, jóga může pomoci, ale může i uškodit. Pozor si dejte především na techniku jednotlivých pozic. Nejrizikovější bývají záklony, při kterých často přetěžujeme oblast beder. Vždy o záklonech přemýšlejte spíše jako o vytažení do dálky, aby se vám nestalo, že se do pozice „zlomíte“ v určitém segmentu páteře. Obdobné pak platí i o předklonech a stejně tak pro oba typy pohybu platí, že je musí doprovázet i odpovídající naklopení pánve (při předklonu se pánev naklápí dopředu, při záklonu dozadu).

Dalším rizikovým pohybem jsou rotace. Stavba naší páteře umožňuje rotovat pouze od hrudní oblasti výše, bederní páteř pro rotace uzpůsobená není. Nesnažte se o maximální hloubku pohybu, pokuste se jít do rotace vědomě a veďte ji ze vzdálenějšího ramene (pokud tedy rotuji doprava, vede mě levé rameno a obráceně). Jste na pochybách, jestli jste v pozici správně? Zaměřte se na svůj dech, který vám jasně ukáže. Je volný, plynulý a máte pro něj dostatek prostoru? Pak je vše v pořádku. Pokud ale dýchat přestanete nebo cítíte, že nemůžete dodechnout, vraťte se z pozice zpět.

Není styl jako styl

Z toho vyplývá, jaký typ jógy bude při bolestech zad vhodnější. Zkuste spíše pomalejší a jemnější styly, kde máte čas pozici správně nastavit, prožít a prodýchat. S nádechem vnímejte místa opory a zatlačte do nich, s výdechem se pokuste v pozici uvolnit a nechat tělo, aby se v ní malinko přenastavilo. Věřte jeho vlastní inteligenci a nechte ho pulzovat s dechem.

Právě dech, který se pohybuje ve vlnách, nám pomáhá uvolnit a odplavit přebytečné napětí. Když si tedy jen sednete a budete vědomě dýchat, také nešlápnete vedle. Zkoušejte prodechovat ty části těla, ve kterých cítíte překážky a napětí. Stačí do těchto míst jen zaměřit svou pozornost, dech už bude následovat sám. Povolejte jej na pomoc také ve chvíli, kdy cítíte nával stresu – okamžitě vám pomůže zklidnit a uvolnit se. Jednoduchou pomůckou je uložit palec do dlaně a sevřít jej ostatními prsty, jako když si držíte pěsti. Vyzkoušejte to a pocítíte, jak vám ihned spadne tíha z ramen.

Správné vedení

Jóga není automatickým všelékem a vždy je potřeba brát v úvahu individuální rozdíly. Každé tělo je jiné, mění se v čase a má jiné potřeby. I když tedy budete navštěvovat lekce pro zdravá záda, univerzální a obecně platný manuál neexistuje. Pokud chcete jógu použít jako léčivý prostředek, vyplatí se v tomto případě investovat do individuální lekce, kde se lektor může věnovat pouze vám. Pohlídá správnou techniku pozic a pomůže vám ji pochopit, abyste při každé další praxi vstupovali do ásan bezpečně. Zdraví vašich zad už je pak hlavně vaše zodpovědnost. Ať už se to týká pravidelnosti ve cvičení, správné ergonomie při práci, ale i míře prožívaného stresu. Nemůžeme ovlivnit situace, které k nám přichází, můžeme ale ovlivnit způsob, jak je prožíváme. A k tomu nám dopomáhej jóga!

Pozn. Článek byl po odborné stránce konzultován s rehabilitačním lékařem.

Komentáře (0)
Veronika Ciková
Veronika Ciková

Byla to láska až na druhý pohled, ale o to hlubší. Jóga mě provází už několik let, ale nepřestávám v ní objevovat nové věci.
Nořím se hlouběji a můj zápisník přetéká postřehy z vlastní praxe i z lekcí, které vedu ve studiích Praze. Věřím, že sdílením se můžeme vzájemně obohatit a inspirovat. To je moje motivace k psaní.
Spojit se se mnou můžete přes email veronika.cikova@seznam.cz nebo na Facebooku (www.facebook.cz/joganika).

21.01.2019 - 22:48

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám