Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Uštrásana – pozice velblouda

Uštra (v sanskrtu velbloud) je zvíře známé pro svou odolnost – schopnost dlouho přetrvat bez vody; na symbolické rovině pak působí jako emblém umírněnosti, důstojnosti, střídmosti a oné neskonalé houževnatosti.

Tento tvor se navíc může docela snadno stávat i metaforickým vyjádřením pouti, objevování dálav, volby jediné (té správné) cesty, odhodlanosti a klidu v těžkosti, tak jako si po drahná léta velbloudí karavany obtěžkané orientálním zbožím razily cestu nehostinnou pouští. Uštrásana je pomocníkem při budování vnitřního rezervoáru emočních i fyzických sil, tak potřebných pro překonání těžkého, namáhavého a vysilujícího putování životem.

Výchozí pozicí je sed na patách, ze kterého s nádechem přejdeme do kleku. Kolena máme mírně od sebe – na šířku kyčlí; chodidla necháme položená na zemi. Do samotné záklonové pozice vždy vstupujeme s výdechem. Pánev tlačíme dopředu, stehna máme zpevněná, kolmo k podlaze, prohneme páteř a nataženýma rukama se chytneme za stejnostranné paty. Ramena stlačujeme dozadu, hlava je zakloněná, ale bez zalomení šíje, nenecháváme ji plně zapadnout vzad; je v prodloužení páteře. V pozici vydržíme po dobu pěti až deseti nádechů. Při návratu do kleku se hlava vrací poslední.

Začátečníci mohou ásanu zpočátku variovat následujícím způsobem:

Ruce nedáváme až na paty, ale chytneme se dlaněmi za boky, lokty směřují vzad – stažením paží se otevře oblast hrudníku, prsty na rukou jsou namířené dolů. V této verzi není prohnutí tak velké.

Další možností je zapřít o bok jen jednu ruku, opět s loktem stočeným vzad. Druhou ruku s nádechem vzpažíme, vnímáme protažení páteře. Následně nataženou ruku s výdechem spustíme směrem vzad a zároveň se zakloníme. Cílem je, aby byl trup s nataženou paží v rovnoběžné poloze s podložkou. Opakujeme na obě strany.

Třetí přípravná varianta už počítá s pokládáním dlaní na paty. Jednu ruku vytáhneme s nádechem vzhůru, protáhneme se směrem za ní. Poté s výdechem a prohnutím zad spustíme druhou ruku dolů na patu (je možné zapojit mírnou rotaci – položit dlaň na protilehlou patu – levou ruku na pravou patu a naopak).  Taktéž opakujeme na obě strany.

Tato jógová pozice je ideální pro ty, kteří tráví mnoho času u počítače, v sedavém zaměstnání. Zvyšuje pružnost, pohyblivost páteře, zlepšuje držení těla. Také protahuje přední stranu stehen; podporuje trávení. Ohýbání se vzad, do neznámého prostoru navíc může příznivě působit na sebedůvěru a umenšovat strach z cizího, dosud nepoznaného.

Začněme si tedy prostřednictvím uštrásany vytvářet onu niterní zásobárnu energie, abychom stejně tak jako velbloud byli schopni přetrvat i písečné bouře a časy plné nepřízně – a také abychom s poněkud větší lehkostí odolávali světu, který se na první pohled může jevit jako vyprahlé a život dusící místo.

 

Komentáře (0)
Alex Hlaváčková
Alex Hlaváčková

Jógu cvičím již několikátým rokem; mezi mé další zájmy patří kresba, poesie a pobyt v přírodě, v lesích, turistika a toulání se po dávno již zřícených hradech. Na józe se mi líbí určité propojení cvičení s rozjímáním; objevování možností vlastního těla.

04.03.2019 - 17:52

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.



Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám