TIN vanoce 2018
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Uštrásana – pozice velblouda

Uštra (v sanskrtu velbloud) je zvíře známé pro svou odolnost – schopnost dlouho přetrvat bez vody; na symbolické rovině pak působí jako emblém umírněnosti, důstojnosti, střídmosti a oné neskonalé houževnatosti.

Tento tvor se navíc může docela snadno stávat i metaforickým vyjádřením pouti, objevování dálav, volby jediné (té správné) cesty, odhodlanosti a klidu v těžkosti, tak jako si po drahná léta velbloudí karavany obtěžkané orientálním zbožím razily cestu nehostinnou pouští. Uštrásana je pomocníkem při budování vnitřního rezervoáru emočních i fyzických sil, tak potřebných pro překonání těžkého, namáhavého a vysilujícího putování životem.

Výchozí pozicí je sed na patách, ze kterého s nádechem přejdeme do kleku. Kolena máme mírně od sebe – na šířku kyčlí; chodidla necháme položená na zemi. Do samotné záklonové pozice vždy vstupujeme s výdechem. Pánev tlačíme dopředu, stehna máme zpevněná, kolmo k podlaze, prohneme páteř a nataženýma rukama se chytneme za stejnostranné paty. Ramena stlačujeme dozadu, hlava je zakloněná, ale bez zalomení šíje, nenecháváme ji plně zapadnout vzad; je v prodloužení páteře. V pozici vydržíme po dobu pěti až deseti nádechů. Při návratu do kleku se hlava vrací poslední.

Začátečníci mohou ásanu zpočátku variovat následujícím způsobem:

Ruce nedáváme až na paty, ale chytneme se dlaněmi za boky, lokty směřují vzad – stažením paží se otevře oblast hrudníku, prsty na rukou jsou namířené dolů. V této verzi není prohnutí tak velké.

Další možností je zapřít o bok jen jednu ruku, opět s loktem stočeným vzad. Druhou ruku s nádechem vzpažíme, vnímáme protažení páteře. Následně nataženou ruku s výdechem spustíme směrem vzad a zároveň se zakloníme. Cílem je, aby byl trup s nataženou paží v rovnoběžné poloze s podložkou. Opakujeme na obě strany.

Třetí přípravná varianta už počítá s pokládáním dlaní na paty. Jednu ruku vytáhneme s nádechem vzhůru, protáhneme se směrem za ní. Poté s výdechem a prohnutím zad spustíme druhou ruku dolů na patu (je možné zapojit mírnou rotaci – položit dlaň na protilehlou patu – levou ruku na pravou patu a naopak).  Taktéž opakujeme na obě strany.

Tato jógová pozice je ideální pro ty, kteří tráví mnoho času u počítače, v sedavém zaměstnání. Zvyšuje pružnost, pohyblivost páteře, zlepšuje držení těla. Také protahuje přední stranu stehen; podporuje trávení. Ohýbání se vzad, do neznámého prostoru navíc může příznivě působit na sebedůvěru a umenšovat strach z cizího, dosud nepoznaného.

Začněme si tedy prostřednictvím uštrásany vytvářet onu niterní zásobárnu energie, abychom stejně tak jako velbloud byli schopni přetrvat i písečné bouře a časy plné nepřízně – a také abychom s poněkud větší lehkostí odolávali světu, který se na první pohled může jevit jako vyprahlé a život dusící místo.

 

Komentáře (0)
Alex Hlaváčková
Alex Hlaváčková

Jógu cvičím již několikátým rokem; mezi mé další zájmy patří kresba, poesie a pobyt v přírodě, v lesích, turistika a toulání se po dávno již zřícených hradech. Na józe se mi líbí určité propojení cvičení s rozjímáním; objevování možností vlastního těla.

04.03.2019 - 17:52

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu