Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

První hodina jógy: Jak se připravit?

První hodina jógy

Rozhodli jste se vyrazit poprvé na cvičení jógy, ale nemáte tušení, co vlatně očekávat? V tom případě čtěte dál, povíme vám všechno, co před prvním cvičením potřebujete vědět.

Co na sebe?

Co si vzít na sebe, to závisí především na typu jógy, který budete cvičit. Pokud se jedná o power jógu nebo Bikram jógu (nebo hot jógu), rozhodně bude vhodné oblečení, které vás dokáže efektivně zbavit potu. Oblečením na běhání v takovém případě nic nezkazíte.
Pro muže je v pořádku volné tričko, ženám jej ale doporučit nelze, ty by namísto toho měly nosit vršek upnutější. Pokud přemýšlíte proč, vězte, že důvodem jsou obrácené polohy. Pokud ve stoji na ramenou bude některá dáma bojovat s tím, aby její tričko neodhalovalo víc, než kolik je ochotná ukázat, nejenže ze cvičení nic mít nebude, ale v horším případě to může skončit i zraněním.
Tím je vyřešen vršek těla, ale co spodek? Zde jsou ideální přiléhavé kalhoty přes celou délku nohou. Takové kalhoty umožňují instruktorovi kontrolovat řádné provedení pozic. Kalhoty by ale zároveň neměly být úzké příliš, aby nepřekážely ve cvičení.

Co s sebou?

Vedle oblečení si nezapomeňte na každou hodinu přibalit jogamatku, pití a ručník. Ručník budete potřebovat po cvičení, abyste mohli spláchnout pot, který se z vás během vaší první hodiny bude valit proudem. Nejlepší pití na hodinu jógy představuje čistá voda. Ta vám pomůže doplnit tekutiny, které vaše tělo vypotí, jinak si říkáte o zdravotní potíže.
Pokud jde o jogamatku, je jasné, že nemá smysl ji kupovat, dokud si nejste svoji jogínskou budoucností zcela jistí. Pro prvních několik lekcí proto lze doporučit si jogamatku zapůjčit, většina studií je má k dispozici na místě. Pokud nevíte, zda jogamatky půjčuje i vaše studio, není nic jednoduššího než zvednout telefon a zeptat se.
Pokud víte, že jógu prostě cvičit budete, je samozřejmě možné si jogamatku pořídit hned. Pokud si ji skutečně koupíte, nezapomeňte ji čas od času omýt. K tomu účelu skvěle poslouží koupací houba, voda a mýdlo.
Ostatní pomůcky, pokud jsou při hodině jógy potřeba, má vždy k dispozici každé studio. Na žádné další speciální potřeby proto myslet nemusíte.

Jak se chovat?

Přijďte brzy: Na obyčejnou hodinu jógy není od věci dorazit 10 minut předem, pokud je ale váš instruktor velmi populární, můžete přijít ještě dříve. Náskok vám umožní vybrat si lepší místo a před hodinou se řádně zrelaxovat.

Po příchodu: Sundejte si boty a ponožky, než vejdete do místnosti pro cvičení vámi vybraného jógového studia. V některých studiích na boty budou připravené botníky, jinde je necháte ve skřínce při převlékání. V dalších studiích je zase budete mít odložené na očích přímo v místnosti pro cvičení. Odkládání obuvi záleží na každém studiu.
V místnosti si poté rozložte jogamatku, vždy tak, abyste byli čelem k instruktorovi jógy. Pokud se všichni koukají na vás, přestože instruktorem nejste, je velmi pravděpodobné, že jste si sedli špatně.

Komunikujte: Pokud se s intruktorem neznáte, rozhodně nic nezkazíte tím, že za ním před hodinou zajdete a představíte se. Samozřejmostí by mělo být jej informovat i o případných zdravotních obtížích, které by mohly být důležité pro vaše správné cvičení.

Dýchání: Mnoho studentů při cvičení těžkých pozic automaticky zadržuje dech. To je samozřejmě přesně to, čeho se za žádnou cenu dopustit nechcete. Pokud nemáte zkušenosti, snažte se do puntíku držet všech pokynů, které jste dostali od instruktora, a to včetně dýchání. Prakticky jakékoliv dýchání je vždy lepší, než dech úplně zadržovat.

Natrénujte si základy doma: Učitel vám sice má pomoci se zlepšovat, ještě více vám ale pomůže pravidelný trénink. Pokud si některé začátečnické pozice budete zkoušet i sami doma, budete se cítit při cvičení s ostatními daleko lépe. Doma je vhodné trénovat třeba pozice válečníka, nebo i pozice psa hlavou dolů a psa hlavou vzhůru.

Neodcházejte během Savásany: Mnoho hodin jógy končí pozicí mrtvoly, Savásana. Pozice je jednoduchá, v leže na zádech a se zavřenýma očima studenti zhluboka dýchájí a odpočívají. Pokud potřebujete odejít dřív, odejděte předtím, než si ostatní do této pozice lehnou. Pokud to nestihnete, zkuste to už vydržet až do konce, a vyrušování ostatních při závěrečném relaxu se tak vyhnout.

Namaste: Že hodina skončila poznáte podle toho, že se vám instruktor mírně ukloní, a s rukama sepnutýma v úrovni srdce řekne „namaste“. Skupina mu odpoví stejně, čímž je oficiálně povoleno sbalit se a vyrazit na cestu domů.

Pokud si všechny výše zmíněné tipy zapamatujete a budete se jimi řídit, měla by vaše první hodina jógy proběhnout zcela hladce. Těšíme se, až se společně potkáme na cvičení!

 

Komentáře (0)
Redakce
Redakce

YogaPoint je jógový rozcestník, jehož záměrem je informovat a inspirovat. Je pro všechny, kteří se zajímají o jógu a s ní spojená témata, bez ohledu na styl, zdatnost, věk a místo. Nejen pro jogíny, ale i pro ty, kteří chtějí s jógou teprve začít.

30.06.2014 - 22:52

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu