Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Postavení těla I. – jógové pozice ve stoji

V předešlém článku „Správné postavení těla – základ pro dlouhotrvající fyzické i duševní zdraví“ jsem se zmínila o ásanách, které Vám pomohou při budování správného postavení těla. Základy o tom proč je správný postoj tak důležitý můžeme tedy vynechat a vrhnout se tedy na ásany ve stoji. Ty by měly být zařazeny na začátku jógové sestavy. Sice by se dle správného zařazení cviků (nejen v józe ale celkovém pohybovém vývoji) mělo začínat nejjednoduššími cviky, ale můžeme to říct i o pozicích ve stoji? Pojďme se společně podívat nejen na jejich provedení, ale i na kontraindikace a výhody jejich praktikování.

Základ pro pozice ve stoji

Někteří již jistě víte, že to není pouze o tom, že si prostě stoupneme na podložku a stojíme. Měli bychom cítit oporu, skoro jako bychom s podložkou srostli. Nejdříve se tedy postavte na podložku, zdvihněte prsty ze země, široce je roztáhněte a takto znovu položte. Teď cítíte oporu pod špičkou nohy. Následně se pokuste odlepit paty od země a znovu je položit. V tuto chvíli byste měli cítit oporu pod špičkami a pod patou. Třetí oporný bod je na vnější straně chodidla. Cítíte, jak jste si při kontaktu se zemí jistější? Skvěle, teď se můžeme podívat na jednotlivé ásany.

Tadásana

Tadásana (Pozice hory)

Přistupujte k této (i ostatním) ásaně s pokorou.

  • Začněte zapuštěním nohou do podložky (jak je zmíněno výše) a rozhodně zde nekončete!
  • Soustřeďte se také na kolena – neuzamykejte je, ale opravdu mikroskopicky je pokrčte.
  • Boky nechte volně a pánev maličko podsaďte, ale moc to nepřežeňte.
  • Lopatky stáhněte, ramena spusťte dozadu.
  • Vytáhněte temeno hlavy vzhůru k nebi.
  • Provádějte jógový dech. Zavření očí prožitek ještě více prohloubí 🙂

Tadásanu byste neměli praktikovat, pokud trpíte nespavostí, bolestí hlavy nebo máte nízký krevní tlak.

Kromě zlepšení postavení těla má tyto výhody:

  • posiluje kolena, stehna a kotníky,
  • zpevňuje břišní svalstvo,
  • pomáhá Vám zbavit se housera,
  • pomáhá v boji proti plochonoží,
  • zlepšuje balanc,
  • reguluje trávení, nervovou soustavu i dýchací systém.

vrkasana_jogaVrikshásana (Pozice stromu)

  • Opět začínáme zapuštěním nohou do podložky.
  • Pomalu začněte krčit pravou nohu, zároveň vytáčejte koleno vně.
  • Když se chodidlo dostane do úrovně lýtka/stehna, opřete ho o nohu.
    • Nikdy neopírejte chodidlo o koleno!
  • Zároveň se pořád soustřeďte na stojnou nohu a její 3 oporné body.
  • Udržte páteř vzpřímenou, temeno hlavy opět směřuje k obloze.
  • Provádějte plný jógový dech a při nádechu vzpažte a spojte dlaně nad hlavou, ramena stále uvolněná.
  • V pozici setrvejte a posléze vystřídejte nohy.
  • Při opakování na levou nohu opřete o chodidlo ve stejné výšce, jako byla opřená pravá.

Pozici stromu byste neměli praktikovat, pokud trpíte na migrény a nespavost. Trápí-li Vás vysoký krevní tlak, nevzpažujte, ale držte dlaně před hrudníkem (namaste-mudra).

Pozice stromu nejenže zlepšuje postavení těla, ale zároveň:

  • zlepšuje neurosvalovou koordinaci,
  • zpevňuje šlachy a vazy nohy,
  • posiluje se funkce očí, vnitřního ucha,
  • pomáhá v boji proti plochonoží,
  • udržuje duševní stálost, pomáhá Vám být flexibilní a trpěliví.

pes-hlavou-dolu

 Adho Mukha Svanasana (Pozice psa hlavou dolu)

  • Na začátek jsme v pozici prkna, při které jsme opřeni o všechny končetiny.
  • Při výdechu zdvihněte boky k obloze, napněte lokty i kolena. Snažte se paty tlačit k zemi, pokud možno je i položit na zem.
  • Ramena odtáhněte od uší.
  • Hlavu nechte volně viset a ujistěte se, že vaše tělo opravdu tvoří písmeno „V“.
  • Udržte pozici na několik nádechů a poté se vraťte do pozice prkna.

Pokud trpíte syndromem karpálního tunelu, vysokým krevním tlakem nebo máte poškozenou sítnici v oku, tuto ásanu musíte bohužel vynechat. To platí samozřejmě i o problémy s rameny anebo také průjmu.

Pozice psa hlavou dolu mimo jiné zlepšuje krevní cirkulaci, trávení a zpevňuje svaly na rukou i nohou. Má pozitivní účinek i při zbavování se strachu a úzkosti.

Pro začátek tedy 3 nejčastější pozice ve stoji. Pokud jste v něm objevili něco pro Vás dosud neznámého, dělá mi to alespoň na dálku radost!

 

Komentáře (0)
Eva Ďoubalová
Eva Ďoubalová

Jsem studentka tělesné výchovy a sportu na VŠ, jógový samouk, kondiční trenérka a sportovní masérka. Vyrůstala jsem v přírodě, takže pohyb a co nejpřirozenější životní styl a stravování miluji již od mala. Vše, čím se zabývám, dělám s láskou.
... a pokud to bude v mých silách, ráda vám s čímkoliv poradím. :)

03.08.2017 - 11:50

,

Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu