Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

10 nejčastějších otázek o józe

obrazek 2

Člověk je tvor zvídavý a tak je naprosto přirozené, že si klademe různé otázky, na které následně chceme znát odpovědi. Proto jsme se zamysleli a dali dohromady 10 nejčastějších otázek o józe a přidali k nim odpovědi.

Kdyby vám v našem seznamu nějaká otázka chyběla, napište nám ji do komentářů pod článkem, rádi vám na ni odpovíme. Přestože se otázky a odpovědi týkají zejména cvičení ásan, tak bychom rádi zdůraznili, že jóga není jen fyzické cvičení, ale komplexní a propracovaný systém pro rozvoj ducha, mysli a těla.

1/ Co si mám vzít s sebou na první lekci jógy?

Hlavně dobrou náladu! Oblečte si pohodlné, ne moc volné oblečení, ve kterém se budete cítit dobře. Boty na lekci nepotřebujete, i když někteří si nechávají při cvičení ponožky. Pokud neradi chodíte na boso, můžete si na přechod mezi šatnou a vaší podložkou přinést žabky nebo pantofle. Vezměte si s sebou menší ručník, trochu vody a pokud se budete chtít po lekci vysprchovat, přineste si vše potřebné.

2/ Musím být flexibilní, abych mohl/a cvičit?

Rozhodně ne. Je to jak kdybyste se ptali, zda musíte umět hrát golf ještě před tím, než jste ho vůbec vyzkoušeli. Každé tělo má úplně jiné možnosti a proto každý začínáme někde jinde. Přijměte tedy své tělo a vlastní možnosti a začněte přesně tam, kde se zrovna nacházíte. Časem možná získáte větší flexibilitu, ale možná taky ne. Nezapomeňte, že každá pozice má různé, lehčí i těžší, varianty a dá se přizpůsobit vašim pohybovým i zdravotním možnostem.

3/ V čem je jóga jiná oproti klasickému protahování?

V porovnání s protahováním nebo klasickým fitness je jóga mnohem víc než jen fyzickým cvičením. Je to i práce s naší myslí, kdy se během jógových pozic učíme pracovat s naší pozorností a uvědomovat si své tělo. Rytmus dechu se spojuje s pohybem těla a mysli v jeden celek a právě v tom je jóga jiná. Není cílem udělat 50 dřepů, zvednout 100 kilogramů nebo uběhnout 5 kilometrů. Během jógy obracíme naši pozornost ke svému nitru, učíme se být v přítomném momentu, tady a teď.

4/ Jak často musím cvičit jógu?

Není stanovené žádné pravidlo, jak často byste měli cvičit. Každému vyhovuje něco jiného, proto cvičte, když máte chuť cvičit a když se necítíte nebo jste unavení, necvičte. Třeba budete chtít cvičit v pohodlí svého domova, nebo vám bude víc vyhovovat zajít si na skupinovou lekci do jógového studia. Možná zvládnete každé ráno deset minut před odchodem do práce, možná si zajdete jednou týdně zacvičit nebo si o víkendu v klidu vytáhnete podložku doma. Je to jen na vás.

5/ Pásky, podložky, ručník, olejíček, bloky…Co všechno opravdu potřebuji a k čemu to je?

Většina studií vám základní vybavení, které na lekci potřebujete, zdarma zapůjčí. Není tedy potřeba žádných velkých investic ani rozměrného vybavení, na které  vám bude doma sedat prach. Pokud chodíte pravidelně, je určitě dobré si pořídit vlastní podložku. Jednak si můžete vybrat takovou, která se vám bude líbit a je to i hygieničtější.

Bloky a pásky se používají k úpravě jednotlivých pozic, ale doma je můžete kreativně nahradit, například knížkou, kravatou nebo ručníkem. Pokud se více potíte nebo navštěvujete fyzicky náročnější lekce, můžete si pořídit speciální ručník, který položíte na podložku. Ručník zachycuje pot a podložka vám nebude klouzat.

6/ Proč se před lekcí jógy nemá jíst?

Předklony, záklony, rotace z jedné strany na druhou, nohy nahoru nebo hlava dolů. Během lekce se při jednotlivých pozicích budete různě pohybovat a pokud jste zcela nestrávili poslední jídlo, určitě vám během hodiny dá o sobě vědět a může vám to čas na podložce pěkně znepříjemnit.

Zkuste 2 – 3 hodiny před lekcí nejíst, vynechte těžká jídla. Pokud máte rychlejší zažívání a bojíte se, že by vám kručelo v břiše, zkuste si dát nejpozději hodinu před lekcí lehčí svačinku jako je jogurt, džus nebo kousek ovoce. Rozhodně ale nedoporučujeme jít na lekci s plným žaludkem.

7/ Co když během lekce už nemůžu nebo se mi udělá špatně?

Když se vám během lekce udělá nevolno, nebo se necítíte dobře, na nic nečekejte a rovnou přejděte do pozice dítěte, nebo si lehněte na záda do pozice šavásany. Dýchejte pomalu a zhluboka, nádech nosem a výdech ústy. Pokud vás přepadne nevolnost na lekci hot jógy nebo bikram jógy, tak hlavně neodcházejte z místnosti, protože by vaše tělo mohlo dostat šok z náhlé změny teploty.

Pokud máte opravdu velkou žízeň, malinko se napijte a neotírejte ze svého těla všechen pot. Mohlo by se vám tělo zahřát ještě víc, protože pot pomáhá regulovat tělesnou teplotu. Zajděte po lekci za instruktorem a zkuste zjistit, proč se vám udělalo špatně. Stejně tak byste měli instruktora před lekcí informovat o vašich zdravotních obtížích, abyste předcházeli případné bolesti, úrazům či nevolnosti.

obrazek 1

8/ Musím být na nějaké speciální jógové stravě, být veganem nebo jíst jen raw stravu a pít zelený čaj?

Neexistuje žádná speciální jógová dieta nebo pravidlo, co můžete a nemůžete jíst. Jezte si co chcete, můžete pít alkohol, kouřit cigarety i sníst hromadu čokolády. S přibývajícím počtem odcvičených hodin se bude vaše praxe prohlubovat a vaše tělo bude citlivěji vnímat jak se k němu chováte a čím ho krmíte. Jednoho dne možná zjistíte, že cigareta vám nic neříká a změníte i své stravovací návyky.

Na druhou stranu zde nesmíme zapomenout zmínit význam slova ahinsa, které je součástí Pataňdžaliho osmidílné stezky. Ahinsa znamená nenásilí, nebo neubližování. Etický princip, jehož podstatou je neubližování živým bytostem, je důvodem toho, že mnoho lidí praktikujících jógu přechází k vegetariánské nebo veganské stravě. Je to ale osobní rozhodnutí každého z nás.

9/ Proč je šavásana tak důležitá?

Pozice v leže na zádech může na první pohled vypadat jako něco naprosto jednoduchého a možná i nepotřebného. Nenechte se zmást, protože patří k nejtěžším jógovým pozicím. Občas se s ní setkáte na začátku lekce, někdy v průběhu pro chvilkové uvolnění, ale skoro určitě v ní zakončíte lekci při závěrečné relaxaci.

Šavásana je odměnou za tvrdě odvedenou práci, pomyslnou třešničkou na dortu. Necháte doznít právě proběhlou lekci a postupně si znovu uvědomíte své tělo. Pokud tedy někdy potřebujete z lekce utéct před koncem, zkončete raději o chvilku dřív a neodcházejte bez závěrečné šavásany.

10/ Je jóga náboženství?

Jóga není náboženství, nevyznává Boha a ani ho nepopírá. Je to samostatný ucelený systém, filozofie, která vznikla v Indii. Historie jógy se různě prolíná hlavně s hinduistickým a budhistickým náboženstvím, proto často bývá za náboženství zaměňována. Více si k této otázce můžete přečíst v samostatném článku zde.

 

Komentáře (0)
Dagmar Gebauerová

Jóga mi už pár let dělá věrného parťáka na cestě životem. Ukazuje mi, jak být lepším člověkem a učí mě větší toleranci jak k sama sobě, tak i k mému okolí. Přináší nadhled, nové vědomosti a dává radost.

20.03.2016 - 14:45

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám