max verze 2
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jógová pozice balásana, balzám pro tělo a duši

 

balasana_joga_pozice

Balásana, nebo též pozice dítěte, bývá oblíbenou ásanou snad každého jogína a každé jogínky. Vždyť co je příjemnějšího než zabalit se do sebe, uvolnit všechny svaly a jen dýchat.  A jako asi všechny jiné jógové pozice i tato působí blahodárně nejen na duši ale i na tělo. Pojďme se na balásanu podívat podrobněji.

V každé lekci uslyšíte, že pokud vám v nějaké fázi hodiny bude slabo, unaveno nebo vám třebas ásana nebude dělat dobře, máte si odstoupit do balásany a připojit se, až se opět budete cítit lépe nebo se lekce přesune k jiné pozici. Pozice dítěte je navíc oblíbená jak v dynamických lekcích powerjógy, tak i v pomalejších verzích jako je hatha jóga nebo jin jóga. V obou případech pro uvolnění namáhaných svalů v prknech a silových pozicích (platí hlavně pro powerjógu), ale i pro relaxaci, vydechnutí a zrelaxování po intenzivním protahování svalů a vazů a otevírání kloubů.

Tato ásana patří určitě k těm lehčím na provedení a cvičit ji budou s klidem i začátečníci, faktem ale je, že tuto pozici známe tak nějak odjakživa. Jak se kolem mě teď batolí syn kamarádky, vidím zcela jasně, proč se ásana jmenuje, jak se jmenuje. Maloušek co chvíli končí svou pouť v sedu na patách s hlavou opřenou o zem, nebo zapřený o předloktí. Člověk dokonce sám instinktivně tuto pozici zaujme, třeba když ho bolí břicho a potřebuje dát odpočinout vnitřním orgánům.

O co se tedy jedná? Úplně jednoduše si kleknete s nárty položenými na zemi, dosednete na paty a tělo položíte na stehna. Čelo a nosní klenbu zapřete o podložku. A je to. Žádná velká věda, ale ásana vám pomůže uvolnit a jemně protáhnout kotníky, hamstringy, bedra a mezilopatkovou oblast. Hodně záleží, kam pošlete svůj dech.

Je i několik variant, stehna můžete nechat u sebe a dýcháním do břicha jemně masírovat vnitřní orgány a dát ulevit kyčlím. Pokud naopak roztáhnete stehna od sebe na šířku podložky, uděláte si místo pro bříško a budete moci trochu více protáhnout kyčle a bedra. Ruce položte podél těla s dlaněmi nahoru, pomohou načerpat novou energii. Pokud naopak ruce necháte natažené před sebou zapřené o podložku, uvolníte mízní uzliny v podpaží a jemným tlakem do dlaní protáhnete ramenní kloub.

Jedná se tedy o velice příjemnou ásanu, díky které si odpočinete, zrelaxujete se. Budete si moci pohrát s dechem a poslat jej do různých částí těla. A také se jemně protáhnout třeba ještě ráno v posteli, než vstanete. Jen nezapomínejte dýchat do míst, která vás trápí.

Pozor si ale dejte při zranění kolenou, pokud nemůžete klečet a sedět na patách kvůli zdravotním problémům, dítěti se vyhněte. Stejně tak těhotenství není dobrým předpokladem pro tuto pozici. Pokud je to tedy možné, roztáhněte si nohy do šířky, aby se vám mezi ně bříško vlezlo, popřípadě tuto ásanu úplně vyřaďte ze cvičení, ať malého jogína nebo budoucí jogínku v sobě nemačkáte.

 

Komentáře (0)
Vendula Krejčířová
Vendula Krejčířová

Jsem člověk, co má rád pohyb, život a svět a všechno se snaží užívat plnými doušky a mít z toho radost. A díky józe na to mám dostatek elánu a energie.

24.05.2017 - 22:13

,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu