TIN vanoce 2018
Přihlášení

Přihlášení

Zapomněl/a jste heslo? Registrace nového uživatele
YogaPoint.cz

Jógou proti bolestem hlavy

hlava

„Hlava mě bolí jako střep“, tuhle větu jsem v mládí slýchávala od babičky poměrně často. Neuměla jsem si představit, jak může hlava bolet jako střep a protivnost té věty se stupňovala při pohledu na obsáhlou osobní lékárničku mojí milované babičky. Léky měla snad na všechno. Nedokázala jsem pochopit, jaké to je, když někdo skutečně trpí bolestmi hlavy, nebo když trpí jakoukoli jinou bolestí. Vždycky jsem se domnívala, že to lidé přehání a že jsou slabí, když nad tou bolestí nedokážou sami zvítězit.

Moje hlava, to je mý prokletí, prostě ji utrhnu, zahodím do smetí…

/Jan Protheus Macků, Zase mi lhali/

Bohužel ale i já jsem před dvěma lety začala trpět těmito problémy a v duchu se omluvila těm, které jsem vnímala jako simulanty. Celé dva roky se snažím najít pravou příčinu bolestí a jejich zákonitosti. Hlava mě bolí pravidelně dva až tři dny v měsíci a ta bolest je tak nesnesitelná, že bych nejraději hlavu utrhla stejně, jak to zpívá zpěvák skupiny Dymytry. Verš písně je vytržen z kontextu a zpěvák a textař v jedné osobě to myslel úplně jinak, ale přesně tak vystihl, jak se v oněch chvílích cítím já….

Zákonitosti mé bolesti hlavy

Bolesti hlavy se mi vracejí vždy první dva dny menstruace. Není to JEN bolest hlavy. Bolest začíná v levém rameni a přes krční páteř se dostává do hlavy. Druhý den se symetricky šíří v druhé části těla a třetí den většinou zmizí. V souvislosti s bolestmi hlavy se vždy dočteme o škodlivosti sedavého zaměstnání, nedostatku pohybu, špatném držení těla, nedostatku přijímaných tekutin, neracionální stravě a nadměrném stresu.  Sedavé zaměstnání opravdu nemám, do počítače celý den necivím, hýbu se vcelku nadstandardně, tekutin přijímám dost. Takže nám zbývá špatné držení těla a nadměrný stres.

Člověk (ne)vzpřímený a vystresovaný

Snažím se chodit vzpřímeně, ale ne vždy se to stoprocentně povede. Chodím běhat a kvůli běhu jsem si opatřila tzv. osmičkovou bandáž / dvě dlahy na zádech se připevní jedním popruhem kolem břicha a druhý pás se protáhne pod rameny, zkříží na zádech a na břiše zapne/. Od té doby se při běhu tak nehrbím, někdy s tím „vynálezem“ i chodím. Takže tady je negativní vliv částečně odstraněn.  Zbývá stres. Na ten se v dnešní době svaluje největší vina.

Co dělat proti stresu? Myslet pozitivně. Poučky typu – Vyvarujte se stresu, jsou vtipné. Zajímal by mě přesný postup, jak se mu vyhnout. Celý dnešní svět je jeden velký chaos a stres. A kdo ve stresu nežije, má můj obdiv. Jistě lze stres nějakými technikami aspoň částečně eliminovat, ale průměrně inteligentní člověk žije v neustálém presu a strachu z budoucnosti, existence atd. Házet trable za hlavu není můj styl. Ale je pravda, že bych byla někdy ráda, kdybych tak moc nepřemýšlela.

I ženy mají své dny (bohužel)

Takže stres je jasný, další faktor způsobující bolest hlavy je menstruace. Spousta žen si stěžuje na bolesti hlavy právě v průběhu periody. Je to dáno úbytkem hormonů. Doporučuje se dostatečný pitný režim a zvýšení příjmu magnesia. Obojí zkouším, ale nedaří se bolesti zmírnit, o odstranění ani nehovořím. Po dvou letech jsem si řekla, že už trpět nebudu a zašla ke své doktorce. Snažila jsem se jí popsat průběh bolestí hlavy a myslela jsem si, že mě pošle k nějakému specialistovi, aby možné příčiny prozkoumal. Ani jsem nemrkla a z ordinace jsem odcházela s diagnózou menstruační migréna a s receptem na léky.

Tak já mám menstruační migrénu a budu na to brát prášky ještě pár let, dokud cyklus budu mít? A co když v menopauze budou mé bolesti ještě větší? Budu si neustále patlat na ramena silnou a smradlavou korejskou mentolovou mast, abych bolest umrtvila, vypálila a nemusela brát Ibalgin???? S tím já se tedy nesmířím.

Hlava prokrvená a okysličená- to je náš cíl

Mnohokrát jsem četla, že bolest hlavy způsobuje nedostatečné prokrvení. To mě teda zaujalo dost. „Vzpřimovače jsou v neustálém zatnutí. Do každého svalu vede céva, která sval vyživuje. Při dlouhodobém zatížení svalu je průtok cévy omezen a sval není dostatečně vyživován a okysličován, toto neprokrvení vede po určité době k bolesti. Sval se zkracuje. Ignorace tohoto problému vede k bolestem a migrénám.“ /www.levitas.cz/

Toto popsání problému mne natolik zaujalo, že jsem zhltala celý obsah stránek tohoto studia a ihned se objednala na fyzioterapii tamtéž. Nesmírně se těším, že tam mé problémy odstraní, nebo alespoň objeví jejich možnou příčinu. Určitě mi ale poradí cviky, které mohu cvičit každý den a bolesti zmírňovat, Jistě to budou cviky na krční páteř, jelikož ta je asi nejpatrnější možnou příčinou obtíží.

Jak spát správně?

Zcela určitě mi specialista poradí, abych se nehrbila a v noci spala pokud možno na zádech. Ale poradí mi někdo, jak se to dělá? Já například na zádech spát neumím, leda na břiše, a to je právě to nejhorší. Ačkoli se snažím v poloze, pro mne tolik nepřirozené, tedy na zádech, usnout, stejně je jasné, že v noci mnohokrát svoji polohu změním. I průzkumy prokázaly, že během noci se stále otáčíme a měníme svou polohu. Takže se jedině na posteli nějak šetrně přivázat anebo obložit klíny, které by bránily pohybu 🙂

Prevence bolestí hlavy

Vedle cviků, které budou popsány níže, je dobré se řídit následujícími doporučeními:

– dodržovat správnou životosprávu

– zvýšit přísun tekutin, pít vodu s citronem

– zvýšit přísun vitamínu B2, Magnesia, Draslíku, Vápníku, Zinku

– časté procházky na čerstvém vzduchu

Nejúčinnější prevencí proti bolestem hlavy je provádění cviků, které zvýší přísun krve do hlavy a tedy i kyslíku a živin. Z jógové praxe nám pro tytu účely poslouží zejména STOJ NA HLAVĚ, SVÍČKA, PLUH, RYBA od krční bolesti pomůže POLOVIČNÍ MOST. Jelikož bolesti hlavy jsou nejčastěji způsobeny právě problémy s krční páteří, proto je efektivní každý den cvičit sérii cviků, která krční páteř protahuje:

1) úklony k rameni – ukloňte hlavu k pravému rameni, pravou ruku položte na levé ucho a jemně hlavu táhněte. Druhou ruku táhněte k zemi, cítíme, jak se protahuje šíje. Chvíli vydržíme v krajní pozici a strany vyměníme.

2) zásun brady a hlavy – vytvoříme tzv. „dvojitou“ bradu, ramena stáhneme od uší. Předsouváme a zasouváme bradu jako bychom otevírali a zavírali šuplík.

3) Otáčení hlavy kolem své osy, pozor hlavu nezaklánět!

4) úklony hlavy do stran k rameni

Bolest v procesu

Když už ale bolest propukne, asi nemá smysl se nějak přepínat, v akutní fázi nedoporučuji ani masáž, ta by mohla spíše uškodit. Člověk má bezděčnou tendenci se jakkoli prokřupávat. Dokud to křupe, je to dobré. Ale většinou to nekřupe. Je lepší odpočívat, pokud to jde, dát si horkou koupel a čekat, až bolest odezní. Prostě je nutné být trpělivý a tou bolestí se promořit. Bolest je reakce těla na nějaký negativní podnět, tělo se nám snaží říci, že není něco v pořádku. Přesně vím, co se mi mé tělo snaží říci – nepřemýšlej tolik, ber život s větší lehkostí, více odpočívej a hlavně efektivně, aspoň chvíli zapomeň na všechny povinnosti a hlavně buď šťastná!

Když už bolest „jede“, zkuste pít čaj z máty, heřmánku, meduňky, inhalujte levanduli, popř. si namažte levandulovým olejem spánky. Na čelo dejte studený obklad a relaxujte. Hlavu můžete uvolnit v pozici střechy – zapřete chodidla a dlaně do podložky. Kostrč protáhněte ke stropu, prsty rukou rozprostřete do šířky, ramena odtahujeme od uší. Hlava volně visí mezi rukama, vydržte alespoň 20 sekund. Pravidelně, pomalu a klidně dýcháme. Úžasná je též pozice dítěte.

Ideální je dechová technika Nádí Šódhana, má příznivé účinky na fyzické i psychické zdraví a pomáhá od bolesti hlavy. Zaujměte buď polohu vsedě, pokud je bolest hlavy silná, možno praktikovat i vleže. Pravou ruku položte na čelo. Prostředníček a ukazováček položte na kořen nosu, místo třetího oka, palec na pravou nosní dírku a prsteníček a malíček na levou nosní dírku.

Palcem uzavřete pravou nosní dírku a nadechněte se levou nosní dírkou, poté uzavřete levou nosní dírku prsteníčkem a malíčkem a vydechněte se pravou nosní dírkou, poté pravou nosní dírkou nadechněte, uzavřete palcem a vydechněte levou nosní dírkou. Cykly opakujeme stále dokola. Zkoušíme se soustředit na dech několik minut. Tato technika je skutečně balzámem na bolesti hlavy. Pomáhá také tím, že soustředěním na dech samý odvádíme pozornost od bolesti a ta pomalu mizí.

Bolest jakékoli části těla je nepříjemná a těžko snesitelná, pokusme se je ale odstraňovat přirozenými způsoby bez použití chemie, rozumějte aplikací analgetik. Jak jsem již zmínila výše, asi se člověk musí tou bolestí prokousat. Máte-li podobné obtíže a znáte ověřené triky, jak je vyřešit, budu vděčná za jakoukoli radu a zpětnou vazbu. A každému od srdce přeju, ať ho hlava ani nic jiného nebolí!

 

Komentáře (0)
Ladislava Frantová

Intenzivněji se zabývám jógou teprve tři roky. Nevnímám jógu jako soubor pozic, cvičení nebo dokonce sport, nýbrž jako komplexní filozofický koncept, který ovlivňuje vztah člověka k sobě samému, ke svému tělu, zdraví, k jiným lidem, zvířatům a celkově okolnímu světu.
Jóga je stejně jako umění mnohotvárná, nekonečná a povznáší lidského ducha.
Přestože má práce je pro mne koníčkem, její náročnost zvládám právě díky praktikování jógy. Volný čas nejraději trávím se svojí rodinou, běhám, věnuji se četbě, návštěvám divadla, koncertů.
Miluji cestování a poznávání jiných kultur.

17.05.2017 - 22:01

, ,

Načíst další
Načíst další
Načíst další

Komentáře

Napište komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Partneři
Yogapoint

Chcete se stát partnerem?

Napište nám

To nejlepší ze světa jógy
1x měsíčně
do Vašeho emailu