Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Stát či nestát na rukou?

Balance na rukou jsou všude, kam se podíváte. Je jich plný Instagram a studia nabízí celou řadu specializovaných workshopů (abyste se do balance dostali a mohli se vyfotit na Instagram). Kdo nezvládne alespoň nějakou základní pozici (a s vránou dnes nikoho neohromíte), jakoby ani nebyl jogínem. Stojí balance za to? Co nám mohou přinést?

Při prvním setkání s jógou se balance mohou zdát jako něco nadpozemského, na co jen stěží dosáhnete. Buď vás fascinují a snažíte se jich dosáhnout nebo ve vás způsobují emoce z druhého spektra. Odpor, úzkost, že to nezvládnete, nebo rozhořčení nad domnělým pozérstvím balancujících. Už pro tento emociální náboj stojí za to je prozkoumat. Vrána, vrána na straně, padlý anděl, titibasana, pinča majurásana, stoj na rukou a mnoho dalších… Mohou být zajímavým prvkem vaší jógové praxe, který odhalí spoustu věcí. Každá balanční pozice na rukou se totiž skládá ze spousty prvků.

Správný záměr

Proč toužíte po balancích na rukou? Pokud je vaší motivací zvědavost, hravost, touha objevovat možnosti vlastního těla a posouvat své hranice, pak se do nich směle pusťte. Často je ale prostě „chceme“ – chceme ukázat, co dokážeme, chceme se předvést, chceme se vyrovnat fotkám na Instagramu. V tom případě vaše balanční praxe začíná v tomto momentě. Prozkoumejte svůj záměr, prozkoumejte, kolik ega do něj vkládáte a zkuste ho vědomě rozpustit. Uvidíte, že správný záměr je polovina úspěchu. Bez chtění a lpění si s balancemi můžete užít spoustu zábavy. V opačném případě si na sebe jen upletete bič očekávání, které s sebou často nese utrpení, když se vám nezadaří.

Bez základů nejde stavět

Pokud nemáte gymnastický background, asi balanci na první dobrou nezvládnete. Chce to čas a trpělivost, než si osvojíte základní principy jógy a pohybu obecně. Choďte pravidelně na lekce a pěstujte svou disciplínu, tapas. Za čas si vybudujete potřebné předpoklady. Mezi ně patří silné svaly středu těla a paže, tedy ty části, které v balancích na rukou nejvíce pracují. Neméně důležitá je práce s dechem a energetickými zámky, bandhami. Znalost udijána bandhy (v oblasti středu těla) a hasta bandhy (v oblasti dlaní) vám ulehčí každou pozici. Dá vám potřebnou lehkost a stabilitu.

Neuhnout ani o krok

Dostat se do balance na rukou nevyžaduje ani tolik fyzickou sílu, jako správnou techniku a soustředění. Je to jedna z lekcí, které nás učí být teď a tady. Pokud na chviličku necháte své myšlenky zabloudit jinam, vaše snaha je odsouzena k neúspěchu. Záleží ale na tom, jestli uspějeme? Ne tak docela. Právě lpění na cíli, na dosažení pozice, představuje útěk myšlenkami do budoucnosti a nese s sebou zmíněné utrpení z očekávání. Když z pozice vypadnete (a to se určitě několikrát stane), zaradujte se! Prozkoumali jste nové možnosti, zjistili jste, co nefunguje a při příštím pokusu se určitě posunete dál. Vezměte si tuto lekci i do každodenního života. Neúspěch je nezbytnou součástí cesty k úspěchu.

Jak na to

Rozvahy o myšlenkách a motivacích jsou krásné, ale bez praktických rad to nepůjde. Až se rozhodnete hrát si s balancemi a otevřete se myšlence, že to dokážete, mějte na paměti několik věcí. Nejprve zvažte svůj zdravotní stav. Jsou vaše zápěstí a ramena v pořádku? Pokud ano rozehřejte se několika pozdravy slunce, zařaďte cviky na protažení zápěstí a otevření ramen. Pak přichází čas na trénink. Pomoct vám mohou tyto tipy:

  • Vždy se dívejte dopředu, ne pod sebe nebo na ruce.
  • Nastavte si správně dlaně – prsty rozprostřete do vějíře a zatlačte do L, které formuje váš ukazovák a palec. Nezamykejte lokty a snažte se odtlačit dlaněmi od země.
  • Nezapomínejte ani na nohy, chodidla jsou aktivní a zaflexovaná, jako byste se jimi celou dobu odtlačovali od imaginární zdi. To zajistí zpevnění a správnou aktivaci celé svalové spirály.
  • Aby se jedna část těla dostala do vzduchu, nějaká jiná ji musí vyvážit a jít k zemi (můžete si představit váhu nebo houpačku pro dva na dětských hříštích). Často je to obličej, který musíme dostat dolů, a to v nás může vyvolávat strach. I k tomu přistupujte jako k praxi. Zkoušejte rozšířit svoji komfortní zónu. Pro nácvik si před sebe můžete položit pár polštářů, ať máte pocit, že případně padnete do měkkého.

Balance na rukou nejsou všechno. Pokud se vám do nich z nějakého důvodu nechce nebo se vám nedaří, svět se nezboří. Jógovou praxi si můžete užívat i bez nich a správně provedené základní pozice vám přinesou větší energetický a zdravotní benefit.

 

Komentáře (0)
Veronika Ciková
Veronika Ciková

Byla to láska až na druhý pohled, ale o to hlubší. Jóga mě provází už několik let, ale nepřestávám v ní objevovat nové věci.
Nořím se hlouběji a můj zápisník přetéká postřehy z vlastní praxe i z lekcí, které vedu ve studiích Praze. Věřím, že sdílením se můžeme vzájemně obohatit a inspirovat. To je moje motivace k psaní.
Spojit se se mnou můžete přes email veronika.cikova@seznam.cz nebo na Facebooku (www.facebook.cz/joganika).

02.04.2019 - 21:48

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám