Festival Evolution 2017
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Představení jógové pozice – obrácené prkno aneb púrvóttanásana

obrácené prkno

Obrácené prkno bývá často proklínanou pozicí. Pokud má být ásana pevná ale uvolněná, pak uvolnění se v této pozici nalézá jen těžko. Ale s postupnou praxí, jak se tělo otvírá, se obrácené prkno stává příjemnější a uvolněnější.

Vytváří protipól předklonům, i proto je v první sérii aštanga jógy zařazena za několik variant pozice kleští (paščimóttanásana). Zatímco v předklonech protahujeme zadní stranu těla a zavíráme, posilujeme přední, v této pozici je tomu právě naopak. Protahujeme přední a posilujeme zadní stranu těla. Protahujeme v ní zápěstí, mobilizujeme ramena a otvíráme hrudní koš.

Do pozice jdeme ze sedu s nataženými nohama. Ruce položíme za hýždě cca 10 – 15 cm, ale vzdálenost je různá u každého člověka. Jen praxí zjistíme, jak daleko máme ruce mít. Prsty směřují vpřed. S nádechem se opřeme do dlaní a nejprve otevřeme hrudník a ramena stáhneme dolů.

Potom začneme zvedat pánev nahoru tak vysoko, až si nevidíme prsty u nohou. Palce nohou se dotýkají, chodidla natahujeme do špičky a chceme chodidla položit na zem. Ruce v loktech jsou propnuté, jen pokud máme hypermobilní lokty, lehce si je pokrčíme.

Ve finální pozici by ruce měly být kolmo k zemi. Stehna vyvíjejí jemnou vnitřní rotaci a pokud nemáme problém s krční páteří, necháme hlavu klesnout dozadu. Když by nám tento záklon krku nebyl příjemný, můžeme hlavu nechat v prodloužení páteře.

Vydržíme v pozici 5 – 10 dlouhých dechů a pak se pomalu vrátíme do pozice prutu (dandásana).

 

Komentáře (0)
Lucie Martinová
Lucie Martinová

K józe jsem se dostala poměrně nedávno, v období těhotenství, kdy jsem navštěvovala lekce gravid jógy. Po narození syna jsem začala cvičit a zajímat se o jógu více a více, až se postupně stala součástí mého života...Mou osobní praxí je Aštanga jóga, které se intenzivně věnuji teprve druhým rokem. Tento směr mi přináší vše, co potřebuji...zklidnění, protažení, sílu, koncentraci. Ve svých lekcích kombinuji důraz na správné dýchání a pohyb v pozicích tak, aby docházelo k postupnému získávání síly i flexibility nejenom těla, ale i mysli. Jsem přesvědčena, že pružnost musí být doplněna silou a síla zase pružností tak, aby nám přinášely užitek. Za důležité považuji respektování rozdílů mezi lidmi, jejich možnostmi, ale i mezi možnostmi jednoho těla každý den. Jóga mě učí hlouběji vnímat a poznávat své tělo a objevovat nové dymenze bytí. Aštanga jógu v současné době studuji u mého učitele Ládi Pokorného. Mám ale ráda kontrast protikladů a věřím, že vše může dobře fungovat jen tehdy, pokud jsou yang a yin energie v rovnováze. Proto se vedle dynamické Aštanga jógy věnuji i klidnější a meditativní yin józe, kterou studuji u Sebastiana Pucelle a Murielle Burellier. Z českých lektorů jsou mi inspirací kromě Láďi Pokorného i Petra Vonšovská, Vašek Krejčík, Dana Beierová, Jaruška Sedláčková nebo Lucie Königová. Také jsem měla možnost učit se od Manju Joise, Maxe Stroma, Nancy Gilgof, Bobbi Misti, Olivie Crooks nebo Jammese Higginse.

21.08.2015 - 09:41

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu