Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

SÚRJA NAMASKÁR – na podzimní splíny past (mých 21 dnů s Pozdravem Slunci)

a

Představovat jogínům soubor ásan Pozdrav Slunci, nebo Súrja namaskár, by bylo nošením dříví do lesa. Je to nejznámější jógová sestava, která má několik různých modifikací dle fyzické úrovně cvičence.  Při jejím praktikování nejde jen o „pouhé“ fyzické cvičení, ale také o duchovní prožitek. Tento soubor ásan je zcela unikátní, dokáže dokonale protáhnout i dynamizovat všechny svaly v těle.

Poslední dobou mi připadalo, že svoji jógovou praxi docela zanedbávám. A tak jsem se rozhodla udělat sama se sebou takový „experiment“. Cvičit po 21 dnů Pozdrav Slunci. Začít dvěma opakováními na každou stranu a každý následující den přidat jedno opakování. Zajímá mě, jaký vliv bude mít toto cvičení na mou fyzickou stránku a jak příznivě ovlivní mé duševní rozpoložení.

Než přistoupíme k mému deníku záznamů cvičení, ráda bych ještě shrnula všechny pozitivní vlivy cvičení súrja namaskár na naše tělo a duši

1) kardiovaskulární efekt – zlepšení cirkulace energie, krevního oběhu, okysličení krve

2) rozproudění lymfy

3) prodloužení a tvarování svalů

4) zkvalitnění dechu

5) zlepšení soustředěnosti, koncentrace

6) získání rovnováhy a dobré nálady

Jak je vidět, všechny výše zmíněné efekty jsou nesmírně pozitivní a vyplatí se pro ně obětovat něco ze svého času a energie. Ne vždy mi bylo lehko, ne vždy se mi do cvičení chtělo, ale svůj záměr jsem neopustila …

DEN 1 – 4. října

Nebyla bych to já, kdybych si nevybrala méně vhodný den pro zahájení mého experimentu. Začínám 4. října, ne 1. Začínám po jedenáctihodinovém letu, po probdělé noci, v sedmihodinovém časovém posunu, oproti našemu času, se začínající rýmou. Po krátkém spánku, který činil přesně 2 hodiny, jsem odcvičila dvě kola Pozdravu Slunci. Kupodivu se cvičení ukázalo jako naprosto blahodárné – snažím se precizně provést všechny pozice. Na konci cítím protažení celého a těla a příval energie.

DEN 2 -5. října

Dneska cvičím tři opakování na každou stranu, víc skutečně nezvládnu. Připadám si naprosto „rozlámaná“. Přesto si dnes plně uvědomuji, jak se krásně tělo protahuje v každé pozici. Cítím zkrácené harmstringy (patrně z mého běhání, jsem naprostý břídil na protahování). Dech se zrychluje a musím se přiznat, že se hlavně těším na snídani, až docvičím. Mám hlad.

DEN 3 -6. října

Přemýšlím, zda mám dnes cvičit či ne. Mám první den menzes. Intuitivně si říkám, že můžu a že bych dokonce měla. Názory na cvičení v tomto období se různí. Takže se rozhodnu cvičit pomalu a jen 4 opakování, což je dokonce o kolo více, než jsem původně plánovala. Raději se méně zakláním a cvičím velice obezřetně vůči svému tělu, aby se mi neudělalo špatně. Výsledkem je skvělý pocit na těle i na duši.

DEN 4 –  7. října

Dnes taktéž 4 opakování. Cvičím nevyspalá, vcelku je cvičení OK.

DEN 5 -8. října

Dnes pět opakování. Dávám si záležet na dotahování veškerých pozic. Mám ztuhlý krk, takže v pozici psa s hlavou nahoru zařazuji rotace hlavy, čímž se bloků zbavuji. Cítím i hýžďové svalstvo, které se nakonec také uvolní. Na konci výborný pocit.

DEN 6 – 9. října

Jsem opravdu líná, nerada to přiznávám. Necvičila jsem ihned po probuzení. Musela jsem se trochu dospat. Kdybych si bývala nevytyčila tento cíl, tak se na cvičení možná i vykašlu. Ale zase jsem natolik zásadová, že to nevzdám. Na závěr jsem ráda, že jsem 6 opakování zvládla a zase se cítím velice dobře.

yoga_pozdrav_slunci

DEN 7 – 10. října

Napadlo mě, že bych mohla cvičit na podložce 🙂 Aleluja!!!! Že mě to nenapadlo dřív? Na podložce se cvičí opravdu lépe, nekloužou nohy… Dávám si záležet. Opět mě trochu bolí pravá hýždě. Tato část se ozývá nejčastěji. Začínám přemýšlet o tom, zda na něco při cvičení myslím. Asi ani ne. Nebo si to neuvědomuji, nepamatuji. Na konci se opět cítím skvěle. A ačkoli jsem ještě pořád nastydlá, cítím velký příliv energie.

DEN 8 – 11. října

Jsou dny, kdy cítíte hned po probuzení, že den, který přichází, bude naprosto skvělý. Někdy cítíte pravý opak. Dnešní den je naštěstí ten první případ. Odcvičila jsem 8 opakování Pozdravů Slunci a vychutnávala si všechny pozice. Na konci jsem cítila nebývalý příval energie, obrovskou sílu a dokonale jsem prohřála celé tělo. Dnes žádné bolesti. Dokonce mi začalo připadat, že můj zadek se začíná zmenšovat, paže se posilují. Po cvičení jsem vyšla ven na zahradu a cítila téměř jarní povětří. Ačkoli je říjen a venku 10 °C. Takovou moc má Pozdrav Slunci.

DEN 9 – 12. října

Dneska jsem si dokonce přivstala, jelikož se na cvičení vyloženě těším. 9 opakování už zabere docela dost času, a tak si s nadsázkou říkám, že na konci mého experimentu si budu muset asi vyžádat dovolenou. 21 opakování už bude trvat poměrně dlouho. Cítím protažení celého těla. Začínají mě bolet bicepsy při čaturanze. Snažím se cvičit co nejlépe. Odměnou je mi skvělý pocit, který ani nezkazí skutečnost, že propočítaná spotřeba vody v naší domácnosti je tak vysoká, že zase budeme několik tisíc doplácet.

DEN 10 – 13. října

Včera jsem nabyla dojmu, že cvičení si už budu každý den plně užívat. Jenže dnes si ho moc neužívám. Je to tím, že je pátek 13.? Asi je to spíše tím, že jsem se v noci probudila a nemohla jsem usnout. Když mi budík zazvoní v 6 hodin, nevím, co se děje. Začínám cvičit se zavřenýma očima, ale ne proto, abych ásany lépe „prožila“, nýbrž proto, že oči mám ještě únavou zalepené. 10 kol Pozdravu Slunci nakonec odcvičím vcelku lehce. Na konci jsem úplně zpocená. Těším se, že budu ještě v klidu odpočívat. Do práce jdu až odpoledne.

DEN 11 – 14. října

Ještě nikdy jsem si cvičení neužila tak, jako dnes. Necvičila jsem hned po ránu, nýbrž jsem si to nechala až téměř na 11. h dopolední a vyplatilo se. Podzimní počasí se umoudřilo, a tak je tu najednou babí léto. Ani chvíli jsem neváhala a vytáhla jógamatku na zahradu a cvičení prožila venku. Celou dobu mě slunce hřálo po celém těle, pochopila jsem, co znamená, že slunce hladí po tváři 🙂

Celých jedenáct kol jsem si nesmírně užívala a přála jsem si, abych nikdy neskončila. Možná bych takhle vydržela jet mnohem více kol. Dávala jsem si záležet na všech ásanách. Záklony byly hlubší než jindy, úžasné protažení třísel. Nejsem žádná baletka ani tanečnice, ale dnes jsem si tak bez příkras opravdu připadala. Protančila jsem se k samému konci, usmívala se a patrně vyzařovala neskutečně pozitivní energii, jelikož za mnou přišla cvičit i sousedova koťata.

DEN 12 -15. října

Cvičím 12 opakování, po dálkovém a navíc nočním letu, nevyspalá. Přesto se mi cvičí dobře. Vymyslela jsem „inovaci“, že budu při tom poslouchat hudbu. Mou oblíbenou skladbu od Johanna Sebastiana Bacha – Air. Cvičení tak dostává nový rozměr, který pozitivně převálcuje i nepříliš romantický výhled z mého hotelového pokoje na železniční trať. Cvičení plyne ruku v ruce s hudbou. Naprosto skvělé, přidávám zvednutí nohy do výšky při přechodu do čaturangy. Pohodu narušuje jen napětí v levém zápěstí, které přechází do dlaně. Cvičení se začíná pěkně prodlužovat, již trvá asi 11 minut.

DEN 13 -16. října

Jelikož mě zaujal včerejší nápad cvičit s hudbou, dnes jsem si pustila Enyu. Nakonec se tato hudba ukázala jako ne nejlépe vybraná. Tuto dámu mám moc ráda a uznávám ji, ale uvědomila jsem si, že její hudba je hodně monotónní a trochu mě to rozhodilo. Skoro bych řekla, že mix její nejlepší hudby je pěkná odrhovačka. Od toho jsem se oprostila a průběh cvičení byl naprosto úžasný a příjemný. Pořádně jsem protahovala, dotahovala polohy. Pocit na konci je báječný.

DEN 14 -17. října

Probouzím se do nádherného slunečného dne. Dnes mě čeká 14 opakování. Cvičení plyne bez zádrhelů, velice příjemné. Dokázala bych takto plynout hodiny. Hlava se čistí, tělo uvolňuje a zároveň posiluje. Na konci mám pocit, že mi nějak narůstají ramena. To se mi nelíbí. Přísahám si ale, že dojedu můj záměr do konce. 14 opakování už je dost, uvědomuji si, že ideální je tak 8 opakování.

Na druhou stranu začínám více přemýšlet o svém životním stylu, zejména stravě. Dost jsem se v poslední době odchýlila od zdravé výživy. Musím v tomto směru na sobě zase začít intenzivněji pracovat. Kolega mi doporučuje sepsat si seznam nákupu, univerzální. Tzv. Master Shopping List obsahující základní a důležité suroviny a nekupovat žádné jiné „blbosti“ navíc. Což já docela dělám.

DEN 15 – 18. října

15 opakování už je docela náročná záležitost. Jelikož jsem si ověřila, že můj pohyb skvěle plyne s hudbou, pouštím si Novosvětskou od Antonína Dvořáka, kterou miluju. Dnes si poprvé uvědomuji, jak je důležitý dech. Dýchám hluboce a přiznávám, že mi to činí docela velké potíže. Spíše než hluboce dýchám, tak funím. Nějak mě ten dech zmáhá. Co se týče pohybu, všechno je v pořádku. Už někdy v polovině cítím obrovskou energii, která prostupuje mé tělo. Úplně se potím. Ke konci začíná Vltava, která samovolně přeskočila na youtube. Zvolňuji tempo. Na závěr se potřebuji déle vydýchat.

DEN 16 – 19. října

Na cvičení se moc nesoustředím. Nevzala jsem podložku, nepustila si hudbu. Namísto toho konverzuji se svojí snídající dcerou. Asi v jedné třetině jsem už zpocená a musím si sundat triko s dlouhým rukávem. V hlavě přemítám, co musím všechno dnes stihnout. To by asi být nemělo, ale bohužel se od myšlenek dnes nemohu odpoutat. Nakonec úspěšně odcvičím všech 16 kol. Pak na sebe mrknu v zrcadle v koupelně. Mám pocit, že se mi začínají rýsovat břišní svaly, i ty podélné, které jinak nemám. Ale stejně mám pocit, že pod těmi svaly je tuk 🙂

DEN 17 – 20. října

Dnes si nechávám cvičení na odpoledne, jelikož vstávám do práce ve 4:20 a nedokážu si představit, že bych vstávala ještě o 20 minut dříve. 17 kol Pozdravů Slunci už přeci jen zabere nějakou dobu. Dopolední mlha se rozpustila a odpoledne je krásné slunečné počasí. Je to jedna z posledních možností zacvičit si letos venku. Takže vyndávám podložku a jdu na zahradu. Cvičí se mi lehce, žádný sval netáhne, nestagnuje. Mezi každým následujícím kolem se prodýchávám v pozici hory. Dnes si připadám flexibilní, pohyblivá, ladná.

DEN 18 -21. října

Ráno jsem se sama od sebe vzbudila ve 4:25. Až jsem na sebe byla skoro naštvaná, proč tak brzo, když mě čeká celý den v práci. Aspoň jsem ale stihla odcvičit 18 kol na obě strany. Už se to časově dost protáhne. Nabilo mě to energií na celý den. Až tak, že jsem po práci šla ještě běhat. Ale to jsem, upřímně řečeno, šla vyběhat výsledky parlamentních voleb, které mne nepotěšily. Začíná mi připadat, že tělo se zpevňuje. Hlavně stehna a břicho. Na druhou stranu se mi začínají rýsovat svaly na pažích a ty se mi hodně nelíbí.

DEN 19 -22. října

Dnes jsem si rozdělila cvičení na dvě části. Ráno jsem před prací odcvičila 10 kol a odpoledne po práci 9 kol. Nejdříve jsem si říkala, že je to vlastně podvod, neobjektivní. Ale nakonec jsem dospěla k názoru, že to tak bylo perfektní. Aspoň jsem se pořádně protáhla dvakrát během dne.

DEN 20 – 23. října

Dvacet kol už trvá poměrně dlouho, mně přesně 18 min a 41 sekund. K dnešnímu cvičení jsem si pustila speciální hudbu určenou přímo pro Pozdrav Slunci. Cvičení bylo plynulé, nabilo mě úžasnou energií a prohřálo celé tělo. Na konci se cítím skvěle a ještě chvíli relaxuji v leže na podložce a poslouchám relaxační hudbu.

DEN 21 -24. října

Cvičí se mi skvěle, akorát někde u 13. opakování cítím trochu únavu. Ta se během dalšího kola naprosto rozplynula. V některých ásanách zůstávám déle. Zejména v mém oblíbeném psu s hlavou nahoru. Myslím, že na konci jsem dokonale protažená, necítím v žádném svalu bolest nebo napětí. Domnívala jsem se, že na úplném konci se budu cítit lehce jako pírko. Naopak cítím obrovskou sílu. Říkám si, že to všechno stálo za to. Že těch 21 opakování už vydá za pěkné procvičení. Trvá už přes 20 minut. Kdybych měla praktikovat tolik kol, kolik je mi let, tak by se to pěkně protáhlo. Tak fajn, je konec. A zítra zase už „jen“ třeba 6 opakování….

b

Tak to mám za sebou. 21 dnů s Pozdravem Slunci

Když tak nad tím přemýšlím, tak to vlastně není úplně tak inteligentní nápad. Tři týdny se něčemu věnovat a pak jakoby utnout. Ale to není můj případ. Tento soubor ásan jsem cvičila vždycky. Jen ne takto se zvyšujícím se počtem opakování. Jen jsem na sobě samé chtěla zjistit zjevné blahodárné efekty Pozdravu Slunci. Cítím zpevnění a protažení celého těla. Konečně se mi začaly formovat podélné břišní svaly. Kalhoty mi jsou malinko volnější. Jako negativní beru „vypracování“ paží a ramen. Říkám tomu pejorativně „fitness ramena“ a vůbec se mi nelíbí. Je určitě dobré paže zpevnit, ale jejich „nabytí“ je neestetické. Určitě jsem rozproudila lymfu, krev. Ale jako naprosto nejlepší efekt vidím příval energie a dobrou náladu, která po cvičení vždy přišla.

Nejlépe se mi cvičilo po ránu, s doprovodem hudby. Super bylo cvičení venku na zahradě, když svítilo slunce. Moje nejoblíbenější poloha z celé sestavy je PES S HLAVOU NAHORU. V té se celá báječně protáhnu. Vyzkouším flexibilitu páteře, otevřu hrudník a připadám si v této poloze tak nějak vznešeně.

Nejoptimálnější pro mne je opakovat sestavu 6x-10x. Ale jednou bych se chtěla dopracovat k magickému a meditativnímu počtu 108 opakování.

Kdosi jako jeden z pozitivních efektů Pozdravů Slunci uvedl pokles chuti na sladké a jídlo obecně. Bohužel tento efekt na mě cvičení nemělo. 🙂 Není to samospasitelné. Prostě je třeba si přiznat, že vše záleží jen a jen na mně a na mé vůli.

Když jsem před pár lety s jógou začínala, Pozdrav Slunci mi činil docela velké potíže. Je fyzicky náročný a několikrát se mi v pozici psa s hlavou dolů chtělo i zvracet. Nyní jsem schopna odcvičit tolik, kolik si předem vytyčím.

Na závěr bych chtěla říct, že tento soubor ásan je naprosto dokonalý a pozitivní vliv na fyzickou i psychickou stránku je naprosto nepopiratelný. V tomto období, kdy se neúprosně dny krátí a začíná ten syrový sychravý podzim je cvičení Pozdravu Slunci skvělým receptem pro ty, kteří stejně jako já, toto období nemají úplně v lásce, jak tuto dobu přečkat bez újmy. Doporučuji všem začínat den tímto cvičením a úsměv z vaší tváře přes den nezmizí.

 

Komentáře (0)
Ladislava Frantová
Ladislava Frantová

Intenzivněji se zabývám jógou teprve tři roky. Nevnímám jógu jako soubor pozic, cvičení nebo dokonce sport, nýbrž jako komplexní filozofický koncept, který ovlivňuje vztah člověka k sobě samému, ke svému tělu, zdraví, k jiným lidem, zvířatům a celkově okolnímu světu.
Jóga je stejně jako umění mnohotvárná, nekonečná a povznáší lidského ducha.
Přestože má práce je pro mne koníčkem, její náročnost zvládám právě díky praktikování jógy. Volný čas nejraději trávím se svojí rodinou, běhám, věnuji se četbě, návštěvám divadla, koncertů.
Miluji cestování a poznávání jiných kultur.

29.10.2017 - 10:35

,

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu