Festival evolution pozdim 2018
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jógová pozice motýla aneb zase ty kyčle

joga_pozice_motyla

V józe jedna ze snadnější pozic na provedení, kterou v různých obměnách zapojujeme do cvičení už od dětských let, počínaje od gymnastiky, tělocviků, baletů až po protahování při různých jiných dalších sportech. A i zde platí známé: V jednoduchosti je krása. Baddha konásana v józe patří mezi takové evergreeny, které si takřka s jistotou zacvičíte na každé lekci.

Instrukce jak na správné provedení pozice motýla

Začnete tak, že se posadíte s nohama nataženýma před sebe a s rovnými zády, přitáhnete si kolena k sobě a paty k zadku a pak kolena položíte, pravé doprava, levé doleva. Rukama se uchopíte za chodidla pod palci a snažíte se rukama otevírat od sebe i chodidla. Důležité je mít celou dobu rovná záda, sedací kosti zapuštěné v podložce. Pohled směřuje dopředu, brada je lehce zasunutá a snažíme se protáhnout páteř nahoru za temenem. Dejte si pozor, aby se vám záda nezačala bortit. V ásaně vydržte od minuty až do 5 minut.

Motýl bývá zařazován do poslední třetiny hodiny, jedna se o čistě protahovací pozici, která napomáhá otevírat kyčle, je tedy lepší ji praktikovat v momentě, kdy už máte tělo zahřáté, abyste předešli případným zraněním nebo nataženým svalům. Pro mnohé může být opravdu příjemnou ásanou, směřující k závěrečné meditaci, pro jiné může být tvrdou zkouškou nervů nebo ega. Protažení kyčlí a třísel je totiž v této ásaně opravdu intenzivní. Podle flexibility tedy může i rychle dojít na třesoucí se svaly a nohy.

Pokud si tedy potřebujete ulevit, posaďte se na smotanou podložku, deku nebo bloček. Pro zlepšení ásany můžete nohy jemně tlačit k zemi, ale rozhodně ne velkou silou, nebo jimi nekmitejte. Hmity dlouhodobému protažení moc nepomáhají, spíš riskujete, že jednou kmitnete až moc prudce a ublížíte si. Pokud naopak chcete přidat, můžete jít do předklonu, jak rovného, kdy se stále vytahujete na temenem hlavy, tak i kulatého.

Tato klasické ásana má mnoho blahodárných účinků

Otevírání chodidel napomáhá tvorbě/udržování klenby v chodidle. Blahodárně stimuluje i orgány spodního břicha, tedy močový měchýř, prostatu a vaječníky. Tím podporuje plodnost a ženám pomůže ulevit od menstruačních bolestí, nebo je aspoň zmírnit, když ne přímo odstranit. Při pravidelném cvičení, a to až do pozdního stadia těhotenství, dokonce pomůže hladšímu průběhu porodu. Motýl taktéž napomáhá snížení tlaku (když je příliš vysoký) a lepší cirkulaci krve. Podle tradičních textů pak napomáhá od únavy, nemocí a depresí.

Snad vás benefity přesvědčily, pokud patříte k těm, kteří této ásaně příiš neholdují. Případná bolestivá místa prodýchejte a posílejte do nich energii a uvidíte, že časem bude nejen mnohem příjemnější, ale že se vám i zlepší rozsah. Pokud ale trpíte problémy s koleny nebo třísly a pozice pro vás byla zdravotně neúnosná, určitě ji nezahrnujte do praxe.

 

Komentáře (0)
Vendula Krejčířová

Jsem člověk, co má rád pohyb, život a svět a všechno se snaží užívat plnými doušky a mít z toho radost. A díky józe na to mám dostatek elánu a energie.

08.05.2017 - 08:31

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu