evolution jaro 2019
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Bolest zápěstí a jóga

DSC_5309

Autor: Jan Mrlík

Bolesti v zápěstích nebývají při lekcích jógy ničím neobvyklým. Patří mezi častější typy obtíží. Dnes se proto seznámíme se vším, co se tohoto problému týká.

Zápěstí při praktikování ásan používáme dost často a u nespočtu pozic bychom se bez něj neobešli. Tato část těla je tedy přirozeně namáhána a proto se může stát, že se v průběhu praktikování střechy, prkna nebo balančních pozic od našeho zápěstí dostaví bolestivá odezva. Většinou ihned ásanu přerušíme, jdeme na kolena a zdravá ruka bolestivou solidárně podpírá. Tyto obtíže jsou pro mnoho z nás poměrně známé, dnes se tedy ještě obeznámíme s možnostmi, jak předejít problémům, popř. jak zápěstí ulevit.

Hledáme příčiny

Nejdříve se podívejme na mušku příčinám. Ty nám pomůžou se příště obtížím vyvarovat. Příčiny bolestivých zápěstí musíme většinou hledat jinde než na samotných lekcích jógy. Mezi důvody řadíme každodenní práce, které se na první pohled nemusí zdát jako zátěž pro zápěstí. Problém nastává tehdy, pokud jsou tyto činnosti dlouhodobé a provádíme je každý den. Jedná se například o mytí nádobí, nošení dětí, zvedání těžkých věcí apod.

Sezení u počítače, práce s myší nebo na klávesnici se také stává pro zápěstí náročnou činností. Ta může vést až k onemocnění zvanému syndrom karpálního tunelu. Dochází k němu pravidelným a dlouhodobým stlačováním nervu v oblasti zápěstí, konkrétně v karpálním kanálu. Tento nerv vede vnitřní stranou našeho zápěstí z předloktí do dlaně. Kanál končí přibližně v polovině dlaně.

Problém s bolestivým zápěstím se může vyskytnout také tehdy, pokud máme povolené klouby, slabé předloktí, příliš ztuhlé svaly a naopak flexibilní vazy v oblasti zápěstí.

Modifikace ásan při bolestech v zápěstí

Pokud cítíme bolest v zápěstí při ásanách, déle nesetrváváme v pozici a raději si ji upravíme do varianty, která pro zápěstí nebude zatěžující. Pozice střechy (psa hlavou dolů) a pozice prkna lze praktikovat i na předloktí.  Pro pozici kočky můžeme zvolit více variant. Zápěstí necháme pod rameny a podložíme je složenou dekou nebo dlaně posuneme více dopředu, takže zápěstí nesvírá tak ostrý úhel. Můžeme také dlaně sevřít v pěsti a prsty vytočit proti sobě a místo na dlaních spočívat na pěstích. Na několik týdnů vynecháme čaturangy dandásány a pozice, které si vyžadují silná a zdravá zápěstí.

Zápěstní terapie

Terapie spočívá v jemném masírování předloktí, zápěstí, dlaní a prstů. Střídavě promačkáváme a hněteme předloktí po celé délce až k zápěstí a zároveň svíráme a rozevíráme dlaň, propínáme prsty. K masáži nám výborně poslouží kokosový olej.

Podle možností začínáme zápěstí zvolna protahovat a posilovat. Zápěstí protahujeme tak, že předpažíme a prsty vytočíme vzhůru. Paže jsou ve výši ramenou. Dlaně jako by se opíraly o pomyslnou stěnu před námi. Opět, podle vlastních potřeb posouváme dlaně výše, svírají-li příliš ostrý úhel. Setrváme alespoň 15 až 20 vteřin. Poté vytočíme dlaně proti sobě. Paže jsou vodorovně srovnány se zemí. Dlaně sevřeme v pěst a vytáčíme nehty k sobě. Současně prodýcháváme příjemné protahování na vnějších stranách zápěstí. Opět setrváme 15 až 20 vteřin. Po celou dobu si hlídáme ramena. Ta zůstávají uvolněná.

Zvedneme pravou paži a dlaň si položíme za hlavu. Levou dlaní jemně vytváříme tlak na pravý loket směrem dolů. Pravou paži necháme za hlavou a levou vedeme spodem. Spojujeme dlaně mezi lopatkami (nebo zůstáváme bez spojení s levou dlaní jemně tlačící pravý loket dolů). Zůstáváme 5 dechových cyklů a poté vyměníme strany.

Vytvoříme „orlí paže“. Předpažíme, pravou paži vedeme křížem přes levou, předloktí vytočíme vertikálně a spojujeme dlaně (nebo se chytneme za pravý palec). Prodýcháme alespoň 5 dechových cyklů a opakujeme na druhou stranu.

Zápěstí posilujeme tak, že vytočíme dlaně ke stropu (pokud máme k dispozici malinké závaží, neváháme jej použít) a ohýbáme nahoru a dolů. Základem je vytrvalost a pravidelnost. Stačí chvíli, ale každý den. Pro zdravá zápěstí je výbornou posilovací pozicí střecha (pes hlavou dolů).

Jako podpůrnou léčbu lze využít i akupunkturu.

Zápěstí jsou namáhána každý den a je rozumné jim věnovat určitou pozornost, abychom předešli nepříjemnostem. Jóga nás učí vědomému pohybu. Ten nám může sloužit jako ochrana před problémy nejen se zápěstím. Vědomý pohyb spolu s dechem tedy využijme jako významného pomocníka při hodinách jógy i mimo ni.

 

Komentáře (0)
Karolina Racková

Karolina vnímá jógu jako komplexní cestu v životě člověka, cestu svobody, uvolněnosti a smíření. Jako cestu, která posiluje a zároveň zklidňuje tělo i mysl a rozvíjí ducha Karolina začala pravidelně cvičit jógu během studia na vysoké škole, ale jóga ji vážně oslovila až při hlubším studiu jejich filosofických a etických aspektů. Nyní je certifikovanou cvičitelkou jógy (Česká akademie jógy) a dále se vzdělává. Měla možnost jógu praktikovat v České republice i v zahraničí (Německo, Srí lanka).

26.08.2016 - 01:53

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu