Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Umění dechu aneb proč je důležité umět dýchat správně?

Dech je jak v józe, tak i v životě ústřední téma – bez jídla a vody sice nějakou dobu vydržíme, ale bez dechu nepřežijeme víc jak pár minut. Vtip je v tom, že často sledujeme, co a kolik toho jíme, co pijeme, jestli a jak cvičíme a dostatečně spíme. Ale už nás ani nenapadne zamyslet se nad tím, jestli správně dýcháme a proč je správné dýchání vlastně tak podstatné. Všichni tak nějak víme, že dech je důležitý, ale víme, proč vlastně a umíme s ním pracovat? Nebo ho dokonce ovládat? 

Jste často unavení? Špatně se soustředíte? Snadno podléháte stresu, úzkosti, depresi a emocím obecně?  Trpíte nespavostí? Ráno jste se probudili jako živá mrtvola, přestože jste spali dostatek hodin? Jste často nemocní a máte slabou imunitu? Chtěli byste zlepšit svojí fyzickou kondici a vytrvalost?

Napadlo vás někdy, že odpovědí na všechny tyhle otázky může být právě náš dech, resp. špatný způsob dýchání?

V poslední době se dechem a jeho účinky zabývá celá řada vědeckých studií. Bylo prokázáno, že špatné dechové návyky ať už přes den nebo v noci končí nejen únavou, špatným soustředěním, sníženou produktivitou, zhoršeným zdravotním stavem a fyzickou výkonností, ale dokonce i špatnou náladou.

Známe tedy příčinu. Ale jak si s tím poradíme? Pro začátek bychom se měli naučit dýchat nosem. Pamatujte si, že pusa je na jedení a nos na dýchání, a nikdy ne obráceně 🙂 Snažte se dýchat nosem za všech okolností, a to nejen při náročnějších fyzických aktivitách, ať už je to chůze do schodů, běh nebo cvičení jógy, ale i když spíte. Právě dýchání pusou a ne nosem je to, co nás tolik vyčerpává. Stačí dýchat špatně pouhých pár minut a hned to má vliv na okysličení našich tkání a tím pádem i na to, kolik máme energie a jak se cítíme.

V další fázi bychom se měli zaměřit na to, aby naše dýchání nosem bylo pomalé a klidné. V ideálním případě by náš dech měl být tak pomalý, že ho ani nevnímáme, neslyšíme a ani nevidíme 🙂 Častým omylem je, že někdo v domnění, že získá hodně energie a síly (hlavně při náročnějších fyzických aktivitách) dělá krátké hluboké dechy, aby do sebe nabral co nejvíc vzduchu, tj. kyslíku. Jenomže opak je pravdou: nejvíc energie získáme právě tehdy, když se nám podaří dostat co nejvíce kyslíku do celého našeho těla.

K tomu, aby se nám to podařilo, je potřeba CO2, který pomáhá hemoglobinu dopravit kyslík do všech tkání. Jenomže když takhle prudce dýcháme, ztrácíme velké množství CO2 a pak se nedaří dopravit do tkání potřebné množství kyslíku. Výsledkem je, že se akorát vyčerpáme a lapáme ještě víc po vzduchu. O následcích pro naší fyzickou kondici pak ani nemluvě.

Pokud bychom chtěli posunout kvalitu našeho dýchání ještě na další úroveň, můžeme se naučit pracovat také se zádržemi dechu, které pokud se dělají správně, mají velmi příznivý vliv jak pro naše tělo, tak i pro naši mysl. Tehdy přichází na řadu pránájáma, tj. starověká jógová technika, kde je životní energie kontrolována právě prostřednictvím dechových cvičení. Pránájáma je dobrá jak pro naše fyzické a psychické zdraví, tak i pro dosažení stavu meditace.

Pránájáma nám pomůže naučit se správně dýchat, zklidnit roztěkanou mysl, soustředit se, může podstatně zlepšit výkonnost při sportu, posunout naši jógovou praxi na novou úroveň, uvolnit napětí v těle, zlepšit kardio-vaskulární oběh, snížit vysoký krevní tlak, posílit naší nervovou soustavu a imunitní systém, zlepší okysličení tkání v těle, čímž zlepší trávení a celkový metabolismus, je ideální technikou také pro boj s únavou, letargií, stresem, depresí či nespavostí, a v neposlední řadě nám dá pocítit štěstí a klid.

Závěrem tedy můžeme shrnout, že bychom vždy měli dýchat pouze nosem, a to co nejklidnějším nejpomalejším dechem, co zvládneme. Je to jenom otázka cviku. Když se nám to ale podaří, otevřou se nám dveře k našemu novému já, plnému energie, s lepší fyzickou kondicí, pevnějším zdravím a hlavně: s lepší náladou a klidnější myslí 🙂

 

Komentáře (0)
Jana Mikšíčková
Jana Mikšíčková

Autorka článku Jana Mikšíčková se již čtvrtým rokem věnuje výuce těchto dechových technik a tradiční pránájámy, kterou se naučila v jiho-indickém městě Mysore u svého učitele Vinaye Kumara, který sám pránájámu praktikuje již přes 20 let.
Více informací o autorce najdete zde.

25.11.2019 - 18:52

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám