max strom cerven 2017 main
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Představení jógové pozice – Karnapidásana

Jak jsme minule slibovali, navážeme dnes na pozici svíčky a pluhu a minisérii uzavřeme Karnapidásanou. Jde o jógovou pozici, jejíž název je spojený ze tří slov: karna (uši), pida (tlak) a ásana (pozice). Jde tedy o pozici tlaku na uši.

Provedení

Jak je vidět na fotografii a v níže uvedeném videu, kolena by měla být na zemi vedle uší a paže natažené opačným směrem s dlaněmi taktéž na zemi. Pokud se koleny k zemi jen přiblížíte, ale jsou již v blízkosti uší, můžete jimi uši stisknout/proti uším jimi zatlačit (pida) a nechat tak zádové – zejména hluboké zádové (stabilizační) svaly – protáhnout ještě více, až se kolena postupně na zem dostanou. Slovo „postupně“ zdůrazňuji, protože cele protahování probíhá na základě hlubokého nádechu a výdechu.

Modifikace

A pokud vás zatím současné rozsahy do plného provedení nepustí, nevěšte hlavu. V ashtanze má totiž každá ásana svou jednodušší variantu – varianty k této pozici spolu s krátkými popisy, můžete vidět níže. Níže naleznete i video s účinky a upozorněním na chybné provedení.

 

1) V první fázi podepřete záda a nechte pokrčená kolena klesat dolů k hlavě. Ramena a lokty držte co nejblíže u sebe, abyste zabránili nepříjemnému tlaku na krční obratle.

karnapidasana

Fáze 1

 

2/ Pokud zvládáte první fázi bez problémů, protáhněte paže (stále s rameny co nejblíže u sebe) a kolena nechte klesnout ještě níž.

karnapidasana

Fáze 2

 

3) V třetí fázi se již nárty dotýkáte země. Pokud ještě kolena nejsou na zemi, ale jsou v blízkosti uší, „chytněte“ se jimi za uši a nechte zádové svaly protahovat více do hloubky.

karnapidasana

Fáze 3

 

4) Po čase se tak dostanete až do čtvrté, finální fáze. Kolena jsou na zemi vedle hlavy.

karnapidasana

Fáze 4

 

Nakonec snad zbývá jen dodat, že Karnapidásana patří do závěrečné série ashtanga vinyasa yogy a předchází jí svíčka (salamba sarvangasana) a pluh (halasana).

Závěrem

Chtěli byste se dozvědět více i o dalších ásanách? Napište do komentáře, která ásana by vás zajímala, případně jaké další informace byste se k ní chtěli dozvědět a příště se podíváme třeba zrovna na tu vaši.

UPOZORNĚNÍ: Autor tohoto článku není jakkoliv odpovědný za případné škody či jiné újmy způsobené nesprávným provedením technik a variant ásany zde zmíněných, jakožto nerespektováním doporučení, návodů a rad zde uvedených. Každý čtenář si doporučení a rady zde uvedené vybral po důkladném uvážení, s vědomím si vlastního rizika a odpovědnosti, a to zejména s ohledem na svůj zdravotní stav.

Pokud budete zkoušet jen samotnou pozici, je třeba se před ní důkladně zahřát – ideálně 3-5 pozdravy slunci A a 3-5 pozdravy slunci B.

 

Komentáře (0)
Pavel Hub
Pavel Hub

Vede lekce ashtanga vinyasa jógy od roku 2003. Je autorem kurzu online jógy a výukového DVD Ashtanga Vinyasa jóga pro začátečníky a středně pokročilé. Začínal s power jógou a po několika měsících pravidelné praxe se dostal k jejím kořenům, Ashtanga vinyasa józe. Absolovoval semináře a učitelské programy například u učitele Madonny a Stinga - Dannyho Paradise, první západní učitelky Ashtangy - Nancy Gilgoff, ale také u Georga Wögingera, který přivezl Ashtangu do Prahy nebo u Dalibora Štědronského, předního českého Ashtanga učitele. V současné době vede Pavel pravidelné kurzy, soukromé a firemní lekce a pořádá jógové víkendy a semináře po celé České republice

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu